اصلاح نظام کارمزد با سه هدف دنبال شود/ چاره‌ای به جز نوسازی زیرساخت‌ها نداریم

اینالویی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک:

 یک کارشناس بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تاکید کرد که اصلاح نظام کارمزد باید با سه هدف عمده نوسازی زیرساخت و تجهیزات شبکه، جلوگیری از شکست تراکنش‌ها و مقابله با رقابت‌های ناسالم در فضای کسب‌وکاری دنبال شود.

فرهاد اینالویی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، درباره ضرورت‌ها و دلایل اصلاح نظام کارمزد در ایران به نحوی که کارمزد اخذ شده از تراکنش‌ها صرف بهبود کیفیت خدمات و نوآوری‌های تازه شود، اظهار داشت: کارمزد اخذ شده باید از کسانی که در شبکه پرداخت سرویس‌گیرندگان اصلی هستند (پذیرندگان)، اخذ شود و صرف بهینه‌سازی و نوسازی زیرساخت و تجهیزات شبکه پرداخت و همچنین ایجاد خدمات جدید و متنوع شود تا خدماتی که در حال حاضر به مشتریان ارائه می‌شود، تداوم داشته و بتوان نوآوری‌های تازه‌ای را هم در اختیار آنها قرار داد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از شکست تراکنش‌ها و بروز تراکنش‌های ناموفق جلوگیری کنیم، یا اگر بخواهیم مانع از شکل‌گیری رقابت‌های ناسالم و مخرب در فضای کسب‌وکاری شرکت‌های پرداخت شویم و با مسائلی مانند تراکنش‌های صوری برخورد کنیم هم چاره‌ای به جز اصلاح نظام کارمزد نداریم.

اصلاح نظام کارمزد و بهبود ارائه خدمات خرید کارتی

 

اینالویی با بیان اینکه تمامی کسب‌وکارها امروز با صنعت پرداخت گره خورده‌اند و حتی فروشگاه‌های کوچک در دور افتاده‌ترین نقاط کشور فروش خود را با دستگاه کارتخوان انجام می‌دهند، افزود: ارائه این خدمات و سرویس‌دهی به طور متوالی و بدون وقفه همواره با هزینه‌هایی همراه است تا بتوان از فرسودگی شبکه و شرکت های فعال در این حوزه جلوگیری کرد و امکان سرمایه گذاری در ابزارها و نوسازی زیرساخت و ناوگان تجهیزات شبکه پرداخت را فراهم ساخت.

این کارشناس بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ادامه داد: مطابق با جدول زمانی اجرای بخشنامه اصلاح نظام کارمزد بانک مرکزی، این بخشنامه به طور مرحله‌ای اجرا خواهد شد و تراکنش‌های با مبالغ بالا در اولویت اجرا هستند.

گفتنی است، بانک مرکزی در راستای کارآمدتر شدن شبکه پرداخت الکترونیکی و ارتقای سطح خدمات به کاربران، اصلاحاتی را در نظام کارمزد تراکنش‌ خرید این شبکه اعمال و شیوه‌نامه جدید را ابلاغ کرده است که مرحله نخست آن از روز چهارم تیرماه 1402 اجرا شد. مرحله دوم آن هم برای پذیرندگان صنوف فاز دوم از تاریخ 9 آبان ماه سال گذشته اجرایی شد.

براساس مدل جدید نظام کارمزدها، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به عنوان سقف تراکنش خرد در نظر گرفته شده و برای آن کارمزد ۱۲۰ تومانی مطرح شده است. تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ نیز سهمی معادل ۲ در ۱۰ هزار برای پرداخت کارمزد را دارند که در این زمینه نیز سقف ۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در واقع تراکنش‌های بالاتر، درصدی از مبلغ تراکنش را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  5  =