بهبود شاخص اثربخشی بانک‌ها در سه‌سال گذشته

سازمان ملی بهره‌وری در گزارشی بانک‌های دولتی را از منظر شاخص‌های مختلف بهره‌وری رتبه‌بندی کرده است.میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: در گزارش‌های سازمان ملی بهره‌وری جزئیات آمار و ارقام رشد بهره‌وری را اعلام کرده‌ایم. در ارزیابی نهایی که ما در سال گذشته انجام دادیم، به ترتیب پست‌بانک با ۸۳امتیاز رتبه اول، بانک مسکن با ۷۲امتیاز رتبه دوم، بانک توسعه تعاون با ۵۰امتیاز رتبه سوم و سایر بانک‌ها که شامل به ترتیب بانک توسعه صادرات، ملی، کشاورزی و صنعت و معدن هستند؛ نمره‌های پایین‌تر از ۵۰ را کسب کرده‌اند که خوب قطعا نیازمند بهبود است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایبنا ،پیشوایی در ادامه افزود: بر اساس آمارها، طی سه‌سال گذشته بانک‌ها در حوزه اثربخشی به‌طور متوسط رشد خوبی را ثبت کرده‌اند. اثربخشی به این معناست که بانک‌ها ناظر به ماموریت اختصاصی که برای آنها تعریف شده است، چه مقدار خوب عمل کرده‌اند. مثلا لازم است اثربخشی بانک توسعه صادرات در حوزه مربوطه و مشخصا در حوزه تحصیلات صادراتی سنجیده شود. او در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد به‌طور کلی بانک‌های کشور در حوزه اثربخشی روند مثبتی را داشته‌اند؛ اما در حوزه کارآیی کل عوامل تولید متاسفانه اتفاق مثبتی رخ نداده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در ادامه توضیح داد: چه در عملکرد ۶ساله و در چه در عملکرد دوساله و چه عملکرد سالانه که آخرین آمار مربوط به سال۱۴۰۱ است. متاسفانه شاخص اثر بخشی برای کل عوامل تولید با کاهش مواجه بوده است. البته فقط در کارآیی عوامل واسطه رشد کوچک ۰.۲۱ درصدی را شاهد بودیم؛ ولی در بقیه شاخص‌های کارآیی مثل شاخص کارآیی سرمایه، شاخص کارآیی نیروی کار و… در نتیجه شاخص کل عوامل تولید رشد منفی را شاهد بوده‌ایم. او در ادامه گفت: ۵بانک از ۷بانک در حوزه اثربخشی رشد مثبتی را ثبت کرده‌اند. از نظر شاخص پایداری و سلامت مالی، دو بانک مسکن و بانک توسعه صادرات در وضعیت مطلوبی قرار دارند و سایر بانک‌های مورد بررسی با حد مطلوبیت اعلام‌شده از نظر بانک مرکزی فاصله دارند. در این بین به‌طور خاص بانک ملی دچار مشکل است و لازم است از نظر شاخص پایداری و سلامت مالی، اقدامات اصلاحی قابل توجهی را انجام دهد که در آینده بتوانیم وضعیت مطلوب‌تری را از این بانک شاهد باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =