پیش بینی بورس دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ / بورس در نقطه تعادل

بورس تهران در جریان معاملات یکشنبه، رفت و برگشتی به سوی مثبت را تجربه کرد. ارزش معاملات پایین اما، همچنان پاشنه آشیل بازار سهام در راستای آغاز گام بعدی روند صعودی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز در گزارش پیش بینی بورس یکشنبه اشاره شد که انتظار می‌رود معاملات با ادامه جریان عرضه آغاز شود. چراکه شیب عرضه‌ها در جریان معاملات این روز، کاهشی نبود و هیجان عرضه‌کنندگان به طور کامل تخلیه نشده بود.

در نیمه دوم معاملات اما به مرور بازار به تعادل رسید و شاخص کل در انتها با رشد حدود ۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد. بازگشت خریداران به نماگر اصلی تالار شیشه‌ای کمک کرد تا به کانال ۲.۳ میلیونی خود که روز یکشنبه، آن را از دست داده بود، بازگردد.

رفتار بازار و بی اعتنایی معامله‌گران نسبت به گزارشات فصلی و سالانه شرکت‌ها که گمان می‌شد بیش از این‌ها بر جریان تقاضا موثر باشد، نشان می‌دهد بازار سرمایه برای عبور از شوک‌های منفی اصلاح تند و تیز هفته‌های گذشته، نیاز به زمان بیشتری دارد.

در سوی دیگر معاملات نیز شاخص هم‌وزن هم با افزایش ۰.۴۱ درصدی به سطح ۷۶۴ هزار و ۵۶ واحد رسید.

بورس زیر ذره بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۹ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد. همین پایین بودن ارزش معاملات بورس، نشان می‌دهد در حال حاضر بازار سهام در بلاتکلیفی مطلق قرار دارد.

همچنین بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان بود. اگرچه که روند خروج پول حقیقی بهبود یافته است اما بازار سرمایه در حال حاضر هنوز جان تشکیل روند را ندارد و برای استارت یک حرکت صعودی و نزولی نیازمند شارژ مجدد معاملات است.

پیش بینی بورس دوشنبه

با وجود اینکه بازار سرمایه در طول دو سال و نیم گذشته، عقب‌ماندگی محسوسی نسبت به بازار های موازی دارد، به علت عدم وجود اعتماد به بازار سرمایه در نتیجه سومدیریت‌ها، نگاه‌ به بازار کوتاه مدتی‌ست. کمتر سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود که حتی در شرایط فعلی که ارزندگی بازار سهام بر همگان آشکار است اقدام به سرمایه‌گذاری چند ساله در بورس کند. البته که در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه همواره بالاتر از بازار‌هایی نظیر ارز، ملک و خودرو قرار گرفته است.

در چنین شرایطی ناپایداری کوچکی در بازار، طوفان عرضه به‌ پا می‌کند و باعث می‌شود در شرایطی که هیچ‌کدام از فاکتورهای اقتصادی تغییری نداشته‌اند، بازار در بازگشت به روند اصلاحی خود ضعف نشان دهد.

البته باید در نظر داشت، به عقیده کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه، وجود موج میانی در روند‌های صعودی، برای سلامت روند بلندمدت بازار مفید است و با دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه نفس، موج بعدی صعود از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.

در نهایت با چرخش شاخص کل از سوی منفی به مثبت به نظر می‌رسد از این پس اصلاح قیمتی شدیدی در پیش نباشد و سهام به قیمت‌های تعادلی خود رسیده باشند. در این شرایط دو سناریو پیش روی بازار خواهد بود. حالت اول، شارژ سمت تقاضا با ورود پول‌های کلان به بازار است که در این حالت خیلی زود به روند صعودی قبلی باز خواهیم گشت.

در سناریوی دوم که محتمل‌تر نیز است، اصلاح زمانی در همین محدوده‌‌ها و خروج سهامدارانی که گین خود را از موج صعودی قبلی گرفته‌اند و همزمان ورود آن دسته از بازار که از موج قبلی صعودی جامانده‌اند. در این حالت باید منتظر افزایش ارزش معاملات به عنوان اندیکاتور تشخیص پایان روند اصلاحی بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  −    =  30