وام دهندگان بزرگ چین از مواجهه محدود با بحران بانکداری غرب خبر می دهند

بزرگترین بانک ‌های پکن با استفاده از آزمایش ‌های استرس در برابر ریسک بانک های آمریکا و اروپا از خود برتری نشان دادند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بزرگترین بانک ‌های چین می ‌گویند که پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی و کردیت سوئیس، از بحران مالی در آمریکا و اروپا جان سالم به در برده ‌اند.

وام دهندگان بزرگ چین (بانک صنعتی و تجاری چین، بانک مسکن چین، بانک کشاورزی چین و بانک چین) همگی گزارش داده اند که از نجات اضطراری Credit Suisse در ماه گذشته توسط UBS و شکست در ایالات متحده، هیچ آسیب مستقیمی به حساب های بخش بانکی آن ها وارد نشده است..

جی ژیهونگ، معاون دومین بانک بزرگ CCB (بانک مسکن چین) این کشور در نشستی هفته گذشته که همه بانک های اصلی درآمدی قوی را گزارش دادند، گفت: «بحران حتی از منظر اثر غیرمستقیم یا سرریز، تأثیر [بر بخش بانکی چین] بسیار محدود است.»

بانک ‌ها و سایر مؤسسات مالی چین هنوز نتایج آزمایش ‌های استرس را در برابر آنچه که به‌ عنوان میدان مین احتمالی ریسک های جدید می ‌دانند، به تنظیم ‌کنندگان گزارش می ‌دهند که شامل قرار گرفتن در معرض بانک ‌های اروپایی و منطقه ‌ای ایالات متحده است. به گفته کارکنانی که این آزمایش ها را انجام می دهند، تنها مواجهه محدودی پیدا شده است.

این بررسی‌ ها نگرانی‌ های بازار را در مورد مدیریت نقدینگی و نقدینگی بانک‌ های چینی در پس زمینه تنش‌ های ژئوپلیتیک فزاینده و آشفتگی سیستم مالی نشان می‌ دهد.

ژانگ یی، معاون بانک چین که بیشترین میزان مواجهه خارجی را دارد، گفت که اگرچه بانک وی تحت تأثیر بحران قرار نگرفته است، اما همچنان قصد دارد دارایی ها و سپرده های خارج از کشور را تعدیل کند.

«مهم نیست که دلایل موسسات خارجی مشکل ساز چه بوده است، در نهایت منجر به استرس می شود و با سپرده ها کار می کند. . . ما مطمئن خواهیم شد که سررسید و قیمت گذاری بین دارایی ها و سپرده ها هیچ ناهماهنگی بزرگی ندارد.»

چن لانگ، یکی از بنیانگذاران شرکت تحقیقاتی Plenum مستقر در پکن، گفت که بزرگترین درس برای برنامه ریزان و تنظیم کننده های سیستم مالی چین این است که «محیطی ایجاد نکنند» که بانک ها را در موقعیتی مشابه SVB و Credit Suisse قرار دهد.

«تغییر ریشه ای سیاست پولی ایده بسیار بدی است. اگر مجبور شوید نرخ بهره را در یک سال 300 [درصد] افزایش دهید، قطعاً فشار زیادی بر سیستم بانکی وارد می ‌کند. برخی بانک ها اگر خوب مدیریت شوند راه هایی برای آماده سازی دارند. اما همه به خوبی مدیریت نمی شوند.»

ICBC، بزرگترین بانک جهان، سود خالص 360 میلیارد یوان (52 میلیارد دلار) را برای سال 2022 گزارش کرد که 5/3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. سایر بانک های برتر به طور مشابه رشد سود قوی یا بهتری را گزارش کردند.

حاشیه سود خالص (معیاری کلیدی برای سودآوری بانک ‌ها) برای بانک ‌های برتر ثابت یا اندکی کاهش یافت که نشان‌ دهنده انعطاف ‌پذیری در دفاتر اعتباری آنهاست.

نتایج علی رغم کاهش رشد اقتصادی در چین و طی یک رکود بی سابقه و سطوح بالای بدهی شرکت ها در بخش املاک، محرک اصلی اقتصاد، به دست آمد.

بحران بانکی ایمان چین را به خرد قانون گذاران در اروپا و ایالات متحده کاهش داده است. رگولاتوری های چینی اقداماتی مانند الزام بانک ‌ها به تنظیم «اسناد» پس از ورشکستگی یا تصاحب را دنبال می ‌کردند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.ft.com/content/f212c50a-9146-4fe8-ace6-47c5efcb2d3f

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  +    =  86