عبور تراکنش‌های شاپرک از مرز ۹۰۰ همتی در بهمن ۱۴۰۱

در نیمه زمستان سال 1401 حجم تراکنش‌های شاپرک از مرز 900 همت عبور کرد. مقایسه داده‌های دو سال گذشته نشان می‌دهد رشد نقطه‌ای ثبت شده در بهمن 1401 بیشترین افزایش در سال گذشته محسوب شده که به باور برخی می‌تواند ریشه در رشد تورم و افزایش تقاضا داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجم تراکنش‌های بانکی در کشور مسیری فزاینده داشته است. در اطلاع آماری بانک مرکزی مشاهده می‌شود که تراکنش‌های بانکی بهمن مسیری صعودی داشته و از مرز 900 همت فراتر رفته است.

رکوردزنی رشد تراکنش‌های بانکی در نیمه زمستان 1401

شاپرک که به نوعی علامتی از وضعیت تراکنش‌های بانکی کشور است، در سه بخش این داده‌ها را منتشر می‌کند. پایانه فروش، موبایل و اینترنت که مهمترین سهم آن به تراکنش‌های پایانه فروش مربوط است. در همین رابطه داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در یازدهمین ماه پارسال 923 هزار میلیارد تومان سهم تراکنش‌های شاپرک در بهمن بوده است.

در همین رابطه داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در دومین ماه زمستانی کشور در سال گذشته حجم تراکنش‌ها در پایانه فروش کل کشور برابر با 784 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و این شاخص در بخش اینترنت معادل با 137 هزار و 100 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

رشد 45 درصدی تراکنش‌ها در بهمن

در حالی که در ماه‌های پایانی سال 1400 وضعیت تراکنش‌های شاپرک در کشور مسیری نزولی را اتخاذ کرده اما در سال 1401، یعنی یک سال بعد، مسیر این شاخص در زمستان صعودی شده است. در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان میدهد حجم تراکنش ها در بهمن ماه حدودا 45 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این بیشترین میزان افزایش نقطه ای در این سال 1401 محسوب شده که به باور برخی می تواند ناشی از دو اتفاق باشد. نخست رشد تقاضا در پایان سال و دیگری سرعت گرفتن رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی 1401.

در نهایت مجموع داده‌های ماهانه تراکنش‌های شاپرک نشان می‌دهد در یازده ماه نخست سال گذشته، 8 هزار و 97 هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به سال قبل رشدی 26.8 درصدی داشته است. این رقم در بهمن ماه سال گذشته 6 هزار و 383 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده بود.

 

منبع: اکو ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  −  84  =