سقف انتقال کارت به کارت در بانک‌های مختلف چقدر است؟

سقف انتقال کارت به کارت به‌‌طور معمول و با توجه به اینکه از چه روشی برای این منظور استفاده می‌کنید تا حدودی متفاوت است؛ برای مثال امکان دارد به‌صورت درون بانکی یا انتقال غیرشتابی باشد. زیرا مطابق با قوانینی که بانک مرکزی برای جلوگیری از پول‌شویی در سیستم بانکداری الکترونیکی در نظر می‌گیرد، میزان انتقال پول از طریق کارت به کارت، به‌صورت روزانه با محدودیت‌هایی همراه است.

آشنایی با روش‌های مختلف کارت به کارت

یکی از فرایندهای روزانه که اغلب افراد با آن سروکار دارند، کارت به کارت است که در روش‌های سنتی کمی زمان‌بر هستند؛ اما تعدادی دیگر با سرعت بالاتری انجام می‌شوند.

کارت به کارت از طریق شعب بانکی

یکی از روش‌های قدیمی کارت به کارت بدون اپلیکیشن این بود که می‌بایست با مراجعه به شعب بانکی کار خود را انجام می‌دادیم؛ برای این منظور باید مدارک هویتی خود را همراه داشته باشید تا امکان جابه‌جایی وجه برای شما فراهم شود. سقف انتقال کارت به کارت از طریق شعب بانکی، مطابق قوانین بانک مرکزی، برابر با ۱۵ میلیون تومان است که به‌‌طور معمول بعد از انجام این فرایند، مبلغی نیز به‌عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود.

کارت به کارت از طریق دستگاه های ATM

بعد از اینکه دستگاه‌های خودپرداز در سطح شهرها نصب شد، بسیاری از افراد برای انتقال پول از کارتی به کارت دیگر معمولا این روش را نسبت به مراجعه حضوری ترجیح می‌دهند.

زمانی که می‌خواهید از این روش برای انتقال وجه استفاده کنید، باید شماره کارت مقصد همراه با مبلغ موردنظر خود را وارد کرده تا پول به‌سرعت و در همان لحظه، به حساب مقصد انتقال داده شود.

در خصوص سقف انتقال کارت به کارت از طریق دستگاه‌های خودپرداز، باید به این نکته دقت کنید که به‌طور معمول برای تمامی بانک‌ها مبلغی در حدود ۱۰ میلیون تومان در هر روز مدنظر قرار می‌گیرد.

انتقال وجه با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه

این روزها کم‌تر کسی را پیدا می‌کنید که از گوشی‌های هوشمند استفاده نکند، به همین خاطر اغلب افراد با توجه به اینکه از طریق تلفن همراه خود دسترسی راحتی به اینترنت دارند، ترجیح می‌دهند با نصب اپلیکیشن‌ها فرایند انتقال وجه را راحت‌تر انجام دهند.

اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت بانکی طراحی می‌شوند، تنها امکان استفاده از شعبه خاصی را فراهم می‌کنند اما تعدادی دیگر از آن‌ها غیربانکی بوده و قابلیت پشتیبانی از چندین مبدا و مقصد یا حتی تمامی بانک‌ها برای کارت به کارت را دارند.

در خصوص استفاده از این برنامه‌ها نیز محدودیت‌هایی برای انتقال وجه در نظر گرفته می‌شود که در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی سقف انتقال کارت به کارت تا ۱۰ میلیون تومان و برنامه‌های غیربانکی نیز تا ۵ میلیون تومان است.

سقف کارت به کارت بین بانک‌های مختلف

در مواقعی که انتقال وجه بین ۲ بانک متفاوت انجام می‌شود و با نام کارت به کارت شتابی معروف است، امکان دارد در هر شعبه‌ای حداقل و حداکثر انتقال پول با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی و پرداختی متفاوت باشد.

