چه‌کسی نسخه تورم را می‌پیچد؟

چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران ۸تیرماه با حضور مردم پای صندوق‌های رأی تعیین می‌شود و بدون تردید یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مردم ایران مهار نرخ تورم است که ۵سالی است بالای ۴۰درصد در نوسان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روزنامه همشهری،سؤال کلیدی این است: مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف، ۶نامزد ریاست‌جمهوری چهادهم، چه نسخه‌ای برای مهار تورم و گرانی‌ها دارند و آیا نسخه پیشنهادی آنها به بهبود وضعیت معیشتی و سفره مردم می‌انجامد؟ همشهری با هدف آگاهی رأی‌دهندگان برای انتخاب فرد اصلح، دیدگاه‌های ۶نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای مهار تورم به‌عنوان یکی از مطالبات مهم را بررسی کرده است.

مسعود پزشکیان: ۱۹۵کشور تورم را تک‌نرخی کرده‌اند، ولی ما نتوانسته‌ایم

دلیل اینکه به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای قبل نرسیده‌ایم این است که الزامات آن را مراعات نکرده‌ایم، چراکه عده‌ای غیرکارشناس به‌عنوان کارشناس در سیستم حضور دارند و توصیه می‌دهند. وقتی من به‌عنوان پزشک وارد حوزه اقتصاد شوم، قطعا این حوزه را خراب می‌کنم. باید برای رسیدن به اهداف مشخص از کارشناسان و راه‌حل‌های علمی استفاده کنیم. ۱۹۵کشور تورم را تک‌نرخی کرده‌اند، ولی ما نتوانسته‌ایم. ما نظام چندنرخی ارز را اختراع کرده‌ایم. باید کاری کنیم که هر نان‌آور خانواری که شب به منزل خود می‌رود شرمنده زن و بچه خود نشود.

مصطفی پورمحمدی: مردم باید ثروتمند شوند

۳اولویت را در برنامه اقتصادی شامل ثروت، قدرت و عدالت قرار داده‌ام. کشور ثروتمند با مردم ثروتمند ایجاد می‌شود و مردم باید ثروتمند شوند. ثروت نبایست یک‌جا جمع شود تا حقوق زیردستان و تهیدستان ضایع نشود؛ این مهم با عدالت محقق خواهد شد. ثروت و قدرت در کنار عدالت برای جامعه، شادی، نشاط و شکوفایی می‌آورد که همه اینها نیز با خردمندی محقق می‌شود. بدون داشتن توان داخلی نمی‌توان از قدرت دیپلماتیک برخوردار بود و منافع را تأمین کرد. پس باید توان داخلی را ارتقا ببخشیم.

علیرضا زاکانی: رقیب ما تورم و فقر است

امروز اقتصاد فوریت دارد و باید مشکلات کشور را حل کرد. قیمت میوه و تره‌بار و حبوبات و شکر و کالاهای اساسی نباید توسط واسطه‌ها قیمت‌گذاری شود، چراکه بخش دیگری از جامعه در مقابل خانواده خود شرمنده می‌شوند.

۸۰۰۰همت نقدینگی سرگردان در کشور هست که باید به شکلی آن را مدیریت کرد که به فرصت تبدیل و به‌دنبال آن مسئله اشتغال، تولید، خانواده و ازدواج حل شود. رقیب ما در این انتخابات مفسدین اقتصادی، تورم و فقر است.

سعید جلیلی: تورم به زیر ۱۰درصد می‌رسد

وقتی پیش‌نویس برنامه هفتم نوشته شد، رشد ۸درصد و تورم زیر ۱۰درصد نوشته شد. اختلاف بود که آیا این اهداف محقق می‌شود یا نه. ساعت‌ها مطالعه در دولت سایه و گفت‌وگو با دولت و مجلس داشتیم و جمع‌بندی من این شد که این اهداف محقق می‌شود، ولی باید پای کار آمد. در نخستین فرصت باید ۱۵برنامه‌ای که دولت تهیه کند نوشته شود.

حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود. کشوری که بخواهد قدرت اقتصادش قوی شود باید بتواند حکمرانی لازم را داشته باشد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: تورم را تک‌رقمی می‌کنم

دولت خانواده تعهد می‌کند که شاخص تورم را تک‌رقمی کند که لازمه آن انضباط‌بخشی به عملیات‌های مالی دولت است تا بتواند مسائل مالی را متناسب با درآمد سامان بخشد.

در درجه اول مخارج دولت باید کنترل شود و نقدینگی کشور از طریق بانک‌ها انجام گیرد.

در حال حاضر، خط فقر عددش بین ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان است و درآمد خانوار را باید به سطحی برسانیم که غیر از اینکه معیشتش را اداره کند حداقل بتواند ۱۷ درصد پس‌انداز هم داشته باشد.

غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم باید به مردم ثروت هم بدهیم و دارایی‌های مردم را افزایش بدهیم و برای این کار سازوکاری پیش‌بینی کردیم که ایجاد نظام یکپارچه مالیات – یارانه است.

محمدباقر قالیباف: حقوق‌ها با تورم افزایش می‌یابد

عقب ‌افتادن افزایش حداقل دستمزد از میزان تورم یعنی کوچک ‌شدن سفره مردم و ناامنی روانی خانوارها. اگر مردم به من اعتماد کنند، گام‌به‌گام و با قدرت برنامه هفتم توسعه را اجرا می‌کنم. مردم مطمئن باشند پایان این برنامه ثبات اقتصادی و مهار تورم خواهد بود.

در دولت خدمت و پیشرفت، حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران و مستمری افراد مشمول نهادهای حمایتی به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

97  −  93  =