احتمال برگزاری فاز اول «کنکور الکترونیکی» تا پایان ۱۴۰۲

مشاور رئیس سازمان سنجش در امور راه اندازی مرکز نوآوری و هوشمند سازی گفت: در صورت تصویب نهایی طرح کنکور الکترونیکی فاز یک آن تا پایان ۱۴۰۲ در یک آزمون کم جمعیت اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهروز کاوه ئی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به چالش های الکترونیکی شدن کنکور گفت: چالش اول در این فرآیند حجم بالای پروژه‌ است؛ همانطور که می‌دانید پر داوطلب ترین آزمون سازمان سنجش آموزش کشور در سال پیش رو، آزمون گروه علوم تجربی است که حدود ۴۸۵ هزار داوطلب دارد. این خود بزرگترین چالش برای اجرای چنین پروژه‌ای است. برای مثال ۴۸۵ هزار دستگاه لازم است که خود هزینه بسیار بالایی دارد. البته روش‌هایی برای تقسیم این عدد به بخش‌های کوچکتر وجود دارد که باید در مراجع ذی‌صلاح به بحث گذاشته شده و مجوزهای لازم دریافت شود.

مشاور رئیس سازمان سنجش در امور تاسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و هوشمند سازی، چالش دوم را تامین امنیت این آزمون‌ها در دنیای خطرناک دیجیتال امروزی عنوان کرد و افزود: همانطور که شنیده‌اید بزرگترین سازمان‌های دولتی و امنیتی جهان هم مورد هک خرابکاران قرار می‌گیرند. بنابرین کنترل این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ در اجرای این پروژه به شمار می‌رود. البته با دریافت نظر متخصصین سازمان، دانشگاه‌ها و موسسات همکار، روش‌های بسیار موثری برای این موضوع در نظر گرفته شده است. متوجه هستید که با توجه به محرمانه بودن روش‌های دفاع دیجیتالی از توضیحات بیشتر در این زمینه معذوریم.

وی بیان کرد: چالش سوم زیر ساخت‌های فنی لازم برای اجرای پروژه است که خوشبختانه این امکان به صورت کامل و مناسب توسط یک اپراتور همراه فراهم شده است و در حال حاضر با هماهنگی و تشکیل جلسات با متخصصان این شرکت از این بابت نگرانی وجود ندارد.

در کنکور الکترونیکی هر داوطلب یک دستگاه اختصاصی دارد

کاوه ئی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به تعداد هر داوطلب یک سیستم در نظر گرفته شود و دانشجو در کنکور الکترونیکی دقیقا از چه بستر الکترونیکی استفاده خواهد کرد؟ گفت: بله. برای هر داوطلب یک دستگاه اختصاصی وجود دارد که قبل از ورود به حوزه آماده شده است و با ورود اطلاعات داوطلبی توسط داوطلب، آزمون شروع می شود. عملکرد این دستگاه چیزی شبیه به تبلت است.

زمان شروع آزمون برای هر داوطلب متفاوت است/کاهش محدودیتهای ورود به حوزه

عضو هیات علمی سازمان سنجش آموزش کشور ضمن بیان اینکه یک نرم افزار کاملاً هوشمند طول دوره آزمون را مدیریت می‌کند، گفت: همه امکانات رفاهی برای آسایش داوطلب در طراحی این دستگاه در نظر گرفته شده است. در این روش ممکن است زمان شروع آزمون برای هر داوطلب متفاوت باشد، مدل حضور داوطلبان به این صورت است که داوطلب به حوزه مراجعه کرده و به دستگاه تخصیص یافته هدایت می‌شود. در این روش محدودیت‌های داوطلبان برای ورود به حوزه و استقرار روی صندلی کمتر و سریعتر از روش‌های کاغذی است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا زمان برگزاری کنکور الکترونیکی در حال حاضر دقیقا مشخص است، گفت: از آنجا که این عملیات هزینه بالایی دارد، زمان دقیق برای برگزاری کامل این آزمون‌ها منوط به تامین اعتبارات لازم می‌باشد.

تصمیم گیری نهایی درباره کنکور الکترونیکی در شورای عتف

مشاور رئیس سازمان سنجش در امور تاسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و هوشمند سازی بیان کرد: در حال حاضر مراتب از طریق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در دست پیگیری است و کلیات طرح در کمیته تخصصی این شورا به تصویب رسیده است و تا پایان خرداد در این خصوص تصمیم گیری نهایی خواهد شد. در صورت تصویب نهایی این طرح، فاز یک آن تا پایان ۱۴۰۲ در یک آزمون کم جمعیت (برای مثال تا ۵۰ هزار داوطلب) اجرا خواهد شد.

احتمال برگزاری فاز اول کنکور الکترونیکی تا پایان ۱۴۰۲

کاوه ئی در ادامه اعلام کرد که طبق برنامه اگر اعتبارات لازم در نظر گرفته شوند، قرار بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ آزمون‌ها به صورت تمام الکترونیکی برگزار شوند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که زمان پاسخگویی داوطلبان در این مدل از آزمون در مقایسه با مدل کاغذی چقدر است؟ گفت: در خصوص زمان پاسخگویی داوطلبان، در این روش زمان کمتری از داوطلب صرف انتخاب گزینه می‌شود. اما با توجه به اینکه اولین بار است که روش مورد نظر مورد استفاده قرارمی گیرد زمان آزمون با آزمون کاغذی تفاوت نخواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

62  −    =  60