چرا از نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ نمی‌توان چشم پوشی کرد؟

یاسر علی‌زاده؛ مدیر روابط عمومی پرداخت نوین

در سال‌های اخیر اصطلاح «SEO» یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو) به ویژه در بین بازاریابان دیجیتال اغلب مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال به ندرت به عنوان یکی از اجزای یک استراتژی بازاریابی جامع تعریف و مورد بحث قرار می‌گیرد. اگر موضوع سئو را کمی عمیق‌تر بررسی کنیم به ارتباط تنگاتنگ آن با حوزه‌های بزرگتری چون روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ پی خواهیم برد.

پیش از آن‌که به بررسی پیوندهای میان سئو با بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) و روابط عمومی (Public Relation) بپردازیم بهتر است به صورت اجمال سئو را بشناسیم.

سئو به چه معناست؟

SEO کوتاه شده‌ی (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) Search Engine Optimization است که به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو، افزایش ترافیک و در نهایت افزایش فروش استفاده می‌شود. سئو شامل دو بخش اصلی است که عبارتند از سئو داخلی (on page) و سئو خارجی (off page).

سئوی داخلی شامل بهینه‌سازی عناصر داخلی سایت مانند محتوا، عنوان صفحات، توضیحات متا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و ساختار لینک‌ها است. سئو خارجی شامل روش‌هایی است که بر روی سایر وب‌سایت‌ها و منابع آنلاین اعمال می‌شود تا بر رتبه سایت در نتایج جستجو تأثیر بگذارد.

این روش‌ها شامل ایجاد لینک‌های ورودی (Backlink) به سایت، نظر دادن در وبلاگ‌ها، انجام فعالیت‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین است. در واقع سئو به عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی دیجیتال می‌تواند کمک کند تا با افزایش رتبه و ترافیک سایت موجب افزایش فروش شود.

با این تعاریف به نظر می‌رسد کسب و کارها برای ادامه‌ی فعالیت خود و با توجه به گسترش روزافزون ابزارهای دیجیتال باید بخشی از هزینه‌های جاری خود را صرف بهبود سئوی وب‌سایت خود نمایند. بهبود سئو باعث می‌شود که سایت در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو بالاتر از سایر رقبا قرار گیرد.

در معرض دید بودن یا رتبه‌ی بالاتر داشتن نسبت به سایر رقبا باعث می‌شود که بیشترین ترافیک به سمت سایت کسب و کار جذب و در نتیجه منجر به افزایش فروش و درآمد شود.

همچنین بهبود سئو موجب افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان به کسب و کار می‌شود و می تواند دلیلی باشد تا به عنوان یک برند قابل اطمینان و قابل اعتماد شناخته شود. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که بهبود سئو سایت برای هر کسب و کار بسیار حیاتی است.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو به شیوه‌های فنی اشاره دارد که کمیت و کیفیت ترافیک آنلاین وب سایت را افزایش می‌دهد. برخلاف بازاریابی پولی موتورهای جستجو که بر تبلیغات خریداری شده متکی است، سئو از تکنیک‌های رایگان برای افزایش بازدید وب‌سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می‌کند.

دیده شدن در گوگل به این معنی است که مشتریان احتمالی آسان وارد فضای کسب و کار می‌شوند. همچنین باید بدانیم که فراتر از دیده شدن و افزایش ترافیک وب سایت، گوگل و موتورهای جستجو تمایل دارند سایت‌هایی را که با کیفیت بالا، مرتبط و قابل اعتماد هستند در رتبه‌بندی بالاتر به نمایش بگذارند.

از طرفی کاربران در فضای وب در طول زمان به فهم این موضوع رسیده‌اند که وب سایت‌هایی که برای عبارات جستجوی مرتبط رتبه بالاتری دارند معمولا قابل اعتماد هستند.

سئو چگونه کار می‌کند؟

وب سایت هر کسب و کاری چیزی بیش از یک URL است. وب سایت موجودیت پیچیده‌ای است که همه چیز را از شهرت و محبوبیت برند (نام تجاری) گرفته تا فروش از طریق فضای دیجیتال را هدایت می‌کند و جزئیات به ظاهر کوچک بر میزان استاندارد بودن کسب وکار از دیدگاه گوگل تأثیر می‌گذارد.

الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل امروزه بسیار پیچیده‌تر از همیشه هستند و همیشه در حال بهبود است. گوگل هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج بیش از ۲۰۰ عامل را در هر صفحه جستجو می‌کند. یک رویکرد جامع و آگاهانه به سئو احتمال کسب رتبه‌ی بهتر برای کسب و کار را به حداکثر می‌رساند.

چند معیار مهم رتبه‌بندی از دیدگاه موتور جستجوگر گوگل عبارتند از:

استفاده مناسب از کلمه کلیدی در متا داده و محتوای وب سایت

Core Web Vitals Google (مجموعه‌ای از عوامل که گوگل آنها را در تجربه کاربر از یک صفحه وب دخیل می‌داند.)

