پلتفرم دیجیتال بانک ملی ايران در ۱۴۰۱ چه کرد/ تحول بر بام

پلتفرم دیجیتال بانک ملی ايران یا « بام» حالا دیگر برای خودش پیکره‌ای فراگیر شده است. سکویی که سال1401 را باید سال تحول‌ آن نامید چرا که این پلتفرم بین اپ‌های بانکی از منظر تعداد نصب (بیش از 10 میلیون نصب) و رضایت کاربران(4.8 از5)، در جایگاه اول قرار گرفت و با شیب تندِ رشد کاربران و تراکنش‌هایش، درحال حاضر ماهيانه بیش از 500 میلیون تراکنش در قالب بیش از 150 نوع خدمت متنوع را به سرانجام می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، داستان بام از سال 1394 شروع شد، زمانیکه بحث اینترنت ­بانک ها در کشور داغ بود، بانک ملی ايران هم به‌منظور پاسخگویی مناسب به این تغییرات و ارتقاء جایگاه خود در این بازار رقابتی، اقدام به تولید سامانه یکپارچه پورتال بانکی با هدف استقرار زیرساختی برای ارائه خدمات بانکی بصورت آنلاین و یکپارچه نمود.

از همان ابتدا بام خط‌ شکن بود و اولین اینترنت بانکی شد که بدون نیاز به مراجعه به شعبه، ثبت نام و فعال‌سازی غیرحضوری را ارائه کرد. از همان ابتدا در بام برنامه­ ها و سیاست­گذاری‌ها با تمرکز بر حل مسائل واقعی مشتریان انجام شده و مأموریت اصلی این بود که هر کاربر سامانه بام حس یک مشتری ویژه را داشته باشد، که خیلی سریع، راحت و با احترام، خدماتی فراتر از انتظار دریافت می‌کند و حس رضایت و توجه ویژه را در بام تجربه کند.

هم‌اکنون

هم‌اکنون بام ماهيانه بیش از 500 میلیون تراکنش در قالب بیش از 150 نوع خدمت متنوع را به سرانجام می‌رساند اما این حجم از تراکنش و رشد پیش‌رو، بام را وارد لیگ جدیدی کرده است.

در این مقیاس حفظ تعادل بین تجربه‌‌ی کاربری، امنیت و پایداری سرویس‌ها، استراتژی­ ها و زمین بازی متفاوتی می­طلبد، نیازمند تحول (و نه صرفاً بهبود)، در لایه‌های مختلف از طراحی تجربه‌ی­کاربری تا معماری زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده است.

چرا تحول در 1401

در سالی که گذشت با توسعه‌ی رویکرد ذهنیِ تحول در همه‌ی جنبه‌های این محصول، نقشه‌ی راه چابکی، برای تحول بام از سامانه‌ی بانکداری آنلاین به پلتفرم بانکداری دیجیتال ترسیم و با دقت دنبال شد.

در این مسیر با به‌‎کارگیری روش­ های متنوع کمی و کیفی تحقیق کاربری و تحلیل داده‌ها بینش غنی از انتظارات مشتریان کسب شد. و با بهره‌گیری از فناوری ­های نوظهور از جمله هوش مصنوعی، تحلیل داده بر پایه‌ی داده‌های کلان، فناوری‌های ابری، الگوهای نوین معماری و… در کنار بازطراحی هویت برند و تجربه‌ی­ کاربری، محصول جدید بام تبدیل به پلتفرمی متمایز و منحصربه‌فرد در ارائه‌ی خدمات دیجیتال در ابعاد عظیم تراکنش‌های بانک ملی ایران شده است.

در پلتفرم دیجیتال بانک ملی علاوه بر سبد کامل خدمات بانکی اعم از مدیریت حساب‌ها، کارت‌ها، تسهیلات، چک، خدمات پرداخت و… قابلیت‌های ویژه‌ای نیز به کاربران ارائه شده است، که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آنبوردینگ کاملاً دیجیتالِ مشتری جدید در کمتر از 3 دقیقه، شامل احراز هویت دیجیتال، افتتاح حساب، ثبت‌نام در بام، صدور کارت، فعال‌سازی پیامک اطلاع‌رسانی تراکنش‌ها، فعال‌سازی رمز پویای کارت، و فعال‌سازی حساب کاربری بام
  • ثبت امضای دیجیتال بر پایه‌ی احراز هویت تصویری
  • ارائه‌ی خدمات بام در قالب نسخه‌ی PWA در کنار اپلیکیشن‌های اندروید و iOS
  • سرمایه‌گذاری ساده و سریع با سرمایه‌های خرد بدون نیاز به دانش تخصصی در بازار سرمایه (قلک)
  • «بام: شبیه‌تر به شما»: قابلیت‌های شخصی‌سازی نظیر امکان انتخاب زبان دلخواه و تم برنامه به سلیقه‌ی مخاطب
  • بازی‌گونه کردن خدمات از جمله: ایجاد آواتار، شخصی‌سازی تم‌ها، انتخاب آیکون و افزودن انیمیشن‌های متنوع در برنامه
  • زیرساخت‌های امنیت هوشمند با بهره‌گیری از تحلیل رفتار مشتری
  • طراحی میزکار مناسب با نیاز کاربر جهت دسترسی سریع‌تر و ساده‌تر به کلیه‌ی خدمات بانکی

این تازه شروع سفر است

اما این تازه شروع سفر دیجیتال بام در کنار مردم ایران است، چشم‌انداز بام ساختن ابزاری هوشمند برای توانمندسازی مالی، دسترسی سریع و ساده به خدمات مالی که باعث آرامش خاطر، و زمان آزاد بیشتر هر فرد می‌شود.

زمانی که می‌تواند صرف موضوعات کلیدیِ حیات مثل بهتر شدن، بیشتر دانستن، و خدمت به خانواده و جامعه شود. و بر این باوریم که جامعه برآیند سینرژیک حال اجزای آن است، و این یعنی حال خوب و آرامش خاطر بیشتر جامعه.

در ادامه سفر دیجیتال بام، هدف کسب‌وکاری بام رشد تعداد کاربران و رسیدن به 20 میلیون کاربر طی دو سال آینده تعیین شد و در همین راستا برنامه‌های مدونی برای توسعه و ترویج محصولات و خدمات بام در قالب اهداف و نتایج کلیدی حول سه محور ارتقاء زیرساخت‌ها و ارائه خدمات نوآورانه؛ رشد کاربران و تراکنش‌ها؛ بهبود آگاهی از برند، برنامه‌ریزی و درحال اجرا می‌باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  −  87  =