فرانسه حکم بازداشت رئیس بانک مرکزی لبنان را صادر کرد

دادستان های فرانسه حکم بازداشت ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان را صادر کرده اند. وی این اقدام را به شدت محکوم کرده و درخواست تجدید نظر داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ریاض سلامه حکم قضایی فرانسه را نقض قانون می ‌داند؛ او به دلیل اتهام فساد در داخل و خارج از کشور بازجویی می ‌شود.

مقامات اظهار داشتند که این حکم به دنبال عدم حضور سلامه در برابر دادستان های فرانسوی در روز سه شنبه برای پاسخ به اتهام فساد بود.

وی در بیانیه ای اعلام کرد که حکم بازداشت خلاف قانون است.

سلامه، 72 ساله، هدف یک سری تحقیقات قضایی در داخل و خارج از کشور به اتهامات کلاهبرداری، پولشویی و سو استفاده مالی غیرقانونی قرار گرفته است.

بازرسان اروپایی که به دنبال یافتن نحوه به دست آوردن ثروتی است که او در طی سه دهه در این شغل به دست آورده است، در روز سه شنبه جلسه ای را در پاریس برنامه ریزی کرده بودند.

یک تیم قضایی اروپایی از فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ در حال انجام تحقیقات فساد در مورد مجموعه ای از جرایم مالی، از جمله سو استفاده مالی و اتهام پولشویی 330 میلیون دلاری هستند.

یک هیئت اروپایی در جریان سفر به لبنان در ماه مارس از سلامه در مورد دارایی ‌ها و سرمایه ‌گذاری ‌های بانک مرکزی لبنان در خارج از کشور، آپارتمانی در پاریس که مالک آن فرماندار و شرکت کارگزاری برادرش راجا سلامه با نام Forry Associates Ltd است، سؤال کردند.

Forry یک شرکت ثبت شده در جزایر ویرجین بریتانیا است که برادر سلامه را به عنوان سهامدار خود فهرست کرده است.

وی مظنون به واسطه ‌گری اوراق خزانه‌ داری لبنان و اوراق قرضه اتحادیه اروپا در کمیسیون است که پس از آن به حساب‌ های بانکی خارج از کشور منتقل شده است.

سلامه بارها تمامی اتهامات علیه خود را رد کرده است. او اصرار دارد که ثروتش از شغل قبلی ‌اش به ‌عنوان بانکدار سرمایه‌ گذاری در املاک مریل لینچ و سرمایه ‌گذاری ‌های دیگر به دست آورده است.

رئیس بانک مرکزی پس از اینکه مقامات لبنانی احضاریه رسمی او را تحویل ندادند، در برابر قاضی در پاریس حاضر نشد.

یک مقام قضایی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت: «افسران پلیس لبنان هفته گذشته چهار بار از بانک مرکزی بازدید کردند تا یک احضاریه رسمی به ریاض سلامه از طرف مقامات فرانسوی تحویل دهند».

این مقام گفت: «اما هیچ جا نتوانستند او را پیدا کنند» و احضاریه به قوه قضاییه لبنان بازگردانده شد تا مقامات فرانسوی را مطلع کنند.

در حال حاضر از محل نگهداری سلامه اطلاعی در دست نیست.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع:

https://www.aljazeera.com/news/2023/5/16/france-issues-warrant-for-lebanon-central-bank-chief-riad-salameh

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  4