رکوردزنی هفت استان در پرداخت وام؛ خراسان شمالی در صدر

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور در پایان فروردین سال جاری 84 درصد ثبت شده است. ارزیابی این نسبت در سطح استانی نشان می‌دهددر 7 استان، تسهیلات بانکی از سپرده ها سبقت گرفته است. در ادامه مشاهده می‌شود استان «خراسان شمالی» در صدر جدول احتمال پرداخت وام استانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکو ایران، در اولین ماه بهاری امسال مجموع حجم سپرده‌های بانکی در کل کشور 7هزار و 736هزار میلیارد تومان ثبت شده است که این نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 33درصد افزایش یافته است و این رقم پس از کسرسپرده‌های قانونی به 6 هزار و 647 همت رسیده است.

در خصوص تسهیلات پرداختی در فروردین ماه نیز مشاهده می‌شود در مجموع  5 هزار و 583همت تسهیلات در کل کشور پرداخت شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 34.2درصدرشد داشته است. بر مبنای محاسبات صورت گرفته نسبت تسهیلات به سپرده‌ها (پس از کسرسپرده قانونی) درکل کشور 84درصد برآورد شده است.

بانک مرکزی در هر ماه گزارشی از وضعیت مانده سپرده‌ها و تسهیلات  بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان‌‌ها ارائه می‌دهد. بررسی جزئیات این گزارش می‌تواند مقایسه‌ای از وضعیت احتمال پرداخت وام در استان‌های کشور ارائه دهد.

ثبت رقم 84درصدی نسبت تسهیلات به سپرده ها

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در مقطع فروردین امسال، نسبت تسهیلات به سپرده ها (پس از کسرسپرده قانونی) درکل کشور به حدود84درصد رسیده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.5 واحد درصد افزایش یافته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها پس از کسر سپرده قانونی به صورت تسهیلات در اختیار مردم و مشتریان بانک‌ها قرارگرفته و به عبارت ساده‌تر بیانگر احتمال پرداخت وام در کشور و استان‌ها ارائه می‌دهد.

بررسی این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که به باور کارشناسان اقتصادی رشد این نرخ ممکن است تورم‌زا باشد. کارشناسان حوزه پولی و بانکی معتقدند که بانک‌ها واسطه‌گر وجوه هستند، یعنی سپرده جذب می‌کنند و پس از کسر میزان مشخصی سپرده قانونی، از محل آن تسهیلات پرداخت می‌کنند. حال اگر بانک‌ها مازاد بر منابع موجود در بانک، تسهیلات پرداخت کنند دچار کسی نقدینگی می‌شوند و در ادامه مجبور استقراض از سایر بانک‌ها و بانک مرکزی شده است.

براین اساس بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به عنوان یکی از منابع پایه پولی افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن حجم نقدینگی نیز افزایش یابد که یکی از عوامل موثر برای رشد تورم است.

 

در 7 استان کشور، تسهیلات گوی سبقت را از سپرده‌ها ربود

ارزیابی وضعیت نسبت تسهیلات به سپرده‌ها درمیان31استان و همچنین مناطق آزاد کشور حاکی‌از آن است شبکه بانکی و موسسات اعتباری 5استان کشور، مازاد بر منابع پولی خود وام یا تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده‌اند.

به عبارتی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها(پس از کسر سپرده قانونی) در استان‌های « خراسان شمالی»، «ایلام»، «کهگیلویه وبویراحمد»، «چهارمحال‌و‌بختیاری»، «خراسان جنوبی»، «زنجان» و «لرستان» بالای 100 درصد برآورد شده است که احتمال بیشتر پرداخت وام در این استان‌ها نسبت به سایر استان‌ها نشان می‌دهد.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان«خراسان شمالی» 131درصد ثبت شده است که در رتبه نخست احتمال پرداخت وام در کشور را به خود اختصاص داده است.

در مقابل نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان «البرز» و« مناطق آزاد تجاری» به ترتیب با رقم51 و 52 درصد کمترین احتمال دریافت وام و تسهیلات در این مقایسه استانی نشان می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1