کارشناسی خودرو: مهم‌ترین مرحله خرید و فروش ماشین

کارشناسی خودرو یکی از اصطلاحاتی است که افراد هنگام خرید و فروش خودرو از آن استفاده می‌کنند. در حقیقت کارشناسی خودرو زمانی انجام می‌شود که فردی قصد خرید خودرو دارد و برای اطمینان از سالم بودن خودرو به یک کارشناس برای تایید ماشین خود اطمینان می‌کند.

کارشناسی خودرو به همان اندازه اهمیت دارد که موضوعاتی مانند: تنظیم مبایعه نامه، تعویض پلاک و انتقال حواله مهم هستند. با توجه به اینکه قیمت خودرو روز به روز با تغییرات مختلفی روبه رو است و نوسانات قیمت برای تمام خودرو‌ها دیده می‌شود بهتر است که قبل از هرگونه اقدام برای خرید ماشین از کارشناس‌های متخصص خبره استفاده کرد. در این مطلب سعی داریم درباره مزیت‌های کارشناسی ماشین و اهمیت آن توضیحاتی دهیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

کارشناسی خودرو چیست؟

هنگامی ‌که برای خرید خودرویی اقدام می‌کنید باید خودرو را از نظر سلامت فنی، بدنه و موتور بررسی کنید. این کار باعث می‌شود که از امنیت ماشین خود مطمئن شوید. اگر خودروی دست دوم خریداری می‌کنید بهتر است که از کارشناس خودرو استفاده کرده تا علاوه بر اطمینان از سلامت خودرو از نظر هزینه‌ها هم صرفه جویی کرد. چنانچه شما خودرویی را بدون کارشناسی خریداری کنید به طور حتم دچار هزینه‌های سنگین تعمیرات بعد از خرید خودرو خواهید شد. پس بهتر است برای جلوگیری از این موضوع کارشناسی مربوطه را انجام دهید تا در زمان مراجعه به معاینه فنی رد صلاحیت نشوید.

هر چند که کارشناسی خودرو هیچ ربطی به معاینه فنی ندارد، اما بهتر است که از تخصص و مهارت یک کارشناس خودرو استفاده کرد تا از سلامت خودرو مطمئن شد. به طور کلی می‌توان برای سلامت خودرو در زمینه‌های موتور گیربکس، رنگ بدنه، جلوبندی و حتی استاندار بودن لاستیک‌ها استفاده کرد.

نقل و انتقال خودرو چه مراحلی دارد؟

کارشناسی خودرو برای نقل و انتقال خودرو

هنگامی ‌که کارشناسی خودرو انجام شود می‌توانید مراحل نقل و انتقال را طی کنید. بدین گونه که مراحل مختلف به شرح زیر است:

  • کارشناسی و بازدید از خودرو همراه قیمت گذاری
  • تنظیم مبایعه نامه یا قولنامه خودرو برای تعهد به انجام معامله در زمان و مکان مشخص شده
  • مراجعه به تعویض پلاک خودرو و نصب پلاک جدید
  • انتقال سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی

پس همانطور که اشاره شد قبل از قولنامه و مبایعه نامه مرحله بازرسی و کارشناسی خودرو مطرح است. این مرحله باعث می‌شود که خریدار با خیالی راحت‌تر برای خرید خودرو  و امضای قولنامه اقدام کند. منظور از کارشناسی خودرو مشاهده دقیق و بررسی خودرو در ابعاد مختلف فنی و ظاهری است. هدف از این کارشناسی برای ارزش گذاری واقعی سلامت و ایمنی خودرو است.

چه بخش‌هایی از خودرو توسط کارشناس بررسی می‌شود؟

کارشناسی خودرو برای تمام بخش‌های خودرو انجام می‌شود

کارشناسی خودرو برای تمام بخش‌های خودرو انجام می‌شود، اما برخی از بخش‌ها و قطعات به اهمیت بیشنری نیاز دارند. در حقیقت برخی از قطعات در خودرو بر روی قیمت گذاری ماشین تاثیر مستقیم دارند. کارشناسی بدنه یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌هایی است که کارشناس خودرو باید به آن توجه داشته باشد که در این بررسی عوامل مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  • زنگ زدگی
  • دفرمه شدن
  • خوردگی
  • رنگ شدگی

