آیا بانک های چین نیز مانند سیلیکون ولی ورشکست می شوند؟

ژو مین، معاون مرکز مبادلات اقتصادی بین ‌المللی چین گفت: بانک‌ های کوچک چین مشکلاتی دارند، اما ریسک ‌هایی را که در اثر فروپاشی بانک سیلیکون ولی در معرض آن قرار گرفته است، ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مشکلاتی در تعداد انگشت شماری از بانک های کوچکتر چینی در چند سال اخیر ظاهر شده است.

بانک بائوشنگ ورشکست شد، در حالی که برخی از بانک ‌های روستایی در استان هنان حساب‌ های خود را مسدود کردند و اعتراض مشتریان را در پی داشت که نگران پس ‌اندازشان بودند.

ژو مین روز چهارشنبه گفت که مشکلات این بانک ها منعکس کننده مسائل محلی است. وی خاطرنشان کرد که اگرچه ساختار و عملکرد بانک ‌های چینی نامشخص است، اما ریسک های سیستماتیکی برای اقتصاد به صورتی گسترده ‌تر ایجاد نمی‌ کنند.

ژو گفت که پس از سه تا چهار سال گذشته اقدامات نظارتی چین، وضعیت نیز بهبود یافته است.

بانک‌ های بزرگ چین (که به پنج بانک بزرگ معروف هستند) متعلق به دولت مرکزی هستند و در زمره بزرگترین بانک‌ های جهان قرار دارند.

ژو گفت از سوی دیگر، SVB یک ریسک کلان را منعکس می کند و اشاره کرد که وام دهنده متوسط ایالات متحده قبل از سقوط، سرمایه و نقدینگی کافی داشت.

او توضیح داد که ریسک ‌های کلان مشکل بسیار نگران ‌کننده‌ تری دارند. ژو خاطرنشان کرد که بحران بانکی در ایالات متحده شامل یک ریسک ساختاری از سوی پس انداز کنندگان است که وجوه خود را برای استفاده از نرخ های بهره بالاتر منتقل می کنند.

فدرال رزرو ایالات متحده در تلاش برای کاهش تورم بالای دهه ها در این کشور، نرخ بهره را به شدت افزایش داده است. دلار آمریکا در برابر سایر ارزها تقویت شده است، در حالی که بازدهی خزانه داری به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده است.

وی افزود، مشکل بانکی فعلی ایالات متحده با بحران مالی سال 2008 که ناشی از قرار گرفتن Lehman Brothers در معرض اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن بود، در تضاد است.

ژو، معاون سابق مدیر عامل صندوق بین المللی پول، روز چهارشنبه در حاشیه نشست بوآئو برای آسیا با خبرنگاران صحبت می کرد. این رویداد سالانه به میزبانی چین گاهی اوقات نسخه آسیایی داووس در نظر گرفته می شود. مجمع امسال بر نیاز به همکاری در میان عدم اطمینان جهانی تأکید کرد و بر ثبات نسبی چین در خروج از این بیماری همه گیر تأکید کرد.

اقتصاد چین در سال 2022 تنها 3 درصد رشد کرد که کندترین سرعت در دهه‌ های اخیر است، زیرا رکود املاک و مستغلات و کنترل ‌های کووید بر رشد تاثیر گذاشته است. این کشور اواخر سال گذشته به سیاست سختگیرانه خود در برابر کووید صفر پایان داد و تلاش کرده است سرمایه ‌گذاری تجاری خارجی را جذب کند.

ژو گفت که مصرف همچنان نقطه ضعف آشکاری در اقتصاد چین است. او انتظار دارد که تولید پیشرفته و تلاش چین برای کاهش انتشار کربن، محرک رشد باقی بماند.

ژو گفت که شرکت‌ های خصوصی و غیردولتی رهبری به اصطلاح تحول سبز چین را بر عهده گرفته‌ اند.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ و نخست وزیر جدید لی چیانگ در چند هفته گذشته بارها در مورد حمایت از مشاغل خصوصی صحبت کرده اند.

شی گفته است که برای ساختن کشور، اتحاد بیشتر تحت حاکمیت حزب کمونیست چین را ضروری می بیند.

قوانین جدید منتشر شده در این ماه به حزب نقش مستقیم تری در تنظیم صنعت مالی چین می دهد.

ژو گفت که انتظار دارد این بازنگری نظارت مالی را ساده تر کند و نسبت به یک دوره تعدیل هشدار داد. با این حال، او گفت که به طور کلی، مقررات مالی در چین کارآمدتر و شفاف تر می شود.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.cnbc.com/2023/03/31/chinas-banking-troubles-not-the-same-as-silicon-valley-bank-economist.html

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  3  =