راه اندازی کمیسیون ولث تک و‌ پراپ تک تا پایان سال/ شرکت های رمزارزی اینماد دریافت می کنند

رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک ایران خبر داد:

محمدمهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک ایران در نخستین نشست خبری این انجمن با اشاره به اهدافی همچون حمایت از کسب و کارهای نوین مالی و بهبود فضای کسب و کار از راه اندازی کمیسیون ولث تک و پراپ تک تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اولین نشست خبری انجمن فین تک ایران یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره این انجمن و خبرنگاران برگزار شد.

محمدمهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک در ابتدای مراسم عنوان کرد: بنیان اصلی انجمن در سال ۹۵ با محوریت شرکت های پرداخت تشکیل و اولین پیگیری ها منجر به صدور سند پرداخت یاری شد.

او هدف انجمن را حفظ منافع رسته ها و اصناف حوزه پرداخت الکترونیک دانست و گفت: چشم انداز ما پیشروی ایران به عنوان بازیگر فناوری های نوین در خاورمیانه است. البته شاید این چشم‌انداز کمی بلندپروازانه باشد اما همه سعی خود را به کار می‌گیریم تا به آن دست پیدا کنیم.

فاطمیان اهداف انجمن فین تک را اینگونه تشریح کرد:

حمایت از کسب و کارهای نوین مالی و بهبود فضای کسب و کار

ایجاد زمینه های همکاری و توسعه ارتباطات

آینده پژوهی

ترسیم نقشه راه فناوری های نوین مالی

اطلاعرسانی شفاف

او در پایان خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا پایان سال کمیسیون ولث تک و‌ پراپ تک را راه اندازی کنیم. همچنین تلاش داریم در حوزه های حقوقی و مالیاتی نیز کارگروهی را تشکیل دهیم.

سوئیچ آمیتیس درب هرگونه رقابت در نوآوری را خواهد بست

محمدمهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام و عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن فین تک ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ریسک نیوز مبنی بر اینکه شرکت های بیمه تا چقدر با حوزه لندتک آشنا بوده و همکاری دارند، گفت: در سال قبل ترندی بین ازکی و ازکی وام شکل گرفت که طبق آن یک بستر فروش خرید اقساطی را خارج از فضای بانکی فراهم کردیم. یک سیستم تکنولوژی محور مدیریت ریسک که از طریق آن به کاربران یک بیمه نامه اقساطی با یک فرایند نوین داده می شد.

از اواسط سال گذشته نیز سایر مجموعه ها مانند آیتول و… وارد این فضا شدند و سعی کردند این سرویس را به کاربر ارائه دهند.

در مجموع حاصل فعالیت های ترکیب لندتک و اینشورتک در اسفندماه 1401 که به طوری فصل پیک بیمه بوده و حدود 30 درصد از حق بیمه های کشور در این ماه صادر می شود، حدود 20 درصد بیمه نامه های صادر شده از طریق آنلاین و سازوکار لندتک محور بوده است.

از منظر ریسک نیز بخصوص در مجموعه خودمان (ازکی وام) شرایط ویژه ای داشتیم به گونه ای که حتی کمتر از ریسک تیپیکال صنعت بیمه در جمع آوری اقساط رقم خورد.

تمامی شرکت هایی که در بازار صنعت بیمه مشغول بوده به دنبال توسعه این موضوع هستند چرا که شرایط فروش اقساطی و اعتباری بیمه بدلیل اینکه ابزار و لجستیک چک بسیار امر پیچیده ای است و به الطبع با توجه به اینکه تقریبا 50 درصد از مردم کارمند یا عضو اتحادیه یا صنفی بوده و می توانند از ابزارهای اقساطی استفاده کنند؛ اما 50 درصد باقیمانده جامعه دسترسی به این ابزار را ندارند و بنابراین خرید بیمه نامه اقساطی آنلاین با سازوکار لندتک محور مسیر خوبی بوده و قطعا باعث رشد و نفوذ بیشتر صنعت بیمه در زندگی مردم خواهد بود.

مومنی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ریسک نیوز درباره سوئیچ آمیتیس و چالش هایی که طی دو سال اخیر بر صنعت بیمه داشته است، عنوان کرد: بنظرم بحث سوئیچ همچنان از یک ترکیب دراماتیکی برخوردار است و امروز که در خدمت شما هستیم باید بگویم که از مجموعه های مختلف اقتصادی مانند: مجلس، وزارت اقتصاد و حتی خود بیمه مرکزی که راه انداز این موضوع بوده و بخش های مختلف دیگر حاکمیت به این بحث ورود کردند.

یکسری دستورالعمل ها نیز در سطح معاونت ریاست جمهوری صادر گردید اما یک سلسله مراتب خاصی را طی می کرد مثلا دستور بعدی، دستور قبلی را نقض می کرد و… بنابراین نظر کلی انجمن فین تک این است که این نوع رفتار برخلاف فضای نوآوری است که شرکت های اینشورتکی استارت آن را زده اند. به نظر اقدام بیمه مرکزی به ایجاد سوئیچ، درب هرگونه رقابت در نوآوری را خواهد بست و صرفا همین فضای سنتی که امروز صنعت بیمه در کشور با آن مواجه هست حاصل همین رفتار و ذهنیت رگولاتور صنعت بیمه می باشد.

در حالیکه در کشورهای منطقه و حتی کشورهایی با جمعیت بسیار کمتر نسبت به ایران مشاهده می کنیم که طی 5 سال اخیر بعضا تا 7.5 درصد GDP کشورهایشان بیمه را توسعه داده اند و این نشان دهنده نقش موثر رگولاتور در صنعت بیمه آن کشورها بوده است.

تعامل سازنده با نهادهای بالادستی

در ادامه مصطفی امیری، عضو دیگر انجمن فین تک با اشاره به اهداف مهم انجمن گفت: طی چند ماه اخیر عزم جدی میان اعضای انجمن برای برقرای تعامل سازنده با ارگان های مهم اقتصادی کشور وجود داشته است.

رویکرد انجمن تقویت تعامل با نهادهای بالادستی در حوزه پولی و بانکی مرتبط فین‌تک است تا باب گفت و گو باز شود.

او افزود: در چند ماه اخیر انجمن تلاش کرده در مورد موضوعاتی که سال‌های طولانی به آنها پرداخت نشده بود، راهکاری پیدا کند.

اهمیت توسعه صرافی های رمزارزی کشور

همچنین وحید شامخی عضو دیگر انجمن فین‌تک تصریح کرد: دنیای کریپتوکارنسی‌ها و بلاکچین مگاترند دنیا است و ارزش این بازار بیش از 10 درصد بازار طلای جهان است و حضور موثر در این بازار بسیار موثر است.

او افزود: عدم شفافیت قوانین و دستورالعل‌ها از مهمترین دغدغه‌های فعالین رمزارز در ایران است و انجمن فین‌تک در صدد رفع مشکلاتی مثل اینمادها و توسعه صرافی‌های رمزارزی کشور است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

17  −  13  =