ثبت نیمی از تراکنش های شاپرک در ۴ استان کشور

آمارهای منتشرشده از بانک مرکزی نشان می دهد که در سال 1401، استان تهران رکوردار بیشترین تراکنش‌های بانکی بوده است. نیمی از کل تراکنش های بانکی کشور نیز تنها مربوط به چهار استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان وفارس بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، بانک مرکزی به صورت ماهانه، آمار تراکنش های شاپرک را به روزرسانی می کند. این آمار در سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش به شکل مجزا منتشر می شود.

تهران؛ رکورددار بیشترین تراکنش بانکی

بررسی تراکنش های شاپرک نشان می‌دهد در سال 1401،  حجم تراکنش های بانکی کل کشور  9 هزار و 265 همت بوده که در این میان تراکنش های بانکی استان تهران با فاصله بسیار زیادی در مقایسه با سایر استان‌ها رکوردار بوده است.

تفکیک استانی این تراکنش ها نشان می دهد از کل تراکنش های بانکی ثبت شده در سال 1401، میزان 3 هزار و 130 همت متعلق به استان تهران بوده است. به عبارتی دیگر حدود 34 درصد تراکنش ها در تهران ثبت شده است.

تراکنش های شاپرک درسایر استان ها

استان‌های خراسان رضوی و اصفهان  نیز پس از تهران به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین تراکنش‌های بانکی ثبت شده قرار گرفته اند. جزئیات آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی به تفکیک استان های کشور نشان می دهد که حجم معاملات در استان خراسان رضوی، درحدود 584 همت و در اصفهان برابر با 513 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. درصد سهم تراکنش ها از کل نشان می دهد که سهم این دو استان از کل تراکنش های بانکی کشور به ترتیب 6.31 درصد و 5.54 درصد بوده است. استان فارس نیز با فاصله بسیاری کمی از اصفهان در مرتبه چهارم این رده بندی قرار گرفته است. به طور کلی آمارها حاکی از آن است که  درسال 1401، 51 درصد تراکنش های مالی کشور تنها در 4 استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس رقم خورده است.

سهم ایلام از تراکنش های بانکی؛ کمتر ازنیم درصد

در مقابل سه استان ایلام، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد نیز  کمترین حجم تراکنش های بانکی در سال 1401 را به خود اختصاص داده اند.  استان ایلام  نیز که انتهای این دسته بندی قرار داشت،  با مجموع 41 هزار میلیاردتومان تراکنش در سال 1401،  سهمی 0.45 درصدی را در کل تراکنش های بانکی کشور به خود اختصاص داده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1