محتوای با ارزش و بهینه

برچسب‌های متعارف

سئوی خارج از صفحه، مانند ساخت لینک

بهینه‌سازی تصویر

قابلیت استفاده از موبایل

البته چک لیست معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی، هر ساله و مطابق با آپدیت‌های هسته‌ی گوگل بهبود می‌یابد و از این روست که موارد فنی وب سایت‌ها به صورت جزئی و سخت گیرانه‌تر مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به چنین شرایط پویایی به نظر می‌رسد کارشناسان سئو وظیفه دارند تا ایده های کسب و کار را مطابق با استراتژی مشخص شده و با توجه به مهم‌ترین معیارها نظیر بهینه‌سازی صفحات وب سایت انجام دهند.

آیا سئو با سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال همخوانی دارد؟

در واقع سئو نباید به تنهایی عمل کند. بهینه‌سازی موتورهای جستجو تنها یکی از ابزارهای قدرتمند برای رشد سود کسب و کار است. سئو نباید نادیده گرفته شود و باید در کنار سایر ابزارهای موجود در بازاریابی دیجیتال پیاده‌سازی شده و یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع ایجاد کند.

سئو و توسعه وب

رابطه‌ی بین سئو و توسعه وب‌سایت یک رابطه کاملا دو سویه و معنادار است و بدون یک وب‌سایت سالم و سازگار با موبایل و متناسب با استانداردهای گوگل، سئو نمی‌تواند پتانسیل کامل خود را به خوبی بروز دهد و در نتیجه در مدت زمان کوتاهی در بازار رقابتی شکست خواهد خورد بنابراین، سئو و توسعه وب به طور مسلم مرتبط و درگیر برای رشد و توسعه هستند.

سئو و رسانه‌های اجتماعی

به عبارت ساده سئو و رسانه‌های اجتماعی دارای اهداف همپوشانی هستند: جذب ترافیک و تبدیل افراد از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل. فراتر از این، نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی آگاهی از برند را ایجاد می‌کنند، توسط گوگل ایندکس می‌شوند و اعتماد بیشتری را برای یک کسب‌وکار کسب می‌کنند.

علاوه بر این در حال حاضر با همه‌گیر شدن ابزارهای هوشمند و حضور افراد در گروه‌های سنی مختلف در فضاهای مختلف اجتماعی می‌توان به این نتیجه رسید که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مسیری باشد برای پیدا کردن مشتری بیشتر.

سئو و بازاریابی محتوایی

سئو و بازاریابی محتوا نیز به یکدیگر نیاز دارند. در واقع بیشتر استراتژی‌های سئو حول محور بازاریابی محتوا است زیرا وب‌سایت‌ها حول کلمات متمرکز شده‌اند. وبلاگ‌ها، صفحات موقعیت مکانی، صفحات تماس، صفحات اصلی، صفحات محصول و غیره نیاز به محتوای استراتژیک، آموزنده و ارزشمند دارند تا رتبه خوبی داشته باشند و تجربه کاربری قانع کننده‌ای را هنگام ورود بازدیدکننده به صفحه ارائه دهند.

بازاریابی سئو مهم است

اهمیت سئو در بازاریابی دیجیتال اجتناب ناپذیر است و رویکرد کسب و کار به کلمات کلیدی، محتوا، برچسب‌ها، لینک‌ها و قابلیت استفاده از وب‌سایت، بر افرادی که کسب و کار را در وب پیدا می‌کنند تاثیرمستقیم می‌گذارد.

سئو و روابط عمومی (Public Relation)چه نقاط مشترکی دارند؟

روابط عمومی‌ها با تولید خبر، برگزاری رویداد، مسئولیت‌های اجتماعی، ارسال پیام‌های خبری، تولید محتوا و تبلیغات و .. برای بهبود شناخت و شهرت کسب و کار در جامعه تلاش می‌کنند و این اقدامات باعث می‌شود تا در ذهن مخاطب جایگاه ویژه‌ای را داشته باشند و در نتیجه دنبال کنندگان بیشتری را به خود جذب ‌کنند.

با توجه به این تعریف و آن‌چه که پیشتر در مورد سئو گفتیم می‌توان گفت سئو و روابط عمومی هر دو به منظور بهبود شناخت و شهرت یک کسب و کار استفاده می‌شوند. هر دوی این روش‌ها برای جذب ترافیک و هدایت مخاطبان هدف به سمت سایت کسب و کار اقدام می کنند و علاوه بر این هر دوی این روش‌ها برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو استفاده می‌شوند.

در نتیجه سئو و روابط عمومی نقاط مشترک بسیاری برای بهبود شناخت و برندینگ کسب و کار دارند به گونه‌ای که همکاری و هماهنگی این دو امر در سازمان ها منجر به افزایش سرعت رشد برند خواهد شد.

به طور کلی باید اذعان داشت به طور‌کلی کاربران در اینترنت به سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل قرار دارند اعتماد بیشتری دارند. افزون بر این، سئو کمک می‌کند تا کسب و کارها بیشتر دیده شوند و همین موجب کمک به برندینگ و افزایش تعداد کاربران می‌شود؛ چرا که گوگل فقط به دنبال کد نویسی نیست بلکه به دنبال محتوای مفید و ارزشمند است تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد.

در پایان باید گفت مدیران کسب‌وکارها نباید از سئو به عنوان یکی از ابزارهای توسعه آنلاین کسب‌وکار خود غافل شوند و با نگاهی جامع به استراتژی توسعه کسب‌وکار در حوزه تحلیل بازار، توسعه محصول، روابط مشتریان، روابط عمومی، برندینگ و تبلیغات از این مهم بهره‌گیری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  ⁄  9  =