کوانتوم در بانکداری و امور مالی

بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند با توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که مبتنی بر قدرت محاسبات کوانتومی هستند، ارزش بیشتری از کلان داده‌ها به دست آورند. ترکیبی عالی از فناوری‌های قدرتمند و این سه ‌گانه قرار است هر صنعتی را به شکلی بزرگ متحول کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانکداری و امور مالی یک تجارت داده فشرده است و بسیاری از تصمیمات حیاتی نیاز به بینش و پیش‌بینی داده‌ها به صورت لحظه‌ای دارند.

چالش رویکرد محاسباتی کلاسیک برای مقابله با حجم عظیمی از داده‌های تولید شده با سرعت فوق‌العاده این است که نتایج در بسیاری از موارد نادرست به دست می‌آیند.

با محاسبات کوانتومی، نه تنها می‌توان آن را به راحتی به صورت لحظه‌ای در دسترس قرار داد، بلکه امکانات بسیار بیشتری را در این زمینه باز می‌کند.

برخی از مشتقات پیچیده که وابسته به مسیر هستند

ارزیابی مسیرهای درون‌زا از نظر محاسباتی بسیار گران قیمت بوده و درک وابستگی متقابل آن‌ها بسیار دشوار است، از این رو ما هرگز نتوانستیم آن‌ها را در زمان تقریباً لحظه‌ای با رایانه‌های کلاسیک محاسبه کنیم، اما یک کامپیوتر کوانتومی به راحتی می‌تواند آن‌هایی را به صورت لحظه‌ای محاسبه کنند. این امر باعث تحول در مطالعه بازار مالی و پیش‌بینی سهام و ارزهای رمزنگاری شده است.

IDC Financial Insights در زمینه بانکداری و امور مالی در دنیای محاسبات کوانتومی کاوش کرده است. آن‌ها در حال بررسی موارد احتمالی استفاده در دنیای واقعی هستند که مورد مطالعه قرار می‌گیرند یا قبلاً توسط بانک‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق برخی از نتایج اولیه از چنین مطالعات مختلفی که در این‌بخش انجام شده است، بدیهی است که استفاده از محاسبات کوانتومی قطعاً بر تحول بیشتر صنعت تأثیر می‌گذارد.

چند بانک مانند JPMorgan در حال بررسی استفاده از رایانه‌های کوانتومی برای فهمیدن چگونگی ساده‌سازی سیستم‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک خود است. به نظر می‌رسد کار فعلی تا حد زیادی اکتشافی است و کارهایی کوچک یا اثبات مفاهیم برای کشف چگونگی سیستم‌های محاسبات کوانتومی می‌تواند به موسسات مالی ارائه شود.

گلدمن ساکس و JPMorgan Chase انتظار دارند طی چند سال آینده از رایانه‌های کوانتومی در مشاغل خود به صورت لحظه‌ای استفاده کنند. در همین حال، Standard Chartered آخرین بانکی است که به عنوان بخشی از مشارکت دانشگاهی به تحقیق در مورد رایانه‌های کوانتومی متعهد شده است.

این مشارکت در حال حاضر به طور فعال آنچه را به عنوان سیستم محاسبات کوانتومی برای خدمات مالی نامیده می‌شود، در حال توسعه است و از آن برای رفع چالش‌های امنیتی ناشی از یک رایانه کوانتومی فوق‌العاده قدرتمند استفاده خواهد کرد.

چالش در اجرای این نوع برنامه‌ها حتی با همکاری Techiants این است که آن‌ها بسیار گران هستند. بنابراین تنها بزرگترین موسسات مالی می‌توانند تحقیقات محاسباتی کوانتومی داخلی را در اختیار داشته باشند و در این فناوری نوظهور برای دستیابی به دست بالا در این فناوری در حال رقابت باشند تا اینکه خدمات محاسباتی کوانتومی گسترده و از نظر اقتصادی قابل استفاده باشند.

طبق گفته برخی از کارشناسان، طی پنج سال آینده شرکت‌ها در سراسر جهان به عنوان یک سرویس، دسترسی کامل به محاسبات کوانتومی خواهند داشت و از طیف وسیعی از مزایا از جمله محاسبات سریعتر، کارآمدتر و ایمن‌تر بهره‌مند می‌شوند.

