بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رساند

بانک مرکزی انگلستان به عنوان بخشی از سیاست تهاجمی خود برای مهار تورم، نرخ سود بانکی خود را یک چهارم واحد به میزان 4.5 درصد افزایش داد، اما پیش ‌بینی کرد که بریتانیا احتمالاً از رکود خارج می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه نرخ های بهره را افزایش داد که دوازدهمین افزایش متوالی آن بود، زیرا نرخ تورم بریتانیا دو رقمی بود.

بانک مرکزی همچنین پیش ‌بینی ‌های اقتصادی خود را برای اقتصاد بریتانیا (بدون پیش بینی نرخ رکود) تا حدی به لطف کاهش قیمت انرژی ارتقا داد.

چشم انداز بهبود یافته، خبرهای خوبی را در بحبوحه بازار کار بهتر ارائه می دهد، اما قیمت مواد غذایی همچنان بالاست و سیاست گذاران می گویند که کاهش نرخ تورم مواد غذایی تدریجی تر از آن چیزی است که آن ها انتظار داشتند.

سیاست گذاران نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی را یک چهارم واحد افزایش دادند و به 4.5 درصد رساندند که بالاترین میزان از سال 2008 بود.

سیاست سختگیرانه طولانی مدت و تهاجمی همچنان ادامه دارد زیرا بریتانیا تورمی را بالاتر از ایالات متحده و اروپای غربی تجربه می کند.

آخرین داده ها نشان می دهد که قیمت مصرف کننده در ماه مارس نسبت به سال قبل 10.1 درصد افزایش یافته است.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «تورم همچنان بسیار بالاست. وظیفه ما این است که آن را به هدف 2 درصدی برسانیم و آن را در این نقطه نگه داریم».

او گفت که سیاست گذاران روز پنجشنبه دوباره نرخ ها را افزایش دادند تا به هدف خود برسند، و افزود: «ما باید در مسیر خود باقی بمانیم تا مطمئن شویم که تورم تا حد امکان کاهش می یابد.»

انتظار می ‌رود نرخ تورم بریتانیا کندتر از انتظار بانک مرکزی سه ماه پیش کاهش یابد، در درجه اول به این دلیل که پیش ‌بینی می‌ شود تورم قیمت مواد غذایی به آرامی کاهش یابد.

در ماه مارس، قیمت مواد غذایی تقریباً 20 درصد بیشتر از سال قبل بود که بیشترین نرخ تورم در بیش از 45 سال گذشته بود.

بانک مرکزی پیش بینی کرد تا پایان سال نرخ تورم که شامل قیمت مواد غذایی و انرژی است به 5.1 درصد کاهش یابد.

انتظار می ‌رود داده ‌های قیمت مصرف ‌کننده در ماه آوریل، که اواخر این ماه منتشر می ‌شود، نشان دهد که تورم با کاهش قابل توجهی همراه است، زیرا افزایش قبوض انرژی خانوارها از محاسبات تورم سالانه خارج می ‌شود.

یک سال قبل، پس از جنگ در اوکراین که قیمت ‌های عمده فروشی را بالا برد، قبوض انرژی خانوارها بیش از 50 درصد افزایش یافت.

در حالی که بانک انگلستان تلاش می کند تورم را کاهش دهد، اخبار اقتصادی خوب می تواند ماموریت آن را پیچیده کند.

سه ماه پیش، زمانی که بانک مرکزی آخرین پیش بینی های خود را منتشر کرد، نگاه بدبینانه ای به اقتصاد بریتانیا داشت.

روز پنج‌ شنبه به دلیل کاهش قیمت‌ های انرژی عمده و محرک‌ های دولتی، خوشبینانه ترین پیش بینی های خود از وضعیت اقتصادی را ارائه داد.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.nytimes.com/2023/05/11/business/bank-of-england-interest-rates-uk.html

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  9