ریسک رکود ناشی از بحران بانکی دوباره شعله ور شد

هشدار بانک جهانی در مورد «دهه از دست رفته»

خطرات رکود اقتصادی با فروپاشی بانکی اخیر و معاملات نجات دوباره شعله ور شده است و اکنون نگرانی هایی وجود دارد که رشد جهانی ضعیف شود زیرا این بحران نوید پایان «عصر نقدینگی آسان» و فرا رسیدن بحران اعتباری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ژیل، اقتصاددان ارشد مدیران سرمایه گذاری AXA، گفت: «ریسک قابل توجهی وجود دارد که مشکلات جاری بانکی باعث «توقف ناگهانی» وام دهی شود، که پس از آن اقتصاد را وارد نوعی رکود خواهد کرد که فراتر از آنچه به شدت برای مهار تورم نیاز است فراتر رود.

او اشاره کرده است که بانک های کوچک و بزرگ ایالات متحده به شدت وام می گیرند و پول نقد نگه می دارند. بانک ‌های مرکزی به دقت پتانسیل بحران اعتباری را زیر نظر دارند و یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا از تشدید احتمالی وام ‌ها خبر می ‌دهد.

سهام بانک های جهانی در این ماه نزدیک به 15 درصد کاهش یافته است. و شرکت ‌ها در بخش‌ های حساس به چشم ‌انداز رشد (مانند املاک و مستغلات و نفت و گاز) اکنون در بازارهای سهام دچار افت می‌ شوند.

همزمان مصرف کنندگان و شرکت ها از بالا رفتن نرخ بهره رنج می برند. موسسه رتبه بندی S&P انتظار دارد نرخ بهره ثابت در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ترتیب به 3/75 درصد و 3/25 درصد برسد و تا ماه سپتامبر بیش از دو برابر 1/6 درصد و 1/4 درصد مشاهده شده در سپتامبر 2022 مشاهده شود. پیش بینی های بدبینانه 6 درصدی و 5/5 درصدی دور از ذهن نیستند.

جیم رید، استراتژیست دویچه بانک می گوید که شرکت ها در حال حاضر سطوح بالاتری از استقراض نسبت به دوران بحران مالی بزرگ دارند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع: https://www.weforum.org/agenda/2023/03/recession-risks-ignited-by-banking-crisis-top-economics-news/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  12