نمایی از نحوه استفاده و ریسک های رایانش ابری در بانک‌ها

الفبای رایانش ابر مالی

فضای ابری می‌‌تواند ابزار مهمی برای موسسات مالی در کاهش انواع ریسک باشد، اما مهم است که آن‌ها ریسک‌های مختلفی که مختص صنعت و‌ بخش خود بوده را درک کنند. آن‌ها همچنین باید فرآیندهای مدیریت ریسک قوی داشته باشند تا بتوانند به سرعت هر گونه تهدید بالقوه را شناسایی کرده و به آن واکنش نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رایانش ابری نوعی سرویس درخواستی است که دسترسی به منابع، برنامه‌‌ها یا فضای ذخیره‌‌سازی مشترک را از طریق اینترنت فراهم می‌‌کند. موسسات مالی را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به جای سیستم‌های محلی در سرورهای راه دور ذخیره و پردازش کنند.

رایانش ابری مزایایی مانند افزایش امنیت، سرعت پردازش بالاتر و هزینه‌های پایین‌تر را برای بانک‌‌ها ارائه می‌‌کند. در حالی که صنعت مالی به دلیل نگرانی در مورد کنار گذاشتن اپ‌های قدیمی خود در محل، انطباق با مقررات و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها، در پذیرش فناوری ابری کند بوده است، این موقعیت در حال تغییر است زیرا موسسات مالی بیشتر متوجه می‌شوند که چگونه فناوری می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کسب‌وکار، اهداف و در عین حال برآوردن نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند.

نحوه استفاده از رایانش ابری در بانک‌ها

در حال حاضر، اکثر موسسات مالی با ارائه دهندگان خدمات خارجی کار می‌کنند تا فضای ابری خود را حفظ کنند، مانند ارائه‌دهندگان خدمات مدیریت ابری یا برون سپاری محصولات. با این حال، نظرسنجی گارتنر در سال 2021 نشان داد که بسیاری از بانک‌های مورد بررسی انتظار دارند کار با ارائه‌دهندگان خدمات خارجی را کاهش دهند و بیشتر فعالیت‌های ابری داخلی را در تیم‌های فناوری اطلاعات خود داشته باشند.

به عنوان مثال، برخی از شرکت‌‌ها یک فضای ابری خصوصی ایجاد کرده‌اند که در آن منابع محاسباتی بر روی شبکه‌ای میزبانی می‌‌شوند که تنها توسط یک سازمان استفاده می‌شود و در مرکز داده خودشان قرار دارد.

نقاط مصرف

رایانش ابری در بانک‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود، از جمله:

  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): بانک‌ها از سیستم‌های CRM مبتنی بر فضای ابری برای مدیریت داده‌ها و تعاملات مشتری استفاده می‌کنند. این به موسسات مالی اجازه می‌دهد تا تمام تعاملات مشتری را بدون توجه به مکان یا زمان روز پیگیری کنند. استراتژی‌های فضای ابری مناسب همچنین ارائه خدمات شخصی ‌شده بر اساس نیازها و ترجیحات مشتری را برای بانک‌ها آسان‌تر می‌‌کند.
  • کشف تقلب: بانک‌ها با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها از منابع متعدد، از فضای ابری برای کشف و پیشگیری از کلاهبرداری استفاده می‌کنند. این به موسسات مالی کمک می‌کند تا فعالیت‌های مشکوک را قبل از ایجاد هر گونه آسیب شناسایی کنند.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: بانک‌ها به طور فزاینده‌ای از فضای ابری برای تجزیه و تحلیل پیشرفته استفاده می‌کنند تا بینشی در مورد الگوها و روندهای رفتار مشتری به دست آورند. با درک نحوه تعامل مشتریان با محصولات مالی، بانک‌ها می‌توانند پیشنهادات جدیدی ایجاد کنند که نیازهای آن‌ها را بهتر از همیشه برآورده می‌کند.

