نظام پرداخت فعلی دارای مشکلات و ناراسایی‌هایی است که باید اصلاح شود

مدیر عامل جیبیت در نشست تخصصی اصلاح نظام کارمزد و زیر ساخت‌های پرداخت با بیان اینکه ثابت بودن کارمزدها یکی از مشکلات و نقاط ضعف نظام فعلی پرداخت است افزود: در نظام پرداخت باید کریدور و تنوع قیمت ایجاد شود تا تنوع محصولات و امکان انتخاب گزینه‌های مختلف برای مشتری بوجود آید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد مهدی شریعتی نبود NTT یا پرداخت یار را در کشور یکی دیگر از مشکلات موجود در نظام چرخش مالی کشور دانست و گفت: نبود NTT (پرداخت یار ) باعث ضعیف شدن این سیستم مالی خواهد شد و به تدریج عدم توجه به آن باعث می‌شود تا NTT به قسمت‌های خاکستری فعالیت‌های اقتصادی منتقل شود.

مدیر عامل جیبیت موضوع برگشت پول از نظام پرداخت به فروشگاه را یکی دیگر از موضوعات مهم و قابل توجه در این زمینه دانست و گفت: در فروشگاه‌ها و پایانه‌های بزرگ این موضوع اتفاق رایجی هست که باعث می‌شود یک شرکت بابت ارائه خدمات در واقع نه تنها کارمزدی دریافت نکند بلکه ممکن هست مبلغی هم به مشتری پرداخت کند.

محمد مهدی شریعتی در توضیح این موضوع افزود: بانک‌ها به شدت نیازمند جذب منابع هستند و برای جذب این منابع حاضر هستند این مبالغ را پرداخت کنند.

وی دلیل دیگر پرداخت هزینه برای جذب منابع درآمدی را نوع گزارش شاپرک دانست و گفت: گزارشات سیستم شاپرک به نوعی هست که با شاخص تعداد  تراکنش و حجم گردش مالی یک  psp می‌توان یک کاربر را از رتبه نخست به رتبه 12 تنزل داد و یا بالعکس که بطور قطع معیارهای شاپرک برای این کار درست نیست و به اصلاح و بازنگری نیازمند است.

مدیرعامل جیبیت تصریح کرد: شاخص درست رتبه بندی از نظر ما صورت‌های مالی و شاخص رضایت مشتریان از میزان تنوع ارائه خدمات هست که بطور حتم اگر این شاخص‌ها در نظر گرفته شود نیمی از مشکلات برگشت پول مشتریان حل خواهد شد.

خون جدیدبه رگ‌های شبکه پرداخت

مدیرعامل ایران کیش نیز دراین نشست با اشاره به اصلاح نظام کارمزد از سوی بانک مرکزی گفت: فرهنگ و مدل جدید نظام کارمزد تاثیر بسزایی در شبکه پرداخت دارد.

وی ادامه داد: دارنده کارت، پذیرنده ای که سرویس را دریافت می کند، نظام بانکی و شبکه پرداخت که ارائه کننده این سرویس است به عنوان بازیگران یک تراکنش شناخته می شوند، اما تا پیش از اصلاح اخیر نظام کارمزد، تمام فشار ناشی از کارمزد به صورت یکسویه روی شبکه بانکی بود، این فشار، فشار سنگینی است و تاثیرات تورمی و کارمزدی خودش را دارد و از طرفی موجب میشد تا شبکه پرداخت از بعد کیفی و امنیتی کوچک و کوچکتر شود. از همین رو سال ها بود که نیاز به تغییراین نظام احساس می شد و معتقدیم تغییر اخیر، دیرهنگام رخ داده اما بازهم آن را به فال نیک می گیریم.

مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، فرسودگی زیرساخت‌ها، عدم نوآوری، ناترازی مالی و عدم توسعه ابزارهای پذیرش را 4 ضربه شبکه پرداخت از نظام کارمزدی قدیم عنوان کرد.

مدیرعامل ایران کیش افزود: هزینه شبکه‌های پرداخت دلاری است و با گران شدن نرخ ارز تراز مالی این شبکه دچار چالش شد و علی رغم افزایش هزینه، درآمد آنها رشد نکرد.

وی با بیان اینکه درآمد محدود و ثابت شبکه پرداخت موجب عدم نوآوری در این شبکه شده بود، تصریح کرد: نوآوری مستلزم هزینه‌کرد بالا است و این با شرایط مالی pspها در سیستم کارمزدی گذشته همخوانی نداشت و متاسفانه طی این سال‌ها عملا جلوی رشد ایده‌پردازی و نوآوری در شبکه های بانکی را گرفته بود .

موسوی اصلاحات اخیر نظام کارمزدی کشور را عامل پیشرفت شبکه‌های پرداخت دانست و تاکید کرد: نظام کارمزدی گذشته شبکه های پرداخت را پیر و فرسوده کرده بود اما امیدواریم با اصلاحات اخیر نظام کارمزدی که از سوی بانک مرکزی تصویب شد، خون جدیدی به رگ‌های شبکه پرداخت تزریق شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  20