تقریبا اغلب بانک‌ها برای انتقال پول بین حساب‌های متفاوت با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، مبلغی برابر با ۱۰ میلیون تومان را برای سقف مجاز خود در نظر می‌گیرند، اما برای دیگر برنامه‌های پرداختی این مقدار بین ۱ تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

سقف انتقال کارت به کارت بین حساب‌های مشابه

دررابطه‌با انتقال‌هایی که معمولا بین حساب‌های مشابه انجام می‌شود و کارت به کارت غیرشتابی نام دارد، در تمام بانک‌ها و موسسات مالی از نظر سقف مجاز، تفاوت خاصی در مقایسه با جابه‌جایی وجه بین بانک‌های مختلف وجود ندارد.

ازاین‌رو شما در مواقعی که قصد داشته باشید تا پول را بین ۲ حساب مشابه جابه‌جا کنید، سقف انتقال کارت به کارت برای اپلیکیشن‌های بانکی، همان مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای شما در نظر گرفته می‌شود.

البته توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که وقتی انتقال وجه را بین حساب‌های مشابه انجام می‌دهید، در مقایسه با زمانی که کارت به کارت بین بانک‌های مختلف صورت می‌گیرد، کارمزد کم‌تری می‌پردازید.

تعیین سقف برای کارت به کارت چه مشکلاتی را دارد؟

در مواقعی که شما نیاز به انتقال وجه بیش‌از سقف انتقال کارت به کارت داشته باشید، بدون شک چنین محدودیتی تا حدودی برایتان دردسرساز می‌شود و باید مبلغ مورد نظر خود را طی چند روز انتقال دهید.

در هر بار انتقال، مبلغی به‌عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود که در صورت نیاز به جابه‌جایی مبالغ خیلی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان، انجام این کار در چند نوبت به‌صرفه نیست.

هر چند برای انجام کارت به کارت، روش‌های مختلفی ارائه می‌شود که این فرایند را ساده‌تر و راحت‌تر کرده، اما با وجود مشکلاتی که از نظر تعیین سقف وجود دارد، چنانچه به‌صورت روزانه مبالغ زیادی را جابه‌جا می‌کنید، این مورد نمی‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

روش‌های جایگزین برای انتقال کارت به کارت

ازآنجایی‌که قوانین مربوط به جابه‌جایی پول بین حساب‌ها ازسوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، امکان افزایش سقف انتقال وجه کارت به کارت توسط کاربران امکان‌پذیر نیست.

به همین خاطر سیستم بانکداری الکترونیک برای رفع مشکلاتی که دراین‌رابطه وجود دارد، چندین روش جایگزین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی انتقال وجه را در طول روز انجام دهند که مهم‌ترین موارد به شرح زیر هستند.

انتقال وجه ساتنا

«سامانه تسویه ناخالص آنی» که با نام اختصاری ساتنا شناخته می‌شود، برای انتقال وجه با مبالغ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند در ساعات مشخصی از روز، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را بین حساب‌های بانکی جابه‌جا کنند.

انتقال وجه با استفاده از پایا

یکی دیگر از روش‌هایی که به‌عنوان جایگزین مناسبی برای رفع محدودیت سقف انتقال کارت به کارت کاربرد دارد، سامانه پایا است که امکان ارسال دستورهای پرداخت متعدد از مبدا بانک را فراهم می‌کند.

در این روش نیز می‌توان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در طول روز پول انتقال داد که برای پرداخت حقوق کارمندان و به‌طور کلی مواردی با انتقال وجه انبوه، بسیار مناسب خواهد بود.

مناسب‌ترین روش انتقال وجه

سقف انتقال کارت به کارت با توجه به اینکه شما از چه روشی استفاده می‌کنید، کمی متفاوت است؛ به این صورت که با مراجعه به بانک می‌توانید تا ۱۵ میلیون تومان از این‌ طریق بین حساب‌های مختلف جابه‌جا کنید. هنگام استفاده از خودپرداز و اپلیکیشن‌های همراه نیز معمولا سقف ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود، پس برای کسانی که به‌‌طور معمول مبالغ بالایی را در طول روز انتقال می‌دهند، استفاده از سامانه ساتنا و پایا مناسب‌تر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5