شرایط و نحوه صدور کارت بازرگانی + مراحل ثبت نام ۱۴۰۲

بسیاری از افرادی که اقدام به ثبت شرکت در مراجع رسمی و قانونی آن می کنند، دلیل عمده خود از این کار را فعالیت های اقتصادی و تجاری در راستای کسب سود و درآمد اعلام کرده‌اند.

بسیاری از افرادی که اقدام به ثبت شرکت در مراجع رسمی و قانونی آن می کنند، دلیل عمده خود از این کار را فعالیت های اقتصادی و تجاری در راستای کسب سود و درآمد اعلام کرده‌اند. این یک اصل اساسی در مورد هرگونه تلاش هدفمند و سرمایه‌ گذاری‌های خرد و کلان خواهد بود. به همین دلیل متقاضیان در این زمینه، باید مطابق با قوانین و استانداردهای خاص تدوین شده از سوی سازمان ها و وزارتخانه های کشور عمل کنند.

از مهم ترین اسناد و مدارکی که هر فرد فعال در زمینه های اقتصادی و تجاری باید نسبت به اخذ آن اقدام کند، مفهومی به نام کارت بازرگانی است. در ادامه آشنایی بیشتری با کارت بازرگانی خواهیم داشت و روند به دست آوردن چنین آیتم مهمی را در موفقیت های مالی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تعریف رسمی کارت بازرگانی

کارت بازرگانی عبارت است از سند و مدرکی که امکان فعالیت های اقتصادی و تجاری را برای یک شخص حقیقی یا حقوقی فراهم می کند. این اقدامات اقتصادی شامل تمامی زیر شاخه های تجارت مانند واردات و صادرات خواهد بود. در واقع شرکت یا شخصی که دارای چنین کارتی باشد، می تواند به راحتی در ارتباط با سایر شرکای اقتصادی خود از داخل یا خارج کشور، اقدام به سرمایه گذاری ها و فعالیت های بزرگ و کوچک مالی کند.

نهاد صادر کننده کارت بازرگانی را می توان دو سازمان و وزارتخانه معرفی کرد. اتاق بازرگانی و وزارتخانه صنایع و معادن به عنوان متولیان دریافت درخواست و بررسی و صدور آن تعیین شده اند که علاقه مندان باید مطابق با یک روند اداری و قانونی مشخص شده، نسبت به اخذ چنین کارتی اقدام لازم را انجام دهند.

انواع مختلفی از کارت های بازرگانی توسط اتاق آن در اختیار متقاضیان قرار داده می شود. هر فرد حقیقی یا حقوقی متناسب با نیازها و خواسته های خود برای تجارت، می تواند درخواست خود را مبتنی بر آن ها ارائه دهد. کارت های بازرگانی مانند خدماتی، موردی، تجاری، تولیدی و تعاونی از جمله انواع گوناگون تعریف شده در ساختار اقتصادی کشور هستند.

فواید دریافت کارت بازرگانی

افرادی که موفق به دریافت این کارت می شوند، از مزایای ویژه ای برای تجارت بهره مند می شوند. آنها می توانند به سادگی برای دریافت ویزا در جهت سفر به کشورهای مختلف و انجام تجارت اقدام کنند. این مورد شامل تمامی همایش ها و نمایشگاه هایی می شود که برای این منظور در نقاط مختلف دنیا برگزار خواهد شد. همچنین چنین افراد حقیقی و حقوقی حق بهره برداری از منافع حاصل در فعالیت در مناطق آزاد را دارند.

می توانند برند تجاری و شرکتی خود را با طی یک روند مشخص ثبت کنند و تمامی اقدامات خود برای کسب درآمدهای بزرگ و کوچک را رسمیت ببخشند. در کنار تمامی این موارد باید مد نظر داشت که افراد دارای کارت بازرگانی باید همین شفافیت را در زمینه پرداخت مالیات و رابطه اصولی با سازمان امور مالیاتی نیز داشته باشند.

فاکتورهای صلاحیت متقاضیان

بررسی صلاحیت متقاضیان دریافت کارت بازرگانی، توسط نهاد های مورد اشاره انجام می شود و در این زمینه فاکتورهای مختلفی برای تاییدیه، مد نظر آن ها قرار خواهد گرفت. تنها تمایزی که در این میان باید برای متقاضیان و علاقه مندان به دریافت کارت بازرگانی قائل شد، مربوط به این زمینه است که آیا اقدام مورد نظر از سوی یک شخص حقیقی صورت می‌گیرد یا حقوقی؟ هر یک از این ها آیتم های کسب صلاحیت متفاوتی را دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

شروط صلاحیت اشخاص حقیقی

در مورد صدور کارت بازرگانی برای افراد حقیقی می توان برخی از موارد زیر را به عنوان اصول اولیه و شرایط احراز صلاحیت ذکر کرد:

