پیش بینی بورس شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲/ روزهای طلایی بورس ادامه دارد؟

پیش بینی بورس برای شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اقتصاد ۲۴ شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر شاهد افزایش ۱۸ هزار و ۳۶۲ واحد معادل ۰.۸۷ درصد بود و توانست در ارتفاع دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحدی قرار بگیرد.

همچنین شاخص کل هم وزن همسو با شاخص کل با افزایش ۲.۰۹ درصدی در ارتفاع ۶۵۱ هزار و ۰۷۸ واحدی قرار گرفت.

افزایش چشمگیر ارزش معاملات خرد بورس

تابلوی بورس تهران در حالی حجم معاملات روز چهارشنبه را ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نشان داد که ارزش معاملات خرد بازار به مبلغ ۱۶ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسید.

اما آیا این رشد ادامه خواهد داشت و شاهد رشد شارپی بورس در سال جدید خواهیم بود؟

فاصله معنادار ارزش دلاری سهام

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس تهران شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ روز متعادلی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شاخص کل بورس تهران ظرف یکی، دو روز اخیر توانسته سقف شاخص سال ۱۳۹۹ را بشکند، ادامه داد: تفاوت مهمی میان سقف شکنی شاخص کل در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۳۹۹ وجود دارد و آن، این است که ارزش دلاری سهام بورسی در این دو سال با هم فاصله معناداری دارند.

رشد مصنوعی بازار سهام؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: طبق این تفاوت معنادار، شاخص کل فقط یک عدد روانی است، زیرا تصور این است که پرتفوی سهامداران بورسی هم از ضرر خارج شده و به سوددهی رسیده؛ در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست.

به گفته روزبهانی، بسیاری از سهم ها در حال حاضر با قیمت‌های سال ۹۹ فاصله دارند، زیرا شاخص کل به واسطه شاخص سازان که چند سهام اندک هستند و به انگشتان دو دست نمی‌رسند بالا رفته و متاسفانه بسیاری از سهام هنوز در مرز ضررند.

هشدار هجوم سرمایه‌ها به بورس روشن می‌شود؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه به واسطه رشد اخیر بورس در ادامه شاهد یک اصلاح زمانی در بازار خواهیم بود، گفت: احتمالا در همین منطقه سهام دست به دست خواهد شد، زیرا با توجه به رشد مقطعی سهام، نیاز به یک اصلاح زمانی بسیار اندک در بورس داریم.

روزبهانی ادامه داد: پس از اصلاح زمانی در بورس، به طور قطع روند صعودی بازار سرمایه آغاز خواهد شد و شاهد موج دوم تقاضا در بازار هستیم. اینجاست که هشدار ورود دوباره مردم به بورس روشن می‌شود.

گارانتی بورس پس از رشد‌های پیاپی شاخص

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۲ بهترین بازار مالی در ایران خواهد بود و نسبت به دلار، طلا و سکه و مسکن، بالاترین بازدهی را خواهد داشت.

روزبهانی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ممکن است به دنبال رشد مداوم شاخص کل شاهد ریزش ناگهانی در بورس تهران باشیم؟ گفت: سهامداران خاطره خوبی از رشد شارپی سهام و شاخص کل ندارند. احتمالا در یک اصلاح زمانی شاخص کل تا مرز ۲ میلیون واحد پایین خواهد آمد که اتفاق خوبی است، زیرا بازار با این اصلاح به اصطلاح «گارانتی» می‌شود؛ ولی با توجه به نقدینگی جدیدی که وارد بازار شده است، قطعا شاهد کاهش‌های شدید سهام و خالی کردن و خروج از بازار نخواهیم بود.

خطر قریب الوقوع در کمین بورس

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس به شدت تحت تاثیر ریسک‌های غیر سیستماتیک است، گفت: «ریسک‌های غیر سیستماتیک» بلای جان بورس شده است. به طور مثال سخنان غیر کارشناسی مسئولان از جمله شورای رقابت، قیمت گذاری دستوری، اظهار نظر‌های بیجا و … منجر به فشار مضاعف به بورس شده است.

روزبهانی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه خبر قیمت گذاری دستوری خودرو در حالی منتشر شد که تحت تاثیر آن، نماد‌های خودرویی حال و روزِ خوشی نداشتند.

نقدینگی بورسی در حالِ گردش

این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره تغییر مسیر نقدینگی از محل بازار‌های ارز، طلا و سکه، مسکن و خودرو به بورس، گفت: قطعا بورس امسال مأمن سرمایه‌هایی است که از بازار‌های دارایی اعم از دلار و ارز، طلا و سکه و مسکن به بازار سرمایه سرازیر می‌شود.

روزبهانی افزود: همین که روی سقف تاریخی شاخص، نقدینگی میل به خروج از بازار ندارد و بین سهام کوچک و بزرگ در گردش است نشانه‌ ای است برای آنان که می‌اندیشند!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  36