مماشات با بانک‌های ناتراز اقتصاد را بحرانی می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بانک‌های ناتراز منحل نشوند، هر روز بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: برای بررسی اثرات انحلال بانک‌ها باید از گذشته درس بگیریم، در گذشته صنعت بانکداری ما تجربه ادغام موسسات مالی و اعتباری داشته‌ایم و بانک‌هایی که ناترازی‌های بسیار شدیدی داشتند، توانایی عمل به تعهدات خود را نداشتند و وقتی که موسسات مالی و اعتباری در بانک سپه ادغام شدند، موجب شد تا فشار‌هایی به بانک سپه وارد شود، به طوری که عملکرد بانک سپه نسبت به سایر بانک‌ها کندتر شد و این بانک نسبت به سایر بانک‌ها رشد سود آوری کمتری را تجربه کرد.

پورکار گفت: انحلال بانک‌های ناتراز کار بسیار خوب و درستی است که خیلی وقت پیش باید عملیاتی می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: فعالیت بانک‌های ناتراز فشار به سایر بانک‌ها که عملکرد خوبی دارند را افزایش می‌دهد.

این تحلیل‌گر بازار‌های مالی عنوان کرد: باید دقت کرد که انحلال بانک‌ها نا تراز نیز بر سایر بانک‌ها فشار وارد خواهد کرد، اما این موضوع موقتی خواهد بود.

وی افزود: وقتی که بانکی منحل می‌شود، بخش بزرگی از نقدینگی به سمت سایر بانک‌ها منتقل خواهد شد، در نتیجه در بلند مدت سایر بانک‌ها از انحلال بانک‌های ناتراز بازدهی خوبی کسب خواهند کرد، البته بخشی از نقدینگی از بانک‌های منحل شده به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.

پورکار گفت: درآمد حاصل ازعملیات بانک‌ها به دو روش بدست می‌آید، اول درآمد مشاع است و دوم درآمد غیر مشاع است. درآمد مشاع زمانی محقق می‌شود که بانک از سپرده‌ای که جذب خود کرده است به شرکت‌ها و یا به اشخاص وام می‌دهد، در این بین بانک با دریافت حق الوکاله از فعالیت خود سود کسب می‌کند. بخش دیگر درآمد بانک‌ها، درآمد غیر مشاع است که وام دادن از درآمد و منابع خود بانک صورت می‌گیرد.

این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در این جا باید شرایط بانکی را رصد کنیم، چرا که در حال حاضر سرمایه‌گذاران از سپرده گذاری در بانک‌ها خود داری می‌کنند و این افراد به نوعی دارای پول هوشمند هستند، زیرا که تورم در کشور ما بالا است و فردی که پولش را در بانک سپرده می‌کند، در پایان سال ۳۰ درصد از ارزش پولش کاسته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با تغییر قوانین، سود سپرده از روز شمار به ماه شمار تغییر کرد، در نگاه اول این موضوع یک پالس مثبت به بانک‌ها بود، به طوری که سودآوری بانک‌ها افزایش یافت، اما در طی زمان مردم صندوق‌های درآمد ثابت را شناسایی کردند و پول‌های خود را در این صندوق‌ها قرار دادند تا درآمد روز شمار دریافت کنند، بنابراین اگر بانک‌های ناتراز منحل هم نشوند، عملکرد این بانک‌ها، عملکرد مثبتی نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بانک‌هایی که وضعیت خوبی دارند، بازدهی آن‌ها به دلیل رشد درآمد‌های عملیاتی نیست، بلکه این بانک‌ها از محل تسعیر ارز است که بازده خوبی را کسب می‌کنند و بانک‌هایی که اوضاع بد مالی دارند و باید منحل شوند، اصلا درآمد ارزی ندارند.

پورکار در پایان تاکید کرد: اگر بانک‌های ناتراز منحل نشوند، هر روز بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش خواهد یافت، این عامل فشار بر بانک مرکزی را افزایش داده و شرایط اقتصادی کشور را از گذشته بحرانی‌تر خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =