رشد ۲۵ درصدی سود تسهیلات بانک صادرات در سال ۱۴۰۱

بررسی صورت‌های مالی بانک صادرات ایران حاکی از آن است که درآمد تسهیلات اعطایی بانک (که یکی از مهم‌ترین منبع درآمدی بانک‌ها به شمار می‌رود) در سال 1401 رقمی معادل 409 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد حدود 25 درصدی همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک صادرات ایران یکی از بانک‌های خصولتی کشور به شمار می‌رود که عملکرد آن همواره مورد توجه تحلیلگران، کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بوده است.

هر چند تاکنون صورت‌های مالی این بانک برای سال منتهی به 29 اسفند ماه 1401 منتشر نشده اما ارائه گزارش‌های عملکرد ماهانه در سامانه کدال می‌تواند چشم‌انداز تا حد قابل توجهی از عملکرد بانک در سال یاد شده را به نمایش گذارد.

بر اساس این گزارش، درآمد تسهیلات اعطایی بانک (که یکی از مهم‌ترین منبع درآمدی بانک‌ها به شمار می‌رود) در سال 1401 رقمی معادل 409 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد حدود 25 درصدی همراه شده است. این در حالی است که هزینه سود سپرده اعطایی به مشتریان در دوره یاد شده رقمی معادل 340 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال قبل از آن تنها حدود 6.5 درصد رشد داشته است.

تفاوت نرخ رشد درآمد تسهیلات اعطایی و هزینه سود پرداختی به سپرده‌گذاران باعث شده سود بانک از محل عملیات سپرده‌گیری و تسهیلات دهی حدود 9 برابر شده و از 7.4 هزار میلیارد ریال به 69 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

به عبارت بهتر بانک موفق شده از طریق افزایش شکاف میان نرخ سود سپرده و سود تسهیلات، به جهش سودآوری در این بخش نائل آید.

قلم مهم دیگر درآمدی بانک از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها عاید می‌گردد. بر اساس گزارش‌های ماهانه، بانک صادرات از این محل در سال 1401 سودی معادل 25 هزار میلیارد شناسایی کرده که نسبت به سود سرمایه‌گذاری 27 هزار میلیارد ریالی سال 1400 تغییر فاحشی نداشته است.

یکی دیگر از وجوه عملکرد بانک‌ها به طور معمول، کارنامه آنها در حوزه خدمات کارمزدی است. بر اساس داده‌های منتشر شده بانک صادرات ایران در سال 1401 درآمد کارمزدی معادل 57 هزار میلیارد ریال داشته که این عدد نسبت به سال قبل از آن با رشد 16 درصدی همراه شده است.

سود ناخالص بانک از محل عملیات کارمزد نیز در سال مورد اشاره 46.3 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سودآوری 40.6 هزار میلیارد ریالی این حوزه در سال قبل، رشد حدود 14 درصدی را به ثبت رسانده است.

هرچند که برای قضاوت در خصوص عملکرد بانک باید منتظر انتشار صورت‌های مالی آن برای 12 ماهه سال 1401 بود اما گزارش عملکرد 9 ماهه و همچنین مختصر اطلاعات منتشر شده در گزارش‌های ماهانه نشان از آن دارد که به لحاظ عملکردی، بانک صادرات ایران در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن کارنامه بهتری از خود بر جای گذاشته است.

با توجه به رونق بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و دارایی‌های گسترده بانک در این بازار، به نظر می‌رسد شرایط در بانک صادرات در سال 1402 نیز مطلوب باشد. لذا ثبت عملکردی بهتر از سال قبل در سال 1402 نیز در این بانک بسیار محتمل است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  ⁄  5  =