بهمن تاریخ ساز در بازار مهم پول

در بهمن ماه سال گذشته تزریق پول دربازار باز به رکورد تاریخی خود رسید. در سال گذشته کسری نقدینگی در بانک ها موجب شد تا رقم تزریق هفتگی پول در بهمن 1401 به 116 همت رسیده و رکوردزنی کند. موضوعی که بانک مرکزی را مجاب کرد تا نرخ بهره را رشد دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، روند عملیات بازار باز در سال گذشته نشان می دهد در میانه بهمن ماه رکورد تزریق پول در این بازار شکسته شد.

در این بازار که بانک ها به منظور تامین کسری های خود از بانک مرکزی استقراض نقدینگی می کنند درسال گذشته رکوردهای مهمی را به ثبت رسانده است. مهم ترین رکورد تزریق پول از سوی بانک مرکزی در این بازار در بهمن ماه رقم خورد.

رکوردزنی تزریق پول در نیمه زمستان 1401

با گسترش وضعیت بحرانی نقدینگی در بانک ها اتستقراض میان مدت بانک ها از بانک مرکزی در سال گذشته شدت پیدا کرد. در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان میدهد در ابتدای سال گذشته در فروردین ماه تزریق هفتگی بازار باز ارزشی به طور میانگین برابر با 93 هزار و 786 میلیارد تومان داشته که این رقم به مرور در ماه های بعد کاهشی شد. در تابستان سال گذشته این روند در مرز 70 همت قرار داشته و در شش ماه این روند را ثابت طی کرد. مسیر ثبات تزریق پول در بازار باز تا میانه پاییز ادامه پیدا کرده و بعد از آن دوباره استقراض بانکی جهش پبدا کرد.

در بهمن 1401 تزریق بانک مرکزی در بازار باز به طور متوسط هفتگی 116 همت رسیده که در تاریخ برگزاری این بازار بی سابقه بود. در همین موقع بانک مرکزی با رشد نرخ سود سپرده ها و در ادامه سیاست رشد در نرخ بهره بین بانکی نرخ سود در بازار باز را افزایش داده و تزریق پول در بازار باز را کنترل کرد.

این اقدام موجب شد تا میانگین هفتگی تزریق پول در اسفند ماه برابر با 88 همت به ثبت برسد. یکی از مهم ترین دلایل کنترل وضعیت بده بستان در بازار باز رسوب منابع در بانک ها و درنهایت رشد تورم در کشور بود. این اقدام با سیاست رشد نرخ سود به نوعی کنترل شده اما موضوعی که هنوز دغدغه برخی کارشناسان است تداوم وضعیت کسری در بانک ها است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  6  =