آغاز یک سال عالی برای بورس؟ /پیش بینی بازار سهام ۵ فروردین

امروز اولین روز معاملاتی در سال 1402 محسوب می شود و فعالان بازار سهام امیدوارند امسال بورس وضعیت خوبی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اقتصادنیوز بازار سهام با وجود تمام افت هایی که طی سال گذشته داشت اما بازدهی 43 درصدی در مجموع سال را ثبت کرد. شاید بسیاری از سرمایه گذاران به چنین بازدهی در طول سال نرسیده باشند اما شاخص کل از ابتدا تا انتهای سال 1401 این رشد را ثبت کرد.

به طور کلی ساختار شاخص کل طوری تنظیم شده که در افت های این شاخص، افت سبد سهام اکثر افراد بیشتر از این شاخص است و در رشدهای شاخص هم میزان رشد سبد سهام اکثر افراد کمتر از شاخص است. اما با این حال و حتی درصورتی که بازدهی شاخص ها را در نظر نگیریم، باز هم باید گفت که سال 1401 اگر برای سرمایه گذاران بورسی خوب نبود، حداقل بد هم نبود.

در سال 1401 سرانجام افت طولانی مدت بورس که از مرداد 1399 آغاز شده بود به پایان رسید. همین موضوع کافی است تا سال 1401 را سالی خوب برای بورس بدانیم چراکه می تواند زمینه ساز رشد بازار سهام در سال 1402 شود.

یاس سهامداران حقیقی تبدیل به امید شد

در سال 1401 حدود 40 هزار میلیارد تومان پول از بازار سهام توسط حقیقی ها خارج شد. این رقم بزرگی است که نشانه مثبتی محسوب نمی شود، اما از آنجایی می توان به این موضوع امیدوار شد که بدانیم طی ماه های دی و اسفند، خروج پول قطع شده و ورود پول به بازار اتفاق افتاده است.

به عبارتی می توان گفت که سال 1401 با وضعیت بدی آغاز شده اما در زمستان وضعیت بهبود یافته و سرانجام سرمایه گذاران حقیقی تصمیم به تزریق پول به بازار گرفته اند.

البته تزریق پول به بازار در ماه های دی و اسفند جمعا 3 هزار میلیارد تومان هم نمی شود، اما مهم این است که خروج پول سرانجام پایان یافته و بخشی از سرمایه گذاران حقیقی به این نتیجه رسیده اند که فعلا بورس بهترین بازار برای سرمایه گذاری است.

سالی که نکوست از بهارش پیداست؟

گرچه طولانی شدن تعطیلات بین دو روز معاملاتی (28 اسفند و 5 فروردین) منجر به این می شود که اثرات مثبت بازار 28 اسفند کمتر به بازار امروز کشیده شود، اما دید مثبتی که فعالان بازار سهام به سال 1402 دارند، نوید یک بازار صعودی در اولین روز معاملاتی سال 1402 را می دهد.

البته همیشه در روزهای معاملاتی نیمه اول فروردین ماه معمولا حجم و ارزش معاملات کم است اما با این وجود پیش بینی می شود که برای امروز شاهد بازاری سبز رنگ باشیم. فعالