استارتاپ اروپایی از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی کمک می گیرد

یکی از موارد مهمی که شرکت‌های نوآور با کمک فناوری‌های پیشرفته به آن توجه می‌کنند، کمک به کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی است. درحالی‌که مسئله گرمایش زمین به بحرانی جهانی تبدیل شده است، این شرکت‌های فناور تلاش می‌کنند روش‌هایی برای اثرگذاری مثبت روی این تغییرات بیابند. یکی از مواردی که این شرکت‌ها روی آن تأکید دارند، ارزیابی مصرف انرژی در خانه‌ها و ارائه راهکارهایی در جهت پرهیز از هدررفت انرژی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از تازه‌ترین استارتاپ‌هایی که حدود یک‌سال است فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده، «کلوین» نام دارد. این استارتاپ اروپایی که در فرانسه فعال است، تلاش دارد تا با استفاده از بینایی کامپیوتری و یادگیری ماشین، فرآیند ممیزی مصرف انرژی در خانه‌ها را آسان‌تر کند.

کلمنتین لالاند، پیر ژولی و گیوم سپمه سراغ ممیزی مصرف انرژی در خانه‌ها رفته‌اند، زیرا طبق تحقیقات، بازسازی خانه‌ها تأثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. هرچند صنعت ساختمان‌سازی یکی از صنایعی است که هنوز از فناوری‌های نوین برای بهبود فرآیندهای خود استفاده نمی‌کند.

به گزارش تک‌کرانچ، لالاند، مدیرعامل کلوین می‌گوید: «در اروپا طی ۳۰ سال آینده، ۳۰۰ میلیون خانه نیاز به بازسازی دارند، اما صنعت ساختمان بعد از کشاورزی، دومین صنعتی است که کمترین میزان دیجیتالی‌شدن را به خود دیده است.»

در فرانسه، آژانس ملی مسکن (ANAH) هدف بلندپروازانه‌ای را برای بازسازی ۲۰۰ هزار خانه فقط در سال ۲۰۲۴ تعیین کرده، اما فعالان صنعت ساختمان‌سازی برای دستیابی به این هدف مشکلاتی پیش روی خود دارند و ممکن است تأخیر در این بازسازی‌ها درنهایت به ضرر محیط‌زیست تمام شود. به‌طورکلی، چشم‌انداز مقررات در اروپا برای فعالیت استارتاپ‌هایی از نوع «کلوین» مطلوب به‌نظر می‌رسد.

کلوین که در اکتبر ۲۰۲۳ تأسیس شده، یک شرکت نرم‌افزاری است. آنها به دنبال ایجاد بازاری برای ارائه‌دهندگان خدمات نیستند و برخلاف «اینتر»، دیگر استارتاپ اروپایی که در آلمان فعالیت می‌کند، به دنبال ارائه محصولی به مشتریان نهایی هم نخواهد بود. پس کلوین چه کار می‌کند؟ این استارتاپ یک تیم کوچک از مهندسان را برای ایجاد مدل هوش مصنوعی خودشان با استفاده از یادگیری ماشین در جهت ارزیابی مصرف انرژی در خانه‌ها گردهم‌آورده است. این شرکت از داده‌های باز مانند تصاویر ماهواره‌ای، همچنین مجموعه داده آموزشی خود با میلیون‌ها عکس و ارزیابی مصرف انرژی استفاده می‌کند.

لالاند می‌گوید: «ما بیش از ۱۲ منبع داده اختصاصی، نیمه‌عمومی یا باز را بررسی می‌کنیم که اطلاعاتی در مورد ساختمان و عملکرد حرارتی آن ارائه می‌دهند. بنابراین ما از تکنیک‌های بخش‌بندی نسبتاً استاندارد استفاده می‌کنیم، تصاویر ماهواره‌ای را با مدل‌های یادگیری ماشین برای تشخیص ویژگی‌های خاص مانند وجود ساختمان‌های مجاور، پنل‌های خورشیدی، واحدهای تهویه مطبوع مشترک و… تجزیه و تحلیل می‌کنیم.»

کلوین قصد ندارد از فناوری‌های سه‌بعدی مانند لیدار استفاده کند، زیرا می‌خواهد ابزاری بسازد که در مقیاس بزرگ قابل استفاده باشد. این ابزار به شما امکان می‌دهد از عکس‌ها و ویدئوهای معمولی استفاده کنید، به این معنی که برای ضبط جزئیات یک اتاق به یک گوشی هوشمند جدید با حسگر لیدار نیاز ندارید.

مشتریان بالقوه این استارتاپ می‌توانند شرکت‌های ساختمانی، صنعت املاک و مستغلات یا حتی مؤسسات مالی باشند که می‌خواهند پروژه‌های بازسازی خانه را تأمین مالی کنند؛ به‌ویژه تأمین‌کنندگان مالی ممکن است به دنبال ارزیابی‌های دقیق قبل از تصمیم‌گیری باشند.

در اولین آزمایش‌های این شرکت، ارزیابی‌های مصرف انرژی خانه‌ها با دقت ۵ درصدی نسبت به ارزیابی‌های سنتی انجام شده است و اگر این ابزار به ابزار پیش‌فرض برای این ممیزی‌ها تبدیل شود، مقایسه یک خانه با خانه دیگر و یک بازسازی با بازسازی دیگر بسیار آسان‌تر خواهد شد.

این استارتاپ تاکنون ۴/۷ میلیون یورو (۵/۱ میلیون دلار) برای کسب‌و‌کار خود تأمین سرمایه کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =