الگو‌های تحلیل تکنیکال کدام‌اند؟

معامله‌گران برای موفقیت در فعالیت مستقیم در بازارهای مالی نیاز دارند تا با انواع روش‌های تحلیلی آشنا باشند. تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی از مهمترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی هستند.

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های متداول تحلیلی در بازارهای مالی است که از محبوبیت قابل توجهی نزد معامله‌گران برخوردار است. تحلیل تکنیکال علمی است که با بررسی اطلاعات گذشته قیمت یک دارایی مشخص، سعی می‌کند رفتار آینده قیمت آن را پیش‌بینی کند.

تحلیل تکنیکال شامل ابزارها و شیوه‌های مختلفی است که در صورت استفاده صحیح می‌تواند با کاهش ریسک معاملات، احتمال موفقیت را برای معامله‌گران افزایش دهد. معامله‌گران می‌توانند رفتار قیمت دارایی مورد نظر را در نمودار قیمت که شامل قیمت در محور عمودی و زمان در محور افقی است، مورد بررسی قرار دهند.

تحلیل تکنیکال را می‌توان در سطوح مقدماتی و پیشرفته استفاده کرد. در سطوح مقدماتی، معامله‌گران لازم است که با مفاهیمی همچون سطوح حمایت و مقاومت، حجم معاملات، خطوط روند و انواع الگوها آشنا باشند.

الگوهای شمعی

از جمله الگوهای قابل بررسی در تحلیل تکنیکال، الگوهای شمعی هستند. برای بررسی الگوهای شمعی نیاز است که معامله‌گران ابتدا با مفهوم کندل استیک (Candlestick) آشنا باشند. دلیل نام‌گذاری این مفهوم، شباهت آن به ساختار شمع است که شامل بدنه و سایه است.

نمودار قیمت را در سه حالت نمودار خطی، میله‌ای و شمعی می‌توان استفاده کرد. اگر معامله‌گران، دوره زمانی نمودار را به عنوان مثال روی روزانه تنظیم کنند،‌ هر یک از کندل‌ها (شمع‌ها) اطلاعات مربوط به قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در طول جلسه معاملاتی آن روز را نمایش می‌دهد. معامله‌گران با بررسی هر یک از کندل‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در خصوص رفتار معامله‌گران در آن روز را تشخیص دهند.

نمودار شمعی به دلیل ساختار شفاف و تشکیل الگوهای مختلف برای پیش‌بینی بهتر قیمت و بازار، از محبوبیت گسترده‌ای در بین معامله‌گران برخوردار است. با توجه به این که برخی الگوها در انتهای روند نزولی، بعضی در انتهای روند صعودی و بعضی از الگوها نیز در اواسط یک روند شکل می‌گیرند، برای استفاده از الگوی شمعی لازم است که معامله‌گران روند حاکم در بازار را مد نظر قرار دهند.

الگوهای کلاسیک

الگوها در دو حالت کلی الگوهای بازگشتی و الگوهای ادامه دهنده قابل بررسی هستند. الگوهای بازگشتی احتمال اتمام روند فعلی و تغییر جو بازار را نشان می‌دهند و الگوهای ادامه دهنده، حاکی از ادامه روند فعلی هستند. سر و شانه، الگوی سقف دوقلو و الگوی کف دوقلو از مهمترین الگوهای بازگشتی هستند و الگوی پرچم، الگوی مثلث و الگوی فنجان از مهمترین الگوهای ادامه دهنده به شمار می‌روند.

الگوی مثلث

این الگو به عنوان یکی از الگوهای کلاسیک شناخته می‌شود و متناسب با وضعیت نمودار، ادامه روند قیمت را نشان داده یا نسبت به برگشت روند هشدار می‌دهد. در الگوهای مثلثی شکل، خط پایینی مثلث به عنوان خط حمایت و خط بالایی آن به عنوان خط مقاومت شناخته می‌شود. الگوهای مثلثی شامل مثلث متقارن، مثلث افزایشی و مثلث کاهشی هستند.

در الگوی مثلث متقارن، خطوط بالا و پایین مثلث به شکل همزمان به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. این حالت تقریبا حاکی از برابری قدرت خریداران و فروشندگان است. در این الگو قیمت روند مشخصی ندارد و بسته به این که خطوط حمایت یا مقاومت مثلث را از کدام سمت بشکند، قیمت در همان جهت حرکت خواهد کرد.

در الگوی مثلث افزایشی، خط بالایی مثلث تقریبا افقی است و خط پایینی مثلث به تدریج به سمت خط بالای آن حرکت می‌کند. این حالت نشان دهنده افزایش تدریجی قدرت خریداران است. اگر این الگو در یک روند صعودی تشکیل شود، احتمالا نشان دهنده ادامه روند است و اگر در یک روند نزولی ایجاد شود، احتمالا حاکی از بازگشت و تغییر روند است.

در الگوی مثلث کاهشی، خط پایینی تقریبا شکل افقی به خود می‌گیرد و خط بالایی به تدریج به سمت خط پایین حرکت می کند و حاکی از افزایش تدریجی قدرت فروشندگان است. این حالت معمولا در میانه یک روند نزولی ایجاد می‌شود و پس از شکست خط حمایت مثلث، روند نزولی ادامه می‌یابد.

الگوی پرچم

یکی از الگوهای جذاب و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، الگوی پرچم است که غالبا به عنوان الگوی ادامه دهنده شناخته می‌شود و معامله‌گران با دیدن این الگو معمولا انتظار دارند روند ادامه پیدا کند. با این همه، این الگو گاهی به شکل یک الگوی بازگشتی نیز عمل می‌کند.

الگوی پرچم اغلب در میانه یک روند صعودی یا یک روند نزولی تشکیل می‌شود و تاییدی است بر ادامه روند. این الگو شامل دو بخش به شکل پرچم و میله است که قیمت در آن نوسان می‌کند.

در روند صعودی، الگوی پرچم زمانی ایجاد می‌شود که قیمت بعد از یک روند صعودی با شیب زیاد، وارد یک کانال نزولی با شیب کم شود و میان سقف و کف کانال بطور مداوم نوسان کند. در این حالت اگر قیمت، سقف کانال پرچم را با قدرت شکست، خریداران می‌توانند برای خرید اقدام کنند یا منتظر بمانند که پولبک قیمت به سقف کانال شکسته شده به اتمام برسد و سپس اقدام به خرید نمایند.

طبق آنچه در بالا بیان شد، افراد علاقمند به انجام معاملات در بازارهای مالی برای کسب موفقیت نیاز است که در تحلیل تکنیکال با انواع الگوها آشنا باشند تا بتوانند ریسک معاملات را کنترل کرده و تا حد امکان، رفتار آینده قیمت را پیش بینی نمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  ⁄  10  =