چرا قیمت بیت کوین نمی‌تواند بالاتر از ۶۵٬۰۰۰ دلار باقی بماند؟

از ۵ جولای (۱۵ تیر) تاکنون، صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین در مجموع ۱.۹۱ میلیارد دلار ورودی سرمایه را تجربه کرده‌اند. با این حال،‌ قیمت بیت کوین نتوانسته بالاتر از ۶۵٬۰۰۰ دلار باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از میهن بلاکچین، در همین حال شاخص S&P 500 در تاریخ ۱۶ جولای رکوردشکنی کرد و طلا نیز روز گذشته به اوج جدیدی رسید. این نشان می‌دهد که عوامل بازدارنده بیت کوین به سیستم مالی سنتی وابسته نیستند. اما چه چیزی دقیقا باعث عملکرد ضعیف بیت کوین شده است؟

تمام سرمایه‌گذاران ETF به افزایش قیمت بیت کوین خوش‌بین نیستند

سرمایه‌گذاران ETFهای اسپات ممکن است به دلایل مالیاتی یا برای استفاده از سهام به عنوان وثیقه برای معاملات مالی سنتی از بازار اسپات این ارز دیجیتال فاصله گرفته باشند. علاوه بر این، یکی از گروه‌های عمده سرمایه‌گذاران ETFها، صندوق‌های پوشش ریسک هستند که به معامله‌گران آربیتراژ شهرت دارند. هدف اصلی این صندوق‌ها، سود بردن از ناکارآمدی بازار بدون توجه به احتمال افزایش یا کاهش قیمت‌هاست.

یکی از روش‌های معاملاتی این صندوق‌ها، استراتژی به نام کش اند کری (Cash-and-Carry) است. در این استراتژی، معامله‌گران از اختلاف قیمت بین بازار اسپات و آتی استفاده می‌کنند. به طور خلاصه، در این استراتژی معامله‌گر یک دارایی را در بازار اسپات (در اینجا ETFهای اسپات) خریداری کرده و همزمان یک موقعیت فروش در بازار آتی همان دارایی باز می‌کند و از اختلاف قیمت بهره می‌برد.

از جمله صندوق‌های پوشش ریسکی که از این استراتژی استفاده می‌کنند می‌تواند به میلیونیوم منیجمنت (Millennium Management)، شونفلد استرتجیک ادوایزرز (Schonfeld Strategic Advisors)، جین استریت (Jane Street)، اچ‌بی‌کی اینوستمنتس (HBK Investments) و … اشاره کرد. اگرچه مشخص نیست که این صندوق‌ها در حال حاضر، همزمان با خرید سهام ETFهای اسپات بیت کوین، استراتژی کش اند کری را پیاده می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که مدیران آنها، صرفا هولدرهای بلندمدت این ارز دیجیتال نیستند و به ارزش آن نیز چندان اعتقادی ندارند.

بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین گلس، سود باز معاملات آتی بیت کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) در حال حاضر ۱۰.۲ میلیارد دلار است که ۲۳٪ نسبت به هفته گذشته زیادتر شده است. برای هر خریدار قرارداد آتی، یک فروشنده کوتاه‌مدت وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از صندوق‌های پوشش ریسک، به دنبال دریافت پریمیوم قراردادهای آتی بیت کوین هستند که در حال حاضر، سالانه ۱۱٪ است.

این استراتژی خنثی تاحدودی تاثیر محدود جریان ورودی سرمایه ETFهای اسپات بر قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد.

کاهش تورم آمریکا ممکن است به بیت کوین کمک چندانی نکند

جذابیت اصلی بیت کوین، استقلال و سیاست پولی قابل پیش‌بینی آن است. وقتی بانک‌های مرکزی با تورم و مشکلات ناشی از بدهی‌هایشان دست و پنجه نرم می‌کند، بیت کوین با مکانیسم ضدتورمی بود تمام توجهات را به خود جلب می‌کند. با این حال، تورم اقتصاد آمریکا در حال کاهش است و افزایش دوباره تقاضا برای اوراق خزانه‌داری این کشور، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به استراتژی فدرال رزرو اعتماد دارند.

بازدهی اوراق ۵ ساله خزانه‌داری آمریکا، از ۴.۴۳٪ ابتدای جولای اکنون به ۴.۰۷٪ کاهش یافته که نشان‌دهنده تقاضای بالاتر خریداران است. در حقیقت با توجه به ماهیت امن این اوراق و پیش‌بینی تداوم کاهش تورم، سرمایه‌گذاران بازدهی پایین‌تر این اوراق را پذیرفته‌اند. این روند برای دارایی‌های جایگزین برای حفظ ارزش پول، از جمله بیت کوین چندان مطلوب نیست. با این حال، کاهش تورم می‌تواند به کاهش نرخ بهره و افزایش نقدینگی در اقتصاد منجر شود که می‌تواند بازارهای پرریسک را تقویت کند.

هرچه اعتماد بازار به اقتصاد آمریکا بیشتر می‌شود، جذابیت بیت کوین به عنوان یک مخزن ارزش جایگزین کاهش می‌یابد. برخی از تحلیلگران معتقدند در کوتاه‌مدت آمار مثبت از اقتصاد آمریکا می‌تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر منفی بگذارد و تاثیر صعودی ورودی سرمایه چشمگیر ETFها را خنثی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  63