ثبات سپرده مهمتر از پول کم هزینه

دو میراث ماندگار در بحران های بانکی چیست؟

هزینه های سپرده کم به عنوان اصلی ترین روند در بانکداری بوده است. اما آنچه در حال حاضر مورد توجه است، پایه سپرده پایدار است. برای برخی، این به معنای پرداخت پول در کوتاه مدت است. یافتن راه هایی برای افزایش سپرده ها و ایجاد روابط در دراز مدت امری کلیدی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دو میراث ماندگار بحران بانکی عبارتند از:

  • اینرسی سپرده گذار را دیگر نمی توان بدیهی تلقی کرد.
  • ثبات سبد سپرده بر تاکید طولانی مدت بر سپرده های ارزان قیمت ارجحیت دارد.

لئو داسیرنو و روهان شاه از شرکت مشاوره Simon-Kucher & Partners می ‌گویند این تغییر موسسات مالی را به بررسی مجدد مدل‌ های کسب ‌و کار خود و ایجاد تغییراتی در راهکارهایی که بر توانایی آن ‌ها در افزایش و نگهداری سپرده ‌ها تأثیر می‌ گذارد، سوق می‌ دهد.

این تاثیر درازمدت به زمان نیاز دارد تا برطرف شود، اما باید به دنبال بانکداری با ایجاد رابطه بلند مدت بود تا بانکداری شتاب بیشتری بگیرد، مدل‌ های توزیع اصلاح شود و ترکیب مشتری مورد بررسی قرار گیرد. این تغییر را نمی توان به طور کامل به بحران مرتبط دانست.

برای سال ‌ها، فدرال رزرو نرخ ‌ها را چنان پایین نگه داشت که بسیاری از بازاریابان مالی جوانتر هرگز مجبور به کمک به بانک ‌ها یا اتحادیه‌ های اعتباری خود برای حذف سپرده‌ ها نشدند.

موسسات سپرده گذاری به سپرده های بسیار ارزان عادت کردند، به ویژه بانک هایی که به حساب های جاری بدون بهره شرکت ها متکی بودند.

این سطح راحتی از زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره در مارس 2022 کرد، کاهش یافته است. اما هر احساس راحتی به طور کامل با بحران مدیریت بانکی از بین رفت.

جریان سپرده های عمده کاهش می یابد، اما اثرات ماندگار هستند

بانک ‌ها و اتحادیه‌ های اعتباری به تمایل مشتریان و اعضا برای ماندن در دوره‌ های با نرخ پایین متکی هستند.

در زمانی که به سختی کمتر مؤسسه ای جز بانک های آنلاین پول پرداخت می کرد، تحرک سپرده گذاران نسبتاً کم بود.

اما آشفتگی‌ های مصرف ‌کننده که بسیاری را بر آن داشت تا سپرده ‌های خود را جا به ‌جا کنند (حتی زمانی که آن ها به طور کامل تحت پوشش بیمه سپرده فدرال بودند) تأثیرات ماندگاری خواهد داشت.

به گفته مشاوران این که چقدر این عامل مهم است به مدل جمع آوری سپرده هر موسسه بستگی دارد.

حداقل در حال حاضر، این قضیه ممکن است تغییر کند. یادداشت 2 آوریل تحلیلگر از Keefe، Bruyette & Woods نشان داد که سپرده ها در بانک های محلی در حال تثبیت هستند.

بر اساس داده ‌های 15 مارس فدرال رزرو، پس از شکست بانک ‌های سیلیکون ولی و سیگنچر، بانک ‌های جامعه بیش از 100 میلیارد دلار از سپرده ‌های خود را از دست داده ‌اند.

اما یک هفته بعد، سپرده ‌ها اساساً برای این گروه ثابت بود. گزارش KBW می ‌گوید: «نشانه ‌ای دلگرم‌ کننده از عادی شدن جریان ‌ها و فروکش کردن وحشت اولیه».

با این حال، افزایش نرخ ‌ها همچنان باعث خروج پول از همه بانک ‌ها به صندوق ‌های بازار پول و سایر فرصت ‌های با بازده بالاتر شد.

KBW نشان می ‌دهد که برخی از ذخایری که مؤسسات کوچکتر را ترک می کردند و به مؤسسات بزرگتر می رفتند، فقط برای مدت کوتاهی در این موسسات بودند بودند.

(جالب است که صندوق های بازار پول و سایر سرمایه گذاری ها هیچ گونه بیمه سپرده ای ندارند.)

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://thefinancialbrand.com/news/checking-accounts/with-deposit-stability-paramount-strategic-shifts-ahead-for-banks-160924/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1