بانک ها در برزخ بحران و ورود به اقتصاد

این هفته و هنگامی که دو نفر از برجسته ترین رهبران اقتصاد ایالات متحده اظهارات به ظاهر متناقضی در مورد سلامت بخش بانکی ارائه کردند، بازارها انتظار تلاطم شدیدی را داشتند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، پس از تصمیم فدرال رزرو در روز چهارشنبه برای افزایش 25 درصدی نرخ بهره، در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست بانک مرکزی گفت که «همه پس ‌اندازهای سپرده‌ گذاران امن است».

اما در جای دیگری در واشنگتن دی سی، جانت یلن، وزیر خزانه داری روز چهارشنبه در مقابل کمیته کنگره شهادت داد که تضمینی برای همه سپرده ها وجود ندارد. یک روز بعد، یلن در تغییری گفت که دولت فدرال آماده است تا در صورت لزوم برای مهار ریسک سیستمیک، اقدامات بیشتری برای جلوگیری از سرایت بحران بانکی انجام دهد.

پیام های متناقض

این قطع ارتباط، سرمایه گذاران وال استریت را که هفته هاست به دنبال سرنخ هایی در مورد وضعیت بخش بانکی و معنای بحران در فدرال رزرو برای مبارزه با تورم هستند، گیج کرده است.

متیو تاتل، مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی تاتل کپیتال منیجمنت می ‌گوید: «این به نوعی بوی فقدان رهبری از سوی افرادی است که به رهبری آن ها نیاز داریم. آن ها باید داستان را بی پرده بیان کنند.»

تا پایان هفته، بازار سهام نسبتاً انعطاف ‌پذیر ظاهر شد و هر سه شاخص اصلی افزایش ‌هایی را ثبت کردند. شاخص S&P 500 روز چهارشنبه حدود 1/7 درصد سقوط کرد. در روز پنج ‌شنبه، شاخص تا 1/8 درصد رشد کرد و سپس به 0/3 درصد رسید. شاخص کل در روز جمعه حدود 0/6 درصد افزایش یافت و در کل در هفته 1/4 درصد افزایش یافت.

این انعطاف پذیری تا حدی ناشی از سیگنال فدرال رزرو مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره در اواخر سال جاری است. اما بحران در حال تحول بانکی مشخص نمی ‌کند که آیا بهترین برنامه‌ های بانک مرکزی اجرا خواهد شد یا خیر.

و در آینده، آشفتگی بانکی تنها یکی از عواملی است که باید در مورد نحوه عملکرد بازارها در نظر گرفت. فدرال رزرو هنوز در حال مبارزه با تورم است و در حالی که اقتصاد در حال حاضر قوی به نظر می رسد، تضمینی نیست که همینطور بماند.

منبع

https://www.cnn.com/2023/03/25/business/bank-powell-yellen-explainer/index.html

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  2