بانک های خراسان رضوی ۱۴درصد عقب تر از کشور به متقاضیان وام می‌دهند

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، شبکه بانکی استان در پایان بهمن ماه سال گذشته تنها ۶۹ درصد سپرده‌های خود بعد از کسر سپرده قانونی را وام داده‌ و ۸۰ هزار میلیارد تومان را وام نداده‌اند البته بخش عمده این تسهیلات، وام جدید نیستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرآنلاین، داده‌های بانک مرکزی درباره وضعیت مانده کل تسهیلات به سپرده‌های شبکه بانکی کشور در پایان بهمن‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد مجموع سپرده‌های شبکه بانکی استان خراسان رضوی در پایان این ماه پس از کسر سپرده قانونی بیش از ۲۶۱ هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی شبکه بانکی استان قادر بودند ۲۶۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود را به‌صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار بدهند.

 

تغییر یک درصدی نسبت به بهمن ۱۴۰۰

این در حالی است که کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی استان معادل ۱۸۱ هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی خراسان رضوی در پایان بهمن‌ماه معادل ۶۹ درصد بوده است که این نسبت در مقایسه با ماه‌های قبل افزایش داشته اما در مقایسه با بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تنها یک درصد افزایش پیداکرده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد شبکه بانکی استان بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان از منابعی‌ را که مردم نزد آن‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند به‌صورت تسهیلات واگذار نکرده‌اند. این در حالی است که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان تهران بالاتر از ۹۳ درصد بوده و متوسط کشور بالاتر از ۸۳ است و در برخی استان‌ها نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بالاتر از ۱۰۰ درصد بوده است که می‌توان دلیل اصلی آن را پایین بودن میزان سپرده‌ها در این استان‌ها بیان کرد. بااین‌حال شبکه بانکی خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات در رتبه ۲۷ قرارگرفته و تنها ۴ استان به لحاظ نسبت تسهیلات به سپرده‌ها درصد پایین‌تری را نسبت به شبکه بانکی خراسان رضوی داشته‌اند.

 

بخش عمده تسهیلات جدید نیستند

اما باید توجه داشت بخش عمده این تسهیلات شبکه بانکی حداقل در استان خراسان رضوی مربوط به تسهیلات امهال شده یا تمدیدشده سال‌های گذشته است و تمام ۱۸۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید نیستند بلکه مانده تسهیلات هستند که البته این موضوع را بارها مقامات بانکی و مسئولان اقتصادی استان اعلام کرده‌اند و به تازگی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که شبکه بانکی استان ۷۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری موردنیاز استان در سال ۱۴۰۱ را فراهم کرده‌اند.

 

نسبت تسهیلات برخی بانک ها ۱۰ درصد است

بااین‌حال باید توجه داشت که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در بین بانک‌ها قابل‌مقایسه نیست و برخی بانک‌ها به خصوص بانک‌های اصلی دولت به دلیل پرداخت تسهیلات «تکلیفی» نسبت تسهیلات به سپرده‌های بالاتری دارند و برخی از بانک‌ها به دلیل سخت‌گیری‌ها و پرداخت نکردن تسهیلات ابلاغی و تکلیفی نسبت تسهیلات به سپرده بسیار کمی دارند طوری که معاون استاندار خراسان رضوی در این نشست خبری در زمستان سال گذشته اعلام کرد که برخی بانک‌های خصوصی در استان تنها ۱۰ درصد منابع خود را وام داده‌اند.

علاوه بر این باوجود فعالیت بیش از ۳۳ بانک و موسسه اعتباری در استان تعدادی از بانک‌های خصوصی حاضر به تبادل اطلاعات با کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان نیستند و عملاً در داخل استان، آماری از وضعیت دخل‌وخرج این بانک‌ها وجود ندارد ،مسئله‌ای که طی چند سال گذشته استانداران خراسان رضوی بارها به این رویه بانک‌های خصوصی اعتراض کرده و به آن‌ها ضرب الاجل داده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −    =  38