خودروهایی که در تصادف دچار مشکل شده‌اند به طور حتم امنیت کمتری خواهند داشت و نمی‌توان به ایمنی آن‌ها اطمینان کرد. دقت کنید اگر در حین کارشناسی خودرو مشخص شود که خودرو آسیب دارد نباید از آن چشم پوشی کرد. همچنین بخش‌های دیگر خودرو هم به کارشناسی نیاز دارند که عبارتند از:

  • بررسی شاسی و ستون‌های خودرو
  • بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو
  • رنگ شدگی بدنه خودرو

تست رانندگی به چه صورت انجام می‌شود؟

هنگام تست رانندگی می‌توان از سلامت نسبی خودرو اطلاع پیدا کرد که این کار با کارشناسی خودرو توسط فرد متخصص صورت گیرد. کارشناس متخصص می‌تواند با تست دیاگ برخی از مشکلات مرتبط به ماشین را تشخیص دهد. در تست رانندگی بررسی‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از:

  • سیستم تعلیق
  • سیستم هیدرولیک فرمان
  • سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات
  • شتاب خودرو
  • عملکرد ترمزها
  • میزان بودن فرمان‌ها

چگونی انجام تست دیاگ

امروزه خودروها دارای کامپیوترهای صنعتی با نام ECU هستند. با استفاده از این قابلیت بخش‌های مختلف خودرو را می‌توان کنترل کرده و به عنوان یک جعبه سیاه برای اطلاعات زیر از آن استفاده کرد:

  • میزان مسافت پیموده شده
  • میزان مصرف سوخت
  • تعمیرات اساسی موتور
  • عمل کردن سنسور ضربه
  • بازشدن کیسه‌های هوا

دسترسی به این اطلاعات را با دستگاهی به نام دیاگ بررسی می‌کنند. کارشناس خودرو کافی است که دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کند و پارامترهای گفته شده را مورد بررسی قرار دهد.

کارشناسی خودروی صفر

شاید شما هم اطلاع نداشته باشید که کارشناسی خودرو برای ماشین‌های صفر هم انجام می‌شود. خرید خودروی صفر می‌تواند به طور مستقیم از کارخانه انجام شود یا به صورت حواله از اشخاص دیگر خریداری کرد.

کارشناس خودرو برای بازدید خودروی صفر می‌تواند نتیجه‌های مهمی ‌برای خریدار داشته باشد. در برخی از موارد دیده شده خودروهای صفری که از کارخانه یا به صورت حواله خریداری می‌شود ایرادات فنی یا ظاهری دارند. این ایرادات مانند: ساییدگی چرخ یا مشکلات بدنه ناشی از بی‌احتیاط در حمل و نقل خودرو تا محل تحویل هستند که در قیمت خودرو تاثیر گزار خواهند بود.

کارشناس خودرو چه وظایفی دارد؟

مسئولیت کارشناسی خودرو توسط کارشناس متخصص می‌تواند یکی از نکات مهم حقوقی باشد.

با توجه به رویه جاری در بیشتر موارد کارشناس رسمی ‌دادگستری یا کارشناس بیمه می‌تواند برای کارشناسی خودرو اقدام کند در این شرایط شخص ذینفع می‌تواند به ارزیابی و قیمت‌‌گذاری ذکر شده به طور رسمی ‌اعتراض کند و کار‌شناسی خودرو را به شخص دیگری ارجاع دهد.

در مواردی که کارشناسی خودرو از طرف خریدار یا فروشنده برای هدف ارزیابی قیمت واقعی ماشین انجام می‌شود دو طرف معامله با کارشناس خودرو قرارداد تنظیم می‌کنند و با توجه به قرارداد اگر  کارشناس در تشخیص ایرادات سهل انگاری کند، مسئولیت با وی خواهد بود.

به طور کلی باید توجه داشته باشید که استفاده از خدمات کارشناسی خودرو با توجه به قوانین و مقرراتی انجام می‌شود. اگر مشخص شود که کارشناس خودرو در وظایف خود کوتاهی کرده است یا خطایی مرتکب شده باید به شخص زیان دیده در معامله خسارت پرداخت کند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم که مهم‌ترین نکات را برای موضوع حقوقی کارشناسی خودرو بررسی کنیم. اگر خودرویی بدون کارشناسی یا با کارشناسی اشتباه خریداری شود به طور حتم ضرر و زیان‌های مختلفی برای خریداری ایجاد می‌کند. اما لازم به ذکر است که تبعات حقوقی ناشی از کارشناسی نادرست خودرو می‌تواند موضوع مهمی‌ باشد و همه معامله کننده‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21