سرانه ارزش تراکنش های بانکی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۱؛ بیش از یک میلیون تومان

بررسی تراکنش های بانکی شش ماه نخست سال 1401 نشان می‌دهد، بیش از سه میلیون و 141هزار عدد تراکنش بانکی در شعب بانکی و خود پردازهای کشور ثبت شده که ارزش آن 3674همت براورد شده است. در ادامه آمارها نشان می دهد ارزش هر تراکنش در کل کشور یک میلیون و170هزار تومان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکو ایران، واکاوی آمار تراکنش‌های بانکی کشور در شش ماه نخست سال گذشته حاکی از آن است که مجموع تراکنش صورت گرفته در بستر خودپرداز و شعب بانکی کشور حدود سه میلیون و 141هزار عدد بوده است که ارزش حدودا سه هزار و 674همتی را رقم زده است. طبق محاسبات انجام شده ارزش متوسط هر تراکنش صورت گرفته در کل کشور یک میلیون و170هزار تومان بوده است.

بانک مرکزی آمار عملکرد استانی ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک به تفکیک بانک‌ها را ماهانه ارائه می‌کند. جزئیات این آمار، وضعیت تراکنش ها در مجموع شعب بانکی و خود پردازها  مورد بررسی قرار می‌دهد که مولفه مهمی برای تغییرات نقدینگی کشور محسوب می‌شود.

ارزش  یک میلیون و170هزار تومانی هر تراکنش در کشور

مطابق آمار بانک مرکزی درشش ماهه ابتدای سال گذشته، در مجموع 3674همت تراکنش بانکی در کل کشورثبت شده است که از این میزان  2234همت از طریق خودپردازها و 1439همت آن در پایانه شعب پرداخت شده است.

سرانه هر تراکنش از تقسیم مبلغ بر تعداد تراکنش ها محاسبه می‌شود. به عبارتی دیگر، نسبت ارزش تراکنش‌ها به تعداد آن به نوعی ارزش واحد هر کدام از تراکنش های بانکی تلقی می‌شود. این نسبت در کل کشور یک میلیون و170هزار تومان به دست آمده است.  در همین رابطه، می‌توان ارزش سرانه هر تراکنش را به تفکیک استانی نیز مقایسه کرد.

استان بوشهر رکورد دار بیشترین  ارزش سرانه تراکنش بانکی کشور

محاسبات صورت گرفته بیانگر این است در شش ماه نخست سال 1401 ارزش واحد هر کدام از تراکنش های بانکی(خودپرداز و شعب بانکی) در استان بوشهر یک میلیون و503 هزار تومان بوده است که بالاترین ارزش ثبت شده را نسبت به سایر استان‌ها داشته است. در این رابطه همچنین می‌توان گفت ارزش سرانه تراکنش ها در بوشهر از میانگین کشوری 334هزار تومان بیشتر بوده است.

استان سیستان و بلوچستان نیز پس از استان بوشهر، در جایگاه دوم کشوری از حیث این شاخص قرار می‌گیرد. استان تهران  نیز سومین استان رکورددار  در ارزش سرانه تراکنش ها بانکی شش ماه نخست 1401 بوده که برابر با یک میلیون و417هزار تومان ثبت شده است.

در مقابل مشاهده می‌شود استان کهکیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی در انتهای این دسته بندی قرار داشته اند و ارزش هر تراکنش بانکی این استان ها به ترتیب  حدود 770 و  788 هزار تومان براورد شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  −  62  =