سرمایه گذاری در بهترین صندوق های درآمد ثابت!

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دوری از نوسانات بازار و حفظ ارزش دارایی‌شان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل هم گزینه‌هایی مانند اوراق درآمد ثابت برای آنها انتخاب خوبی است.

صندوق درآمد ثابت یک ابزار مالی نوین است که سبد دارایی آن متشکل از اوراق درآمد ثابت، سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام است. صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با ساختاری که دارد، امکان سرمایه گذاری با ریسک کم و بازدهی بالاتر از بانک را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

با توجه به تعداد صندوق‌های درآمد ثابت، این سوال مطرح می‌شود که کدام یک از آن‌ها، بهترین صندوق درآمد ثابت است؟ برای انتخاب بهترین صندوق، معیارهایی را باید در نظر گرفت. در ادامه به بررسی معیارهای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت خواهیم پرداخت.

معیارهای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت چیست؟

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت معیارهایی مانند: حجم صندوق، کارنامه صندوق، حجم معاملات، نوسانات، ضریب بتا و ضریب آلفا وجود دارد. می توانید این معیارها را برای صندوق های درآمد ثابت را با هم مقایسه کنیدو بهترین صندوق ها را انتخاب کنید. برای مقایسه بازدهی صندوق ها می توانید از سایت ره آورد و فیپیران استفاده کنید.

  • حجم صندوق

آن‌چه که در یک صندوق به عنوان حجم صندوق در نظر گرفته می‌شود، همان ارزش دارایی صندوق است. حجم صندوق، یکی از معیارهای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری است. هر چه میزان دارایی در صندوق بیش‌تر باشد، به همان میزان اعتماد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در آن بیش‌تر می‌شود. حجم صندوق، نشان‌دهنده میزان حضور سرمایه‌گذاران است.

البته باید این نکته را در مورد حجم صندوق در نظر گرفته که حجم صندوق در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، امکان مانور در متنوع سازی را برای سرمایه‌گذاران محدود می‌کند.

  • کارنامه صندوق

معیار دیگری برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت، کارنامه صندوق است. آن‌چه که در کارنامه صندوق در نظر گرفته می‌شود، بازدهی صندوق است. می‌توان گفت که تقریبا هر سرمایه‌گذار برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت، اول از همه، به بررسی بازدهی صندوق در دوره‌های مختلف زمانی می‌پردازد.

  • حجم معاملات

معیارهای تاثیرگذار دیگری مانند حجم معاملات صندوق هم در انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت کاربرد دارد. حجم معاملات صندوق برابر است با مجموع حاصل ضرب اندازه هر معامله در قیمت واحدهای معامله شده. تعداد معاملات و حجم معاملات نشانه خوبی برای نقدشوندگی صندوق هستند و هر چه بالاتر باشند، نقدشوندگی یک صندوق بهتر است.

  • نوسانات

برای این‌که بتوان رفتار صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت را در بازه‌های زمانی مختلف درک کرد، می‌شود از معیار نوسانات به عنوان یکی از معیارهای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری استفاده کرد. هرچه نوسانات صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کمتر باشد، برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند. در ادامه به دو سنجه مهم در این خصوص اشاره می‌کنیم.

  • ضریب بتا

ضریب بتا یکی از معیارهای سنجش نوسانات بازار است. ضریب بتا، نشان می‌دهد که دارایی سرمایه‌گذاری شده در صندوق تا چه اندازه در مقایسه با بازار، نوسان داشته است و با سرمایه‌گذاری در صندوق موردنظر تا چه اندازه ریسک را پذیرفته‌اید.

  • ضریب آلفا

ضریب آلفا شاخصی است که نشان دهنده وضعیت بازدهی یک صندوق نسبت به شاخص است. البته هر شاخصی می‌تواند به عنوان معیار قرار بگیرد. برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب بهتر است به دنبال صندوقی بگردیم که ضریب آلفای مثبت و بالاتری دارد. زیرا هر چقدر این ضریب بالاتر باشد به معنی عملکرد بهتر صندوق است.

چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

با توجه به برشماری معیارهای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت، حال می‌توان به این سوال که چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم، پاسخ مناسبی داد. با شناخت و بررسی هر کدام از معیارهای حجم صندوق، کارنامه صندوق، حجم معاملات، نوسانات، ضریب بتا و ضریب آلفا می‌توان بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کرد. اما برای این‌که بتوان به این معیارها برای شناخت و بررسی هر کدام از صندوق‌های درآمد ثابت موردنظر دست پیدا کرد، می‌توان با مراجعه به وبسایت‌های فیپیران و رهآورد به مشاهده و بررسی هر کدام از این معیارها در هر صندوق پرداخت.

معرفی بهترین صندوق های درآمد ثابت در بازار

در ادامه قصد داریم به معرفی چند صندوق درآمد ثابت که وضعیت خوبی از نظر معیارهای بالا دارند، بپردازیم.

بهترین صندوق های درآمد ثابت

صندوق با درآمد ثابت کیان

صندوق درآمد ثابت کیان را می‌توان یکی از صندوق‌های درآمد ثابت خوب برای سرمایه‌گذاری به حساب آورد. این صندوق از اواخر آذر 1395 اقدام به فعالیت کرده و علاوه بر سابقه، نقدشوندگی خوبی هم دارد.

افرا نماد پایدار

این صندوق نیز یکی دیگر از صندوق‌های درآمد ثابت خوب است که سابقه تاسیس آن به اواخر سال 1398 برمی‌گردد. این صندوق نیز از جمله صندوق‌های با بازدهی مناسب است.

ارمغان فیروزه آسیا

این صندوق نیز که از جمله صندوق‌های درآمد ثابت خوشنام به شمار می‌رود، از زمستان سال 1396 شروع به فعالیت کرده است.

صندوق درآمد ثابت كيميا

صندوق درآمد ثابت اونیکس از جمله صندوق‌های قابل معامله در بورس است که عمر آن نزدیک به یک سال است. با این حال، این صندوق بازدهی خوبی داشته است.

لبخند

صندوق درآمد ثابت لبخند نیز یکی دیگر از صندوق‌های درآمد ثابت است که سابقه زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد. این صندوق از شهریور سال 1401 تاسیس شد، با این حال، این صندوق بازدهی خوبی داشته است.

نحوه پرداخت سود در صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت در دو نوع مختلف، با توجه به ساختار و ماهیتی که دارند، سود را برای سرمایه‌گذاران در نظر می‌گیرند. صندوق‌های درآمد ثابت که تقسیم سودی هستند، ماهانه به تقسیم سود دوره‌ای به سرمایه‌گذاران می‌پردازند. در مقابل صندوق‌های درآمد ثابت عادی، سود به دست آمده را حفظ می‌کنند و هنگام ابطال یا همان فروش واحدها اصل پول و سود آن را یکجا به حساب فرد واریز می‌کنند. در واقع، اگر بخواهیم در صندوق درآمد ثابت عادی، اقدام به دریافت سود کنیم، باید واحدهای سرمایه گذاری خود را ابطال کنیم یا همان بفروشیم.

نحوه پرداخت سود در صندوق های درآمد ثابت

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

صندوق ‌های سرمایه گذاری به دو دسته قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی دسته‌بندی می‌شوند. سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت که صدور و ابطالی هستند را می‌توان از طریق وبسایت یا اپلیکیشن همان صندوق انجام داد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت قابل معامله را هم می‌توان با جستجوی نماد مربوط به صندوق در پنل کارگزاری انجام داد و هم از طریق اپ مربوط به خود صندوق در آن سرمایه‌گذاری کرد.

صندوق درآمد ثابت بهتر است یا بانک؟!

با توجه به این‌که صندوق درآمد ثابت از ساختار و سبد دارایی پویاتری نسبت به بانک برخوردار است، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت بهتر از سرمایه گذاری در بانک است. علاوه بر این، باید به این نکته اشاره کرد که صندوق درآمد ثابت هم ابزار مالی کم ریسک و مطمئنی است.

اطمینان سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، به این خاطر است که با مجوز و نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان سرمایه‌گذاری دارد. در نهایت این که صندوق درآمد ثابت هم بازدهی بالاتری نسبت به بانک دارد و هم مواردی مانند نرخ شکست ندارد و سود روزشمار به سرمایه‌گذارانش ارائه می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  70  =  71