دیدار با دلار ۱۰۰ هزار تومانی

یک تحلیلگر بازارهای مالی گفت:همان مسیری که در سال‌های گذشته رفتیم با سرعت بیشتری خواهیم رفت و انتهای سال با دلار ۱۰۰ هزار تومانی دیدار خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بنکر (Banker)، رحمان معصوم‌پور امیرآبادی با پیش بینی وضعیت بازار ارز ایران به گسترش نیوز اظهارداشت: مسئولان کشور به جای اینکه فکرشان را معطوف به آزادسازی بیشتر اقتصاد و افزایش آزادی کنش‌گران اقتصادی باشد و یک عرضه و تقاضا واقعی در مارکت به وجود بیاورند، به سمت دولتی‌تر شدن و بسته‌تر شدن اقتصاد گام برداشته اند.

او افزود: به‌جای این که اتکا به مکانیسم بازار آزاد بیش‌تر شود، حرکت سریع‌تر به سمت اقتصاد دولتی رخ داده که این بزرگترین اشتباه سیاست‌گذار بوده است و این طور به نظر می‌رسد دشمن واقعی اقتصاد ما در داخل است و خارج از مرز‌های کشور نیست.

معصوم‌پور امیرآبادی خاطرنشان کرد: خیلی واضح و شفاف است که قیمت دلار دستوری تعیین می‌شود و اینکه تعدادی دلال بازار را حرکت می‌دهند واقعا خنده دار است. دلال واقعی را خودمان در بانک مرکزی گذاشته‌ایم که هیچ اختیاری از خود هم ندارد و وظیفه‌اش هم پاس کردن چک‌های دولت است.

به عنوان مثال دلار در بازار آزاد در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ و انتظار برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روند کاهشی را تجربه کرده بود چون دستور خود بانک مرکزی بود. با قطعی شدن نتیجه انتخابات در خرداد مسیر افزایش را در پیش گرفت.

نهادهای نظارتی بحران‌ها را شدیدتر می‌کنند

وی در ادامه گفت: عدم انتشار صحیح اطلاعات توسط نهادها، نه تنها بازیگران اقتصادی و معامله گرانی چون من را دچار سردرگمی می‌کند، بلکه با توجه به تجربه بحران‌های پیشین، ممانعت نهادهای نظارتی از انتشار اطلاعات خود سیگنال وقوع شوک و ورود به بحران را در فضای اقتصادی کشور بیشتر می‌کند.

ضربه‌ای که این نهاد‌های به ظاهر نظارتی به کشور می‌زنند، بیشتر از ضربه‌ای است که دشمن میزند. سال‌های طولانی درباره آثار زیان‌بار رویکردهای سیاسی و دیپلماسی کشور در روزنامه ‌های مختلف و تلویزیون صحبت کردم.

نسبت به سیاست‌هایی که هر روز مردم بیشتری را در تله فقر گرفتار می‌کند هشدار داده ایم. متهم اصلی این وضعیت، سیاستمدارانی هستند که بر تنور تنش‌های داخلی و بین‌المللی می‌دمند و هر روز خانواده‌های بیشتری را به زیر خط فقر می‌برند.

وضعیت دردناک اقتصاد کشور

معصوم‌پور امیرآبادی در ادامه اضافه کرد: آینده اقتصاد ایران مشخص است. آیا تغییر مثبتی در GDP ایران صورت گرفته است؟

آیا تغییر مثبتی در شاخص CpI ما صورت گرفته است؟

آیا PPI ما نسبت به قبل تغییر کرده و بهتر بوده است؟

آیا دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری برداشته است؟

آیا عرضه و تقاضا واقعی در بازار ایران هست؟

پاسخ تمام این سوال‌ها خیر است. موارد بیان شده اغراق نیست و توصیف وضعیت دردناک اقتصاد کشور است.

وی در پایان گفت: اقتصاد با شاخص‌ها سر و کار دارد و شاخص‌ها می‌گویند در سال‌های گذشته تورم وارد کانال ۶۰ و ۷۰ درصدی شده و رشد اقتصاد ناچیز بوده است.

در نتیجه به طور پیوسته رفاه جامعه و پس‌انداز ملی از دست رفته است و درآمد سرانه ایرانیان با این همه منابع در سطحی پایین‌تر از کشورهایی مثل مراکش و تونس و بولیوی قرار گرفته است.

پس همان مسیری که در سال‌های گذشته رفتیم با سرعت بیشتری خواهیم رفت و انتهای سال با دلار ۱۰۰ هزار تومانی دیدار خواهیم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ⁄  1  =