سهم دلار از حساب ذخیره ارزی کشورها به کمترین میزان رسید

صندوق بین‌المللی پول می گوید: سهم دلار از حساب ذخیره ارزی کشورها به کمترین میزان در 28 سال گذشته رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، بر اساس آخرین آمارهای صندوق بین‌المللی پول، روند تنوع‌بخشی به دارایی‌های حساب ذخیره ارزی کشورها در سراسر جهان سرعت گرفته و آمارهای موجود حاکی از آن است که سهم دلار از حساب ذخیره ارزی و طلای کشورها در سه ماهه پایانی سال 2022، 58 درصد بوده که کمترین میزان در 28 سال گذشته به‌شمار می‌رود.

البته روند کنار گذاشتن دلار از دارایی‌های بانک‌های مرکزی کشورهای جهان به صورت تدریجی اتفاق افتاده و هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح خود از سال 1995 قرار دارد.

طی سال‌های گذشته البته به صورت مداوم شاهد پایین آمدن سهم دلار از این دارایی‌ها در سراسر جهان بودیم که دلیل آن هم استفاده بیش از حد آمریکا از تحریم‌های دلاری به عنوان اهرم فشار علیه کشورها و بالا رفتن شدید بدهی عمومی این کشور است.

استفن ژن، مدیرعامل موسسه یورایزن، می‌گوید: اگر برابری نرخ ارزی را در نظر بگیریم، سقوط دلار نسبت به گذشته بسیار بیشتر بوده است.

وی تأکید کرد: اتفاقی که در سال 2022 افتاد، باعث سقوط شدید سهم دلار در دارایی‌های ذخیره ارزی و طلایی کشورها شد. درواقع این اقدام واکنشی به مسدود کردن نیمی از 640 میلیارد دلار دارایی‌های ارزی و طلای روسیه بود.

ژن گفت: این اقدام باعث تجدیدنظر کشورهایی نظیر عربستان، چین، هند و ترکیه درباره نگه داشتن دلار در حساب ذخیره ارزی‌شان شد.

سهم یوآن چین هم از صفر درصد در دارایی‌های کشورها در 15 سال گذشته حالا به 7 درصد رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +    =  13