نفوذ تورم از شاخه جدید؛ رسوب ۷۰ هزار میلیاردی پول در بانک ها

رسوب پول در حساب بانک ها در کانال 70 همت قرار گرفته است. این شاخص متولد دادو ستد بانک ها و بانک مرکزی دربازار باز بوده و با نشستن در پایه پولی تورم زایی به همراه دارد. بررسی ها نشان می دهد باوجود رشد نرخ سود به منظور کنترل مانده پول در بازار باز، اما هنوز این رقم در سطح سال گذشته قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکو ایران،‌روند عملیات بازار باز یکی از مسیرهایی است که به نوعی از رشد اضافه برداشت ها در کشور جلوگیری می کند. این معاملات به منظور بهبود وضعیت بانکی در هر هفته برگزار می شود. با این حال نقدینگی تزریق شده در بازار می تواند تبعات تورمی به همراه داشته باشد.

در همین رابطه داده های آماری نشان می دهد مانده نقدینگی تزریق شده دربازار باز به سطح بالایی رسیده و این موضوع می تواند گسترش دهنده پایه پولی در کشور باشد.

روند روبه رشد رسوب پول در بازار باز

در هفته منتهی به 18 اردیهبشت ماه امسال، حجم تزریق نقدینگی 20 همت کمتر از حراج قبل شده و به 100 هزار میلیارد تومان رسید.

هر هفته که بانک مرکزی در بازار باز تزریق نقدینگی انجام می دهد، بانک ها باید متناسب با نرخ سود یک هفته بعد این پول را به بانک مرکزی عودت دهند. این انتقال به نوعی جذب پول محسوب می شود. در هفته اخیر، حجم پولی که بانک مرکزی از بانک ها جمع آوری کرده برابر با 120 هزار و 530 میلیارد تومان بوده و حدود 20 همت از تزریق آن بیشتر بوده است. یعنی خالص عملکرد بانک مرکزی در بانک ها منفی بوده است؟

در نهایت مجموع خالص عملکرد بانک مرکزی در هر هفته نشان می دهد در هر مقطع، چه میزان نقدینگی در بانک ها رسوب کرده و باقی مانده است. این رقم در میانه اردیبهشت ماه امسال حدودا 74 هزار و 580 میلیارد تومان بوده و از هفته قبل خود پایین تر آمده است. بررسی یک ماه گذشته نشان‌دهنده آن است که کانال مانده پول در بانک ها حدودا 70 همت بوده است. آمارها نشان می دهد این رقم نسبت به سال قبل خود حدودا ثابت مانده است. با این حال سطح مانده نقدینگی در نهادهای مالی هنوز بالا است. این در حالی است که البته بانک مرکزی در  هفته اخیر،‌ نرخ سود در معاملات بازار باز را رشد داده است.

رشد نرخ سود در بازار باز

روند مانده نقدینگی در بانک ها با افت تزریق پول در بازار باز از نیمه زمستان قبل اندکی کم شد. این موضوع بیشتر به علت رشد نرخ سود در بازار باز بود. پیش از این، نرخ سود در سطح 21 در صد بوده که با رشد کوریدور نرخ بهره بین بانکی در هفته های بهمن ماه، این رقم هم به 23 درصد ارتقا پیدا کرد.

رشد 23 درصدی نرخ سود در بازار باز هم به نوعی جمع آوری پول در بانک ها را بیشتر کرده و هم آن که تزریق پول در بانک ها را کاهش داده است. در همین خصوص مشاهده می شود مانده نقدینگی در بانک ها از مرز 100 همت پایین آمده و در نهایت در کانال 50 همت قرار گرفته است. اتفاقی که البته دوامی نداشته و در ماه گذشته با رشد مواجه شده است. این رشد بیشتر به علت افزایش کسری بانکی بوده و همچنان صعودی است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2