سواد اقتصادی/ «ابرتورم» چیست؟

ابرتورم یعنی چه؟ چطور یک اقتصاد درگیر طوفانی به نام ابرتورم می‌شود؟ آیا هر گرانی فراگیری می‌تواند معنی ابرتورم بدهد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فردای اقتصاد تحت شرایطی پول می‌تواند کاملا ارزش خودش رو از دست بدهد. مثلا زیمبابوه به عنوان معروف‌ترین نمونه ابرتورم در دهه اخیر، اسکناسی با ۱۴ تا صفر داشت یعنی اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری! همین شرایط برای آلمان هم بعد از جنگ جهانی اول در اوایل قرن بیستم اتفاق افتاد و البته نمونه‌های تاریخی فراوانی از این فضا که پول در آن‌ها کاملا بی‌ارزش می‌شود، وجود دارد.

مسئله این است که باید بدانیم پول فقط یک تکه کاغذ است و چیزی که بهش ارزش میده این است که مردم آن را به عنوان وسیله مبادله بپذیرند. به عبارت دیگر شما در ازای کالاها یا خدمات خود پول می‌پذیرید چون می‌دانید که دیگران هم حالا همین کار را خواهند کرد. فرض کنید یک انقلاب در کشور رخ دهد و افرادی که قدرت را به دست می‌گیرند پول زیادی چاپ کنند و در همان ابتدا به همه مردم بدهند. مردم ممکن است اول خیلی خوشحال شوند و جشن بگیرند. اما نهایتا پول زیادی سوق پیدا می‌کند به سمت اینکه کالاهای محدودی که توی اقتصاد است را خریداری کند و خیلی زود معلوم میشود جای جشن گرفتن وجود ندارد. چون در نهایت پول زیادی که توی دست‌های مردم است، برای خرید تعداد محدود کالایی که توی اقتصاد وجود دارد، صرف می‌شود. توی همین فرآیند نانی که قبلا یک واحد پول بود میتواند معادل یک تریلیون واحد پول ارزش پیدا کند! نهایتا مهم نیست چند صفر روی اسکناس شما وجود دارد، اون پول برای هیچ کس ارزشی ندارد.

اما ابرتورم یعنی چه؟ چطور یک اقتصاد درگیر طوفانی به نام ابرتورم می‌شود؟ آیا هر گرانی فراگیری می‌تواند معنی ابرتورم بدهد؟

رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش «سواد اقتصادی» به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است که انتشار آن از امروز و با این ویدئو شروع شده است.

تماشای این ویدئوها، قدرت تجزیه و تحلیل مباحث اقتصادی و پیش‌بینی تحولاتی همانند تورم، شوک‌های اقتصادی، فراز و فرود قیمت‌ها و حباب بازارها را برای همه افراد افزایش می‌دهد. برای دسترسی به این ویدئوها سایت، اینستاگرام و تلگرام «فردای اقتصاد» را فالو کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =