شیمی درمانی شنوایی را کاهش می‌دهد؟

سیس پلاتین، برای چندین دهه یکی از پایه‌های اصلی شیمی درمانی سرطان بوده است. این دارو اغلب برای مبارزه با طیف وسیعی از سرطان‌ها از جمله تومورهای مثانه، ریه، گردن و پروستات استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر،یک مطالعه ۱۴ ساله بر روی بازماندگان سرطان پروستات نشان می دهد که یک داروی شیمی درمانی می تواند احتمال طولانی مدت بیماران را برای کاهش شنوایی تا حد زیادی افزایش دهد.

دکتر «رابرت فریسینا»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه فلوریدا جنوبی، گفت: «دانستن اینکه سیس پلاتین ممکن است بر شنوایی افراد تأثیر بگذارد، می‌تواند به درمان کمک کند.»

فریسینا توضیح داد: «برخی تغییرات ممکن است شامل تغییر دوزها و زمان مصرف سیس پلاتین در درمان باشد».

تیم تحقیق به طور متوسط در طول ۱۴ سال سلامت ۱۰۰ مرد را که برای سرطان پروستات تحت درمان قرار گرفته بودند و از آن جان سالم به در برده بودند، ردیابی کردند.

محققان دریافتند که اکثر (۷۸٪) مردانی که شیمی درمانی مبتنی بر سیس پلاتین دریافت کرده بودند، در پایان دوره پیگیری با شنوایی خود مشکل داشتند. بر اساس بیانیه خبری دانشگاه، از دست دادن شنوایی آنها باعث مشکلات قابل توجهی در موقعیت‌های شنوایی روزمره می‌شود و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

میزان کاهش شنوایی همراه با دوز سیس پلاتین افزایش یافت. این موضوع به ویژه برای افرادی که سایر عوامل خطر، مانند فشار خون بالا و بیماری قلبی را داشتند، صادق بود.

سیس پلاتین چگونه بر شنوایی تأثیر می‌گذارد؟ به گفته تیم تحقیق، این دارو به صورت درون وریدی تجویز می‌شود و در قسمت زیادی از بدن نفوذ می‌کند. با این حال، گوش‌ها ممکن است در فیلتر کردن سیس پلاتین مشکل خاصی داشته باشند و به آن اجازه می‌دهند در آنجا جمع شوند.

تیم تحقیق توضیح داد، هنگامی که سیس پلاتین در داخل گوش قرار می‌گیرد، ممکن است باعث التهاب و از بین بردن سلول‌های حسی شود که گوش‌ها برای کدگذاری صدا نیاز دارند. نتیجه آن می‌تواند کاهش شنوایی باشد که پس از پایان شیمی درمانی مدت زیادی طول می‌کشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  +    =  15