اولین حمله دلاری ها در سال ۱۴۰۲ /اختلاف قیمت در بازار سکه

قیمت فروش در اولین روز کاری سال جدید عمدتا در کانال 29 میلیون تومانی بود. بر اساس این اتفاق می توان گفت که بازار سکه برخلاف دلار، سال جدید را با نزول قیمت آغاز کرده است، چرا که در انتهای اسفندماه، فلز گران بهای داخلی با کمک صعود طلای جهانی توانسته بود به بالای مرز 30 میلیون تومانی سرک بکشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  اقتصادنیوز، امروز، معاملات بازار آزاد ارز افزایشی آغاز شد و دلار توانست وارد دهه جدید قیمتی شود و در آن دهه، پیش روی کند.

حمله افزایشی های بازار ارز

با توجه به شت نسبی نوسان، می توان گفت که در تاریخ  5 فروردین 1402، اولین حمله افزایشی های بازار ارز رقم خورد. البته هر چقدر از ابتدای روز گذشت، میزان فروش ها بیشتر شد و دلار کمی از اوج قیمتی اواسط روز فاصله گرفت. برخی فعالان باور داشتند که بازارساز اقدام به عرضه فعالانه ارز کرد و به این ترتیب، طول افزایش قیمت را کوتاه تر کرد.

برخی بازیگران ارزی باور دارند، تحت تاثیر عرضه بازارساز ممکن است، بازار فردا را با کاهش قیمت آغاز کند.

فاصله نرخ دلار نقدی و فردایی

در برخی از مقاطع اولین روز هفته، فاصله نرخ فروش نقدی دلار با قیمت فردایی آن، نزدیک به هزار تومان بود. این فاصله از نگاه برخی فعالان نشان می داد که سطح نااطمینانی و ریسک در میان معامله گران بالاست و حاضر نیستند، دلار فردا را با نرخی نزدیک به دلار امروز خریداری کنند.البته این نکته را نیز باید مد نظر قرار داشت که بعضا معاملات به اصطلاح فردایی در بازار نوروز در روز 14 فروردین تسویه می شوند. به این ترتیب، ممکن است افزایش فاصله بین نرخ دلار فردایی و دلار نقدی تنها ناشی از فاصله زیاد زمانی تا تسویه این گونه معاملات اعتباری باشد.

قیمت دلار از زاویه دید رسمی

امروز قیمت دلار در سایت،«مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران، 40 هزار و 200 تومان بود که فاصله معناداری با قیمت بازار آزاد داشت. بازارساز بارها عنوان کرده است که نرخ های ایجاد شده در بازار غیررسمی حاصل معاملات محدودی است و نرخ سامانه بازار متشکل و مرکز مبادلات ارز اعتبار بیشتری دارد، چرا که بیشتر معاملات تجاری ایران، با این قیمت ها انجام می شود.

با این حال، بیشتر فعالان باور دارند، زمانی که فاصله بین نرخ بازار متشکل و بازار آزاد زیاد است، زمینه برای ورود تقاضای آربیتراژی به شکل معنی دار بیشتر می شود و افراد زیادی برای کسب سود از اختلاف بین دو بازار دست به کار می شوند.

روز گذشته در سامانه رسمی اعلام شده توسط بازارساز، قیمت حواله ای دلار نیز در کانال 36 هزار تومان قرار داشت.

اختلاف های قیمتی در بازار سکه

اگر سایت های معروف خرید و فروش سکه را مشاهده کنید، قیمت فروش در اولین روز کاری سال جدید عمدتا در کانال 29 میلیون تومانی بود. بر اساس این اتفاق می توان گفت که بازار سکه برخلاف دلار، سال جدید را با نزول قیمت آغاز کرده است، چرا که در انتهای اسفندماه، فلز گران بهای داخلی با کمک صعود طلای جهانی توانسته بود به بالای مرز 30 میلیون تومانی سرک بکشد.

با این حال، برخی از افراد عنوان کرده اند که در روز ابتدایی سال جدید، قیمت فروش سکه در بازار آزاد بالای 31 میلیون تومان بود. یکی از بازیگران بازار که در تهران خرید و فروش سکه را انجام می دهد نیز در سایت خود، قیمت فروش را 31 میلیون و 500 هزار تومان درج کرده بود.

امروز شاخص کل بورس نیز به مرز 2 میلیون نزدیک تر شد و در صورت عبوراز آن، برخی از فعالان باور دارند که بخشی از تقاضای ارز و سکه به بازار موازی مراجعه خواهد کرد، عاملی که می تواند روند معاملات در هفته جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  8