بانکداری ابری؛ بیم ها و امیدها

بانکداری ابری نام جدیدی نیست، بارها اسم آن را شنیده ایم اما، کمتر به فرصت ها و تهدیدهایش توجه داشته ایم. اصطلاحی که طی سالهای گذشته وارد فصل جدیدی از دوره حیات خود شده است. نوعی از بانکداری که به استقرار زیرساخت‌های بانکی برای کنترل هسته‌ی عملیات بانکداری مبتنی بر ابر و خدمات مالی بدون نیاز به سرورهای فیزیکی اختصاصی اشاره دارد. به بیانی دیگر “بانک ابری، هر نوع زیرساختِ بانکی است که در فضای ابری وجود داشته باشد”. دراینکه این مدل بانکداری، نقش‌های متفاوتی در کاهش هزینه‌ها، کاهش مدت زمان ارائه خدمات بانکی، مقیاس‌پذیری بالا، افزایش قابلیت اشتراک‌گذاری داده‌ها و ظرفیت نامحدود در ذخیره‌سازی داده‌ها، بهبود انطباق با اصول و قوانین جهانی، تقویت مبارزه با پولشویی و استفاده بهینه از منابع را می تواند ایفا کند، شکی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی ایران کیش،این در حالی است که ارائه‌دهندگان خدمات ابری مانند مایکروسافت و گوگل، زیرساخت‌های ابری پیچیده را مدیریت می‌کنند و به بانک‌ها اجازه می‌دهند تا با پرداخت هزینه‌های مشخص از آن استفاده کنند. مزایای استفاده از بانکداری ابری بیشتر در مقرون به صرفه بودن، سازگاری، راحتی و امکان کشف تقلب بیان شده است.

اما چرا میگوییم که بانکداری ابری هم کم هزینه تر است و دارای مزایا، و هم از سویی دیگر می تواند مخاطراتی نیز داشته باشد؟

یکی از دلایل کم خرج بودن بانکداری ابری به این واسطه است که طبیعتا وقتی زیرساخت بانکی روی ابر میزبانی شود، یک بانک یا موسسه مالی مجبور نیست تا هزینه‌های سرور را  بپردازد و طبیعتا فروشنده خدمات ابری، تعمیر و نگهداری را انجام می دهد. در عوض، بانک یا موسسه مالی فقط باید هزینه اشتراک بپردازد. از طرفی وقتی خدمات بانکی بر روی ابر اجرا شود، سازگاری با پلتفرم های مختلف مشکلی ایجاد نخواهد کرد، زیرا زیرساخت ابری روی همه پلتفرم ها کار می کند. در مقابل اما، سازمان‌های بانکی که به نرم‌افزار قدیمی متکی هستند ممکن است هنگام مدرن‌سازی زیرساخت‌های خود با مشکلات سازگاری مواجه شوند.

از سویی بزرگترین غول های فناوری، امروز از سهامداران بانکداری ابری هستند و این خود می تواند حرکت به این سمت را با سرعت و توسعه بیشتری همراه کند.  بانکداری ابری البته از این جهت که می تواند کمکی در راستای حفظ و توجه بیشتر به محیط زیست باشد نیز مورد توجه است. بیراه نیست که بگوییم تمامی این موارد جزو نکاتی است که بانکداری مبتنی بر ابر را نمونه ساخته، اما در سویی دیگر چالش هایی نیز همواره، ذهن کسانی را که دراین عرصه فعالیت دارند را به خود مشغول ساخته است. یکی از این موارد موضوع امنیت داده هاست. به ویژه آنکه برخی از شرکت های بزرگ مانند گوگل که دراین عرصه نیز فعال و دارای سهام هستند، پیشتر به دلیل مواردی مانند فروش داده ها در مظان اتهام قرارگرفته اند و به همین دلیل همواره یکی از چالش هایی که در حوزه بانکداری مبتنی بر ابر از آن یاد می شد موضوع دیتاهاست. مهاجرت داده ها و یا شرایط غیر قابل پیش بینی مانند خرابی سرور و حملات سایبری هم می تواند برنامه را غیرقابل استفاده کند و به عنوان تهدیدهای بانکداری مبتنی بر ابر همچنان مطرح باشد.

اما به هر روی، این واقعیت غیر قابل انکار است که بهبود انطباق با قوانین جهانی از جمله مواردی است که با فرایند بانکداری مبتنی بر ابر امکان پذیر است و  سازمان‌های مالی می‌توانند از بین ارائه‌دهندگان خدمات ابری کسی را که نیازها و بودجه‌ی آنها را برآورده می‌کند، خود انتخاب کنند. از سویی با وجود توسعه هوش مصنوعی بعضا برخی از خطاهای انسانی در کد نویسی های نامرتب که فضا را برای ورود هکرها و سو استفاده آن ها باز می کرد نیز کاهش خواهد یافت.

به نظر میاید که اما هنوز بسیاری از بانک ها و موسسات مالی در دنیا برای حرکت و توسعه دراین عرصه دچار تردید هستند؛ شاید درآینده نزدیک، همراه با کاهش مخاطرات در این عرصه اساسا با شیوه ای نوین از بانکداری در جهان مواجه شویم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7