آنچه در مورد مشتقات کریپتو در سال ۲۰۲۴ باید بدانید/ بازار، روندها و ریسک ها

با وجود رکود شدید صنعت ارزهای دیجیتال از سال 2022، از جمله ورشکستگی های قابل توجه شرکت ها، انتظار می رود بازارهای مشتقات رمز ارز با معرفی محصولات جدید و نوآوری در پروتکل های مالی غیر متمرکز (DeFi) به تکامل خود ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود رکود شدید ارزهای دیجیتال از سال 2022، بازارهای مشتقات کریپتو همچنان شاهد محصولات جدید و نوآورانه ای در کار هستند.

به طور خلاصه می توان گفت:

* با وجود رکود شدید صنعت ارزهای دیجیتال از سال 2022، از جمله ورشکستگی های قابل توجه شرکت ها، انتظار می رود بازارهای مشتقات رمز ارز با معرفی محصولات جدید و نوآوری در پروتکل های مالی غیر متمرکز (DeFi) به تکامل خود ادامه دهند.

* مشتقات رمز ارز را می توان با استفاده از مدل هایی که ما در امور مالی سنتی با آن ها آشنا هستیم (مثلاً مدل کلاسیک بلک شولز برای قیمت گذاری اختیار معامله تحت شرایط بدون آربیتراژ، که به طور گسترده توسط فعالان بازار استفاده می شود)، با ملاحظات مدل سازی کلیدی ارزش گذاری کرد. ویژگی های منحصر به فرد دارایی های رمزارز بنیادی را در نظر بگیرید.

* مدیریت ریسک موثر برای مشتقات رمزارز به دلیل نوسانات، اهرم و پیچیدگی زیاد این ابزارها بسیار مهم است. این نقش اساسی در تضمین حفاظت در برابر ضررهای قابل توجه و ارتقاء تصمیم گیری آگاهانه در بازاری که به سرعت در حال تحول است، ایفا می کند.

بازار مشتقات کریپتو رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که حجم ماهانه در سپتامبر 2023 به 1/33 هزار میلیارد دلار رسید که به طور قابل توجهی از بازار نقدی فراتر رفت. بیت کوین و اتریوم رایج ترین دارایی هایی هستند که در مشتقات رمزارز مورد اشاره قرار می گیرند.

بازار مشتقات کریپتو را می توان به دو بازار متمرکز مشتقات و بازار غیر متمرکز تقسیم کرد. برای مشتقات متمرکز، بازارهای غیر آمریکایی در حجم معاملات پیشتاز هستند، در حالی که در ایالات متحده، CME با بیش از 60 درصد سهم بازار از حجم معاملات مشتقه ماهانه در ایالات متحده از سپتامبر 2023، بازیگر غالب است.

بازار مشتقه غیر متمرکز، هرچند کوچکتر است اما به دلیل امنیت و شفافیت خود مورد توجه قرار گرفته است و پروتکل dYdX یکی از بازیگران اصلی مشتقات DeFi است.

علی رغم فشارهای نظارتی و چالش ‌های بازار، مشتقات ارز دیجیتال با محصولات نوآورانه ای مانند گزینه ‌های UpDown Crypto.com، پیش ‌فرض غیرقابل تحویل Hashprice (NDF) شرکت Luxor Technology و مبادله بازده سهام FalconX آماده رشد هستند.

محصولات مشتقات رمزارز و ملاحظات ارزش گذاری

انواع مختلفی از محصولات مشتقات، هر کدام با ویژگی ‌های متمایز و روش ‌های ارزش ‌گذاری، بر پیچیدگی و ماهیت نوآورانه در بازار کریپتو تأکید می‌ کنند، که حاکی از آینده ‌ای غنی با پتانسیل ریسک و پاداش است.

محصولات نوآورانه به طور مداوم در بازار مشتقات کریپتو در حال تکامل هستند و گزینه‌ های پوشش ریسک و سرمایه ‌گذاری منحصر به ‌فردی را ارائه می ‌دهند. در زیر به سه مثال قابل توجه می پردازیم.

مدیریت ریسک مشتقات رمزارز

در حالی که مشتقات کریپتو راهی برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در دارایی های کریپتو ارائه می دهند، اما مستلزم ریسک های مختلفی هستند که نیاز به مدیریت دقیق دارند.

چرخه عمر معاملات مشتقات رمزارز در درجه اول شامل انواع ریسک مهم از جمله، اما نه محدود به، ریسک بازار، ریسک اعتباری طرف مقابل، ریسک نقدینگی، ریسک عملیاتی، ریسک قانونی و انطباق است که به نوبه خود نیازمند محاسبات و مدل ‌های دقیق ریسک، مانند ارزش در قیمت و ریسک (VaR) و تعدیل ارزش گذاری بودجه (FVA) است.

همه این ریسک‌ ها بر نیاز حیاتی به کنترل ‌های قوی و رویکرد مدیریت ریسک جامع هنگام معامله و مدیریت مشتقات رمزارز تاکید می ‌کنند.

همچنین مدل ‌سازی ریسک مشتقات رمزارز با چالش‌ های منحصر به فردی ناشی می ‌شود که ناشی از ویژگی ‌های دارایی ‌های ارز دیجیتال با توجه به نوسانات بالا، تجارت 24 ساعته، قابلیت اجرایی قانونی، مدیریت وثیقه رمزارز، ملاحظات رگولاتوری و تمرکز بازار است که نیازمند ملاحظات مدل ‌سازی دقیق است.

منبع: www.ey.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  2  =