هاب بانکی چیست/ آیا با افزایش دیجیتالی شدن خدمات فیزیکی از بین می رود؟

طی چند سال گذشته، بانک ‌های بریتانیا شعبه ‌های فیزیکی خود را به صورت دسته ‌جمعی تعطیل کرده ‌اند، زیرا مردم بیشتری در بریتانیا بانکداری آنلاین را انتخاب می ‌کنند. با این حال تقاضا برای خدمات بانکی حضوری، به ‌ویژه در میان نسل‌ های قدیمی ‌تر همچنان وجود دارد و هاب های بانکی مشترک به طور پیوسته به نظر می ‌رسد که این تقاضا را برآورده می ‌کنند. اما آیا اینها آینده بخش بانکی هستند یا افزایش دیجیتالی شدن به معنای از بین رفتن تقاضا برای خدمات فیزیکی است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هاب های بانکی توسط چندین بانک High Street به اشتراک گذاشته می شود و آنهایی که درگیر هستند هزینه های جاری را نیز به اشتراک می گذارند.

آن ها مشابه یک بانک سنتی عمل می کنند، اما در دسترس همه هستند و نه فقط مشتریان یک بانک خاص. به طور معمول آن ها خدمات پیشخوانی دارند، مانند برداشت پول نقد و واریز چک، که توسط کارکنان اداره پست و اتاق ‌های اختصاصی ارائه می ‌شود که در آن مشتریان می ‌توانند از بانک ‌های محلی خود برای بحث در مورد مسائل پیچیده ‌تر، با بانک‌ های مختلف در روزهای مختلف هفته از بانک ‌های خود بازدید کنند.

به گفته الیزابت ریمنت، مدیر و موسس رسانه Your Mind، ماهیت متقابل آن ها مزایا و معایب خاصی را هم برای بانک ها و هم برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

او می ‌گوید: «برای بانک ‌ها روشی مقرون‌ به ‌صرفه برای ارائه خدمات و حفظ ارتباط با جوامعی ارائه می ‌کنند که در غیر این صورت ضمانت باز کردن یا باز نگه ‌داشتن شعب را برای آن ‌ها ارائه نمی ‌کردند. در آینده این هاب ها می توانند به بانک های کوچکتر کمک کنند تا دسترسی گسترده ای داشته باشند و به ارائه خدمات به دسته های مشتریان جدید کمک کنند. با این حال هاب های مشترک دارای جنبه ‌های منفی و ریسک هایی نیز برای بانک ‌ها هستند، به ‌ویژه در مورد ریسک‌ های برند و اعتبار، زیرا دفاتر مشترک می‌ توانند توانایی بانک را برای ارائه خدمات با حداکثر پتانسیل خود مختل کرده و مزیت رقابتی آن را کاهش دهند.

برای مصرف ‌کنندگان، هاب های بانکی مشترک می ‌توانند از مجموعه ‌ای از خدمات فیزیکی محافظت کنند که در زمانی که بانک ‌ها برای کاهش هزینه ‌ها با هم رقابت می ‌کنند، به آن ‌ها دسترسی داشته باشند. این امر به ویژه برای مصرف کنندگانی که به اینترنت آشنا نیستند یا ترجیح می دهند تجارت خود را شخصاً انجام دهند صادق است. از سوی دیگر، هاب های مشترک می توانند بر راحتی تماس مستقیم بین مشتری و مدیران یا کارمندان بانک تأثیر بگذارند. همچنین می ‌تواند به این معنی باشد که خدمات محدودتری نسبت به شعب سنتی در دسترس باشد.»

تقاضا برای هاب های بانکی مشترک چقدر است؟

در حالی که مراکز بانکی به وضوح مزایا و معایب خود را دارند، تقاضای فزاینده ای برای آن ها وجود دارد زیرا بانک ها و جوامع ساختمانی همچنان به بستن شعب فیزیکی خود ادامه می دهند.

از ژانویه 2015، 5162 شعبه بانک تعطیل شده اند که به طور متوسط بیش از 50 شعبه در ماه است. اما اخیرا، Age UK، موسسه خیریه بریتانیایی که به افراد مسن کمک می کند، از بریتانیا خواسته است تا مراکز بانکی مشترک بیشتری را برای کمک به افرادی که در مدیریت امور مالی خود به صورت آنلاین احساس ناراحتی می کنند، باز کند.

طبق تحقیقات آن ها، 27 درصد افراد بالای 65 سال و 58 درصد افراد بالای 85 سال به بانکداری حضوری متکی هستند. 31 درصد از افراد بالای 65 سال نیز اظهار داشتند که با ایده بانکداری آنلاین مشکل دارند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.businessleader.co.uk/are-banking-hubs-the-future-of-the-sector/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  8  =