  • سن متقاضی: افراد می توانند در سنین بالاتر از 24 سال اقدام به ارائه تقاضای صدور کارت بازرگانی کنند.
  • مدارک تحصیلی: هر فردی که بخواهد این کارت را از مراجع رسمی آن دریافت کند، باید دارای حداقل سابقه فعالیت سه ساله در زمینه های مربوط به تجارت و بازرگانی باشد. متقاضی در این مورد آنقدر باید خبره و آگاه باشد که بتواند قوانین حوزه گمرک و صادرات و واردات را نیز به خوبی بشناسد.
  • عدم استخدام دولتی: متقاضی کارت بازرگانی نباید در استخدام ادارات و سازمان های دولتی باشد.
  • محل کار: نمی توان بدون تعیین یک آدرس به عنوان محل فعالیت تجاری، اقدام به اخذ چنین کارتی کرد.
  • صلاحیت مالی: توان سرمایه گذاری در زمینه واردات و صادرات از دیگر موارد مطرح در بررسی های مورد نظر است.
  • صلاحیت اخلاقی: هیچ سابقه سوء در زمینه تخلفات مختلف نداشته باشد و تعهدات لازم برای استفاده صحیح و اصولی از این کارت را داده باشد.

شروط صلاحیت اشخاص حقوقی

اشخاص حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی باید شرایط زیر را داشته باشند :

  • این شرکت های حقوقی باید دارای کد اقتصادی از سازمان مربوطه باشند.
  • حساب بانکی آنها که برای داد و ستد مالی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای حداقل مقدار ممکن منابع پولی طبق استانداردهای ارائه شده از سوی وزرات صنعت و معدن باشد.
  • در ارتباط با سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه های لازم برای شفاف سازی گردش مالی به آن اداره ارائه شده باشد.
  • اطلاعات هویتی مربوط به شرکت ثبت شده و اعضای آن به صورت کامل در اختیار اتاق بازرگانی قرار گیرد.
  • سابقه فعالیت های مالی و تجاری موفق در سال های اخیر داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

هر یک از متقاضیان اخذ کارت بازرگانی باید موارد زیر را برای این منظور به مرجع ذی صلاح ارائه دهند :

  • اسناد هویتی برای شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی
  • ارائه گواهی مربوط به نداشتن هیچ سابقه کیفری و مجرمانه
  • مدارک مربوط به ثبت درخواست برای اخذ کارت بازرگانی به صورت الکترونیکی
  • مدارک مربوط به محل استقرار و کار
  • پر کردن فرم های رسمی ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی
  • اسناد مربوط به ثبت شرکت در سازمان مربوطه

روند ثبت و دریافت کارت بازرگانی

افراد متقاضی برای این منظور باید وارد سامانه https://cscs.chambertrust.ir/ شوند. سپس در مورد ورود اطلاعات شخصی و هویتی خود در این وب سایت اقدام کنند و دقت کافی برای این مرحله را داشته باشند. هرگونه خطا در ورود اطلاعات می تواند روند دریافت کارت را با تاخیر زمانی زیادی مواجه کند. از سوی دیگر باید نسبت به انتخاب نوع فعالیت های بازرگانی خود در این سامانه نیز توجه داشته باشند.

آنها می توانند نهایتا سه مورد برای این حوزه های کاری در نظر بگیرند. هزینه های تعریف شده از سوی اتاق بازرگانی نیز باید توسط متقاضی واریز شده و تصویر فیش در بخش مربوط به آن در سامانه بارگذاری شود. پس از طی این مراحل و با صدور شماره پیگیری، می توان پس از مدت زمان مشخصی، با مراجعه به محل صدور، کارت را دریافت کرد. البته در صورتی که تاییدیه لازم برای مدارک وجود داشته باشد.

اغلب هزینه های صرف شده برای دریافت کارت بازرگانی شامل مواردی می شود که برای عضویت در اتاق پرداخت خواهد شد. این عمده ترین میزان پولی است که باید از سوی متقاضی برای این زمینه واریز شود. موارد دیگر طبق مصوبات و تصمیمات مدیران اتاق بازرگانی و سازمان متبوع آن، سالانه توسط آنها و به صورت رسمی در درگاه های الکترونیکی به علاقه مندان اعلام می شود.

برخی از ملاحظات در روند ثبت کارت

دریافت کارت بازرگانی نیاز به ثبت قانونی درخواست دارد. این درخواست هم به صورت الکترونیکی و هم به صورت حضوری قابلیت درج در کارتابل را خواهد داشت :

  • تلاش کنید حتما با مدرک تحصیلی بالاتر نسبت به دریافت این کارت اقدام کنید تا از مزایای بیشتر و بهتری بهره مند شوید.
  • هر شرکت و فرد حقوقی می تواند تنها یک کارت بازرگانی را برای آن دریافت کند.
  • دوره های آموزشی خاصی برای علاقه مندان برگزار می شود که شرکت کردن در آنها می تواند بسیار مفید واقع شود.
  • حساب بانکی ارائه شده باید فعال باشد و مدت زمانی بیش از یک سال در مورد افتتاح و فعالیت آن گذشته باشد.

این موارد از جمله آیتم هایی هستند که با رعایت آنها می توان سرعت و دقت در دریافت کارت را به طور محسوسی بالاتر برد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  21