در اینوتکس مطرح شد: اینترنت طبقاتی تبعیض‌آمیز، پر از تبعات منفی و غیرقابل اجرا است

مخالفان اینترنت طبقاتی در نشستی با همین نام در اینوتکس 2023، این طرح را غیراجرایی و منجر به شکاف دانش توصیف کردند. براساس توضیحات کارشناسان و فعالان حوزه اینترنت، این طرح با وجود پارادایم شبکه‌ای اجرایی نخواهد بود و تبعیض در دسترسی به اینترنت تبعات بعدی گسترده‌ای خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دیجیاتو «حامد بیدی»، مدیر استارتاپ کارزار، در این نشست گفت: «هدف از تصمیم‌گیران این طرح رسیدن به مواردی مانند شبکه داخلی کنترل‌شده و قابل مدیریت و با کاربران کاملاً احرازهویت‌شده است. در این روند افراد احرازهویت‌شده اگر خارج از قوانین تعریف‌شده عمل کنند، مورد بازخواست و پرسش قرار خواهند گرفت.» او معتقد است نمی‌توان بر این باور بود که تمام مردم فهم استفاده از هر خبر و محتوایی در اینترنت را ندارند.

«محمد کشوری»، مدیرعامل گروه طیف نیز ضمن اعلام اینکه این طرح تبعات زیادی به‌همراه خواهد داشت، گفت: «اینترنت طبقاتی قبل از هر چیز یک منطق غیرذاتی است.» کشوری باور دارد حکمرانان ترجیح می‌دهند اینترنت هم به مثابه سایر کالاهای فرهنگی کاملاً تحت اشراف باشد. کشوری تأکید کرد این طرح در هیچ نقطه‌ای از دنیا به‌طور کامل پیاده‌سازی نشده است.

«محمدحافظ حکمی»، عضو هیئت‌مدیره شرکت کسب‌وکاری دنیای اقتصاد نیز در این نشست اعلام کرد: «حقیقت این است که تصمیم‌گیران سیاست‌ها با جهان شبکه‌ای مشکل دارند و معتقدند ورودی ارائه دیتا و اطلاعات باید کنترل‌شده باشد.» او معتقد است اجرای چنین طرح‌هایی تیشه به ریشه نوآوری می‌زند: «ایده‌پردازان اینترنت طبقاتی قصد دارند حق طبیعی دسترسی به اینترنت را به‌عنوان یک امتیاز ویژه به افراد بدهند.»

حکمی با ابراز نگرانی درباره شکاف دانش و اطلاعاتی که بعد از اجرای طبقاتی ایجاد خواهد شد، این موضوع را منجر به آپارتاید در مقوله آموزش کشور و بسیار نگران‌کننده عنوان کرد.

گفتنیست بنا بود در این نشست نماینده مرکز ملی فضای مجازی نیز حضور داشته باشد که غیبت او مورد انتقاد سایر اعضای پنل قرار گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄  8  =