6 مزیت استفاده از فناوری‌های ابری

در زیر برخی از مزایای مهم استفاده از ابرهای عمومی برای خدمات بانکی و مالی آورده شده است:

  1. بهبود تجربه مشتری: بانک‌ها می‌توانند با ارائه خدمات بانکی در هر زمان و هر مکان، تجربه بهتری را برای مشتری فراهم کنند.
  2. کاهش هزینه‌ها: بانک‌ها می‌توانند با انتقال برنامه‌ها و داده‌های خود به فضای ابری در پول خود صرفه جویی کنند. مدل قیمت‌گذاری پرداختی در ابرهای عمومی، استفاده از این خدمات را برای مؤسسات مالی مقرون به صرفه‌تر می‌‌کند.
  3. سرعت پردازش بیشتر: پلتفرم‌های ابری برای عملکرد سریع طراحی شده‌اند و می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را به سرعت و به راحتی مدیریت کنند. این به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا سرعت پردازش تراکنش‌های خود را بهبود بخشند و مشکلات تاخیر را کاهش دهند.
  4. مقیاس‌‌پذیری بیشتر: پلتفرم‌‌های ابری می‌‌توانند در صورت نیاز افزایش یا کاهش پیدا کنند، که به موسسات مالی انعطاف‌‌پذیری لازم را برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود می‌‌دهد.
  5. امنیت پیشرفته: فضای ابری عمومی محیط امن‌تری نسبت به اکثر سیستم‌های داخلی است و چندین لایه حفاظتی در برابر نقض داده‌ها و سایر حملات ارائه می‌دهد.
  6. انطباق با مقررات: بانک‌ها می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های ابری که با مقررات صنعت مالی مطابقت دارند، الزامات انطباق با مقررات را برآورده کنند.

چالش‌های استفاده

در حالیکه استفاده از فناوری ابری در بانکداری مزایای زیادی دارد، چالش‌هایی که با پذیرش فضای ابری همراه است ممکن است دلیل عقب ماندن بسیاری از مؤسسات مالی از سایر صنایع باشد.

به گفته فوربس، یک نظرسنجی در سال 2019 نشان داد که تنها 18 درصد از موسسات مالی به طور گسترده خدمات ابری را پیاده‌سازی کرده‌اند. موارد زیر برخی از اصلی‌ترین مسائلی است که موسسات مالی هنگام انتقال به فضای ابری با آن مواجه هستند:

  • حریم خصوصی و امنیت داده‌ها: بانک‌ها باید اطمینان حاصل کنند که داده‌های آن‌ها هنگام ذخیره در فضای ابری ایمن است. آن‌ها همچنین باید مطمئن شوند که سیستم‌‌هایشان با هر مقررات قابل ‌اجرای حاکم بر حریم خصوصی داده‌‌ها مطابقت دارد.
  • انطباق با مقررات: بانک‌ها باید از انواع مقررات صنعت مالی پیروی کنند، که بسیاری از آن‌ها نیازمند رویه‌های خاصی برای رسیدگی به داده‌های مشتریان هستند. زمانی که سیستم‌های بانک‌ها در فضای ابری میزبانی می‌‌شوند، برآوردن همه این الزامات برای بانک‌ها ممکن است دشوار باشد.
  • فقدان کنترل: موسسات مالی ممکن است از این بیم داشته باشند که وقتی سیستم‌های خود را به فضای ابری منتقل می‌کنند تا حدودی کنترل خود را از دست بدهند.

مدیریت ریسک در سیستم‌های بانکداری ابری

مدیریت ریسک‌بخش مهمی از عملیات موسسات مالی است زیرا انواع مختلفی از ریسک‌ها وجود دارد که موسسات مالی با آن مواجه هستند. همانطور که مک‌کینزی اشاره می‌کند، برای آن‌ها ضروری است که این ریسک‌ها را به طور موثر مدیریت کنند تا بتوانند اثرات منفی بالقوه آن‌ها را بر عملکرد مالی بانک کاهش دهند. در زیر نمونه‌هایی از انواع ریسک‌هایی که موسسات با آن مواجه هستند آورده شده است:

ریسک نظارت

  • ریسک نظارتی به این احتمال اشاره دارد که بانک‌ها ممکن است برخی مقررات حاکم بر خدمات مالی را در حوزه قضایی یا کشوری که در آن فعالیت می‌کنند، نقض کنند. اگر این اتفاق بیفتد، می‌‌تواند منجر به جریمه‌‌هایی از سوی مقامات نظارتی و همچنین مجازات ‌های دیگری مانند از دست دادن مجوزها یا لغو قراردادها شود. این نوع ریسک به‌ویژه زمانی که مؤسسات مالی از سیستم‌‌های مبتنی بر فضای ابری استفاده می‌‌کنند رایج است، زیرا ممکن است این سیستم‌ها با قوانین و مقررات محلی حاکم بر فعالیت‌های بانکی در یک حوزه قضایی یا کشور خاص مطابقت نداشته باشند.

شهرت

  • ریسک شهرت به احتمال آسیب دیدن مؤسسات مالی به دلیل تبلیغات منفی در مورد خدمات و محصولات خود در رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها یا مجلات اشاره دارد.

