بانک‌ها چطور پول خلق می‌کنند؟

خیلی از ما فکر می‌کنیم بیشترین پول را بانک‌های مرکزی خلق می‌کنند اما پولی که بانک‌های به شکل‌های مختلف وارد چرخه اقتصاد می‌کنند در نهایت چند برابر می‌شود و پولی که آنها خلق می‌کنند بسیار بیشتر از خلق پول بانک‌های مرکزی است اما این اتفاق چطور می‌افتد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فردای اقتصاد بانک‌ها مجاز به خلق پول از طریق نظامی به نام «بانکداری ذخیره کسری» هستند. هر زمان که مقداری پول را سپرده‌گذاری می‌کنید، بانک قانوناً موظف است درصد معینی از آن را در جایی امن نگه دارد، اما می تواند باقی را قرض دهد. در اینجا مثالی با فرض ده درصد ذخایر الزامی می‌زنیم؛ جان به بانکش می رود و ۱۰۰۰ دلار سپرده گذاری می کند. بانک جان ۱۰۰ دلار نگه می دارد و ۹۰۰ دلار باقی مانده را به مایک وام می دهد. اکنون ۱۹۰۰ دلار در نظام مالی وجود دارد: سپرده هزار دلاری جان به علاوه‌ی وام نهصد دلاری مایک. بعد، مایک از ۹۰۰ دلارش برای خرید یک لپ‌تاپ از کارن استفاده می‌کند. سپس کارن نهصد دلار خود را در بانک دیگری سپرده گذاری می کند. بانک ۱۰% را نگه می‌دارد و هشتصد و ده دلار باقی‌مانده را به جورج وام می‌دهد. اکنون دو هزار و هفتصد و ده دلار در سیستم وجود دارد: سپرده هزار دلاری جان، سپرده نهصد دلاری کارن، و وام هشتصد و ده دلاری جورج. این تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ۱۰۰۰ دلار اولیه جان به تقریباً ده هزار دلار تبدیل شود. باور کنید یا نه، بانک های تجاری در واقع پول بیشتری نسبت به بانک‌های مرکزی خلق می‌کنند.

رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تماشای این ویدئوها، قدرت تجزیه و تحلیل مباحث اقتصادی و پیش‌بینی تحولاتی همانند تورم، شوک‌های اقتصادی، فراز و فرود قیمت‌ها و حباب بازارها را برای همه افراد افزایش می‌دهد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  1