اتخاذ محاسبات کوانتومی پیش از این در صنایع مختلف به سرعت رشد کرده است. بسیاری از شرکت‌ها همچنین در این عرصه فناوری در حال مسابقه سریع در حوزه مربوطه هستند. با توجه به علاقه فزاینده به رایانه‌های کوانتومی، همچنین اعتقاد بر این است که تقاضای قابل توجهی برای استعدادهای محاسباتی کوانتومی در صنایع مختلف وجود خواهد داشت.

پذیرندگان اولیه رایانه‌های کوانتومی

مؤسسات بزرگ مالی گلدمن ساکس، JPMorgan Chase و HSBC آماده تبدیل شدن به مشتاق‌ترین کاربران رایانه‌های کوانتومی هستند. محاسبات کوانتومی در امور مالی همچون اختراع چرخ کاربردی است.

محاسبه قیمت مشتقات امروز پیچیده‌تر است. به عنوان مثال در هنگام محاسبه قیمت، گزینه‌های سهام معمولاً باعث می‌شود بانک‌ها به روش آنالیز آماری مونت کارلو تکیه دهند.

این رویکرد تمام ورودی‌های موجود را برای پیش‌بینی نتیجه نامشخص، به علاوه یک سری از موارد تصادفی، انجام می‌دهد و این سناریو را بارها و بارها شبیه‌سازی می‌کند تا به طور متوسط محاسبه شود.

در نتیجه، شبیه‌سازی مونت کارلو تقریب معقول از نتیجه آینده را ارائه می‌دهدابزاری مفید برای یک میز تجاری که به دنبال ایجاد یک میلیارد دلار در آینده است.

با این حال پیچیدگی این مدل‌ها با قدرت پردازش رایانه‌های کلاسیک که آن‌ها  را اجرا می‌کنند محدود می‌شود. این جایی است که رایانه‌های کوانتومی وارد عرصه می‌شوند.

در اوایل دهه 2000 محققان نشان دادند که استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی در شبیه‌سازی های مونت کارلو می‌تواند منجر به سرعت درجه دوم در رسیدن به یک پیش‌بینی شود، از این طریق فرصت‌های جدیدی را برای مدل‌های پیچیده‌تر ایجاد می‌کند که آینده بیشتر به سمت آن کشیده شود.

این فقط یک نمونه از یک مشکل بسیار پیچیده است که رایانه‌های کوانتومی می‌توانند به حل آن توسط بانک‌ها در سراسر جهان کمک کنند.

مارکو پیستویا، مدیرعامل مرکز تحقیقات کاربردی فناوری جهانی JPMorgan Chase، در یک کنفرانس مالی در ماه اکتبر توضیح داد: «در امور مالی، ما از موارد بسیاری استفاده می‌کنیم که دارای پیچیدگی نمایی هستند. [این] سطح پیچیدگی به محض اینکه یک مجموعه داده به اندازه کافی بزرگ شود غیر قابل محاسبه می‌شود و یک کامپیوتر کلاسیک دیگر نمی‌تواند آن مشکل را حل کند. »

در مقابل، سرعت محاسباتی که توسط رایانه‌های کوانتومی ارائه می‌شود، می‌تواند برای بسیاری از مشکلات بهینه‌سازی اعمال شود، همچنین الگوریتم‌های یادگیری ماشین جدید را آموزش داده تا اسناد پیچیده را در مقیاس و معاملات مشکوک خلاصه شوند.

این پتانسیل است که باعث شده است که مجموعه‌ای از موسسات بزرگ مالی برای سرمایه‌گذاری در تیم‌های تحقیقاتی کوانتومی (و غول‌های فنی مانند Google و IBM برای دسترسی به ماشین‌های کوانتومی به طور فزاینده خود) به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

استفان ونر، مدیر تحقیقات و نرم افزار برنامه‌های کوانتومی در IBM Quantum می‌گوید: «این مانند یک سرگرمی نیست. »‌بخش اعظم روز Woerner اکنون در مورد چگونگی استفاده از قدرت محاسبات خام پردازنده‌های کوانتومی IBM در چالش‌های ریاضی جدید و عجیب و غریب، با تیم‌ها در بانک‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

او می‌گوید: «من قطعاً در اینجا مغرضانه رفتار می‌کنم اما باید دانست که تعداد بیشتری از بانک‌ها در هر صنعت دیگری این تلاش جدی را در کوانتومی انجام می‌دهند. »

این تلاش‌ها باعث می‌شود تعداد فزاینده‌ای از ناظران صنعت فکر کنند که‌بخش مالی اولین استفاده گسترده از رایانه‌های کوانتومی را پیش می‌برد.

اما از آنجا که بانک‌های بزرگ می‌پرسند چگونه موسسات مالی مهم از مزیت کوانتومی جدید خود محافظت می‌کنند؟

مزایا در امور مالی

مهندسان تاسیسات IBM Research در زوریخ هوای کمیابی تنفس می‌کنند. در بالای تپه‌ای مشرف به دریاچه همنام شهر، بازدیدکنندگان می‌‌توانند با استفاده از مسیری چرخشی از ایستگاه قطار Thalwill به این مجموعه نگاه کنند.

مناظر در امتداد مسیر همچون استعاره‌ای خام از اقتصاد اجتماعی آشکار می‌‌شوند، از داروخانه‌‌های فرسوده و بوتیک‌های آرایشی در نزدیکی بانهوف به سمت ویلاهای فوق‌ مدرن زیرزمینی، گاراژهای پر از پورشه که در دامنه تپه ساخته شده‌اند، به سمت بالا می‌‌چرخند، تا اینکه در نهایت بازدیدکننده به سفیدی‌ها نگاه می‌‌کند. دیوارهای مجتمع IBM.

در حالیکه هر کسی که مجتمع تحقیقاتی IBM را ساخته بود به نظر ثروتمندی یا زیبایی ‌شناسی تازه‌کار به نظر می‌‌رسید اما داخل Tech Monitor از تأسیساتی پر از درایوهای نوار، لیزر و یک کامپیوتر کوانتومی بازدید کرد که به گفته مهندس ارشد آن، واقعاً از آن برای آزمایش‌های جزئی استفاده می‌ شود.

او می‌‌گوید ناوگان بسیار بزرگتری در ایالات متحده وجود دارد که برای بر عهده گرفتن اکثر کارهای تجاری‌بخش محاسبات کوانتومی IBM طراحی شده ‌اند، که همانطور که وورنر بعداً توضیح می‌‌دهد، به طور جدی برای بانک‌ها آغاز شده است.

بخش خدمات مالی قطعاً اولین پذیرنده

وورنر، که ادعا می‌‌کند بیشتر وقت خود را صرف همکاری با تیم ‌های تحقیقاتی در انواع موسسات بانکی بزرگ می‌ کند، می‌گوید: «من فکر می‌‌کنم‌بخش خدمات مالی قطعاً اولین پذیرنده است.

این شرکت عملاً تأسیسات IBM در زوریخ را به نوعی پایگاه عملیاتی رو به جلو تبدیل کرده است که کار خود را به سمت بانک‌‌های بزرگ هدایت می‌کند، که شاهد همکاری این شرکت با بارکلیز، HSBC، گلدمن ساکس و جی‌پی‌مورگان‌چیس در نقاط مختلف طی پنج سال گذشته بوده است.

سال‌‌های اخیر شاهد این بوده‌‌ایم که این همکاری‌‌ها از فضای کاملاً تجربی به منطقه ‌ای خاکستری‌‌تر منتقل شده‌اند، جایی که کاربردهای تجاری تقریباً در گوشه و کنار به نظر می‌‌رسند.

در ابداع الگوریتم‌‌های یادگیری ماشینی کارآمدتر است، که از الگوریتم ‌هایی شروع می‌‌شود که وظیفه پردازش زبان طبیعی را بر عهده دارند. برای مثال، در ماه دسامبر، JPMorgan Chase با موفقیت نشان داد که چگونه می‌توان از یک کامپیوتر کوانتومی 20 کیوبیتی برای خلاصه کردن مجموعه‌ای از اسناد با استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده کرد.

بهترین تصمیمات آگاهانه در مورد سرمایه‌گذاری‌ها اتخاذ می‌شود و همچنین دپارتمان‌ها‌ی حقوقی گاهی اوقات، مجبورند کل کتاب‌ها را به ارزش اسناد بخوانند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://techmonitor.ai/hardware/quantum/who-are-early-adopters-quantum-computers-big-banks-finance

https://www.engati.com/blog/quantum-computing-in-banking-finance#:~:text=Quantum%20computing%20could%20lead%20to,asset%20allocation%20and%20risk%20management

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  20