ریسک عملیاتی

  • ریسک عملیاتی شامل زیان‌های مالی بالقوه ناشی از کنترل‌های داخلی ناکافی بر فرآیندهای درون عملیات سازمان است. به عنوان مثال، اگر هنگام رسیدگی به تراکنش‌های مشتری از رویه‌‌های مناسب پیروی نشود، ممکن است کارمندانی که نمی‌‌توانستند این کار را انجام دهند (و داده‌های حساس را در معرض نمایش می‌‌گذارند) دسترسی غیرمجاز اعطا می‌شود. همچنین شامل ریسک‌های مربوط به خرابی‌های فناوری است، زیرا این ریسک‌ها می‌‌تواند منجر به خرابی شود که ممکن است باعث مشکلات دسترسی آنلاین برای مشتریان شود.

ریسک های مقررات

  • ریسک‌های استراتژیک شامل هر نوع تغییر در مقررات دولتی است که بر توانایی مؤسسات مالی برای فعالیت موفقیت آمیز در یک بازار خاص یا خروج یک بازیگر اصلی از یک بازار مالی خاص تأثیر می‌گذارد.

راهی برای کارآمدتر شدن و مؤثرتر شدن

فضای ابری می‌‌تواند ابزار مهمی برای موسسات مالی در کاهش انواع ریسک باشد، اما مهم است که آن‌ها ریسک‌های مختلفی را که مختص صنعت و‌ بخش خود هستند، درک کنند. آن‌ها همچنین باید فرآیندهای مدیریت ریسک قوی داشته باشند تا بتوانند به سرعت هر گونه تهدید بالقوه را شناسایی کرده و به آن واکنش نشان دهند.

بهترین راه برای موسسات مالی به جهت غلبه بر این مشکلات این است که اطمینان حاصل کنند که زیرساخت فناوری اطلاعات آن‌ها با هر گونه مقررات مربوطه حاکم بر حریم خصوصی داده‌ها و پروتکل‌های امنیتی مطابقت دارد. همچنین اگر بانک‌‌ها سیاست‌های داخلی قوی برای اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات صنعت مالی داشته باشند، کمک می‌‌کند.

بخش مالی در گذشته در پذیرش فناوری‌های جدید کند بوده است، اما برخی از مؤسسات مالی اکنون شروع به پذیرش محاسبات ابری به عنوان راهی برای کارآمدتر شدن و مؤثرتر شدن در تأمین نیازهای مشتریان خود کرده‌اند.

همچنین استفاده از ابرهای عمومی به بانک‌ها و سایر شرکت‌‌های خدمات مالی اجازه می‌‌دهد تا برنامه‌‌ها را به سرعت بدون نگرانی در مورد نگهداری سخت‌افزار یا ارتقای نرم‌افزار (که ممکن است هفته‌‌ها یا ماه‌ها طول بکشد) اجرا کنند.

نگاهی به آمار و سخن پایانی

بر اساس یک نظرسنجی، 59 درصد از مصرف‌کنندگان نسبت به سال 2021 انتظارات بیشتری از خدمات مشتری دارند و 80 درصد گزارش داده‌اند که تجربه‌ای که یک شرکت ارائه می‌دهد به اندازه محصولات و خدمات آن مهم است.

این به ما چه می‌گوید؟ اکنون بیش از هر زمان دیگری، موسسات مالی نیاز به استقرار فناوری مدرن برای ارائه تجربیات بهبود یافته به مشتریان به صورت لحظه‌ای و با هزینه کمتر دارند.

برای بسیاری از مؤسسات، دستیابی به این نیاز حیاتی دشوار است، زیرا هم به جمع‌آوری و پردازش منابع داده‌های متعدد و هم به نوسازی مدل‌های عملیاتی قدیمی و سیستم‌های قدیمی نیاز دارد.

یک چیز واضح است: تا زمانی که موسسات مالی زیرساخت‌های خود را مدرن نکنند، نمی‌توانند با رقبای پاسخگوتر و نوآورتر همگام شوند.

با این حال، برخی از نهادها به این فراخوان توجه می‌کنند. طبق گزارش اخیر گارتنر، نوسازی اپلیکیشن رایج‌ترین اولویت شناسایی شده برای پذیرش فضای ابری کاربر نهایی در خدمات بانکی و سرمايه‌گذاری است. در واقع70درصد از پاسخ‌دهندگان بانکی انتظار دارند سال جاری هزینه‌های ابری را افزایش دهند.

 

منبع

https: //stefanini.com/en/insights/news/need-for-cloud-computing-in-banking-financial-services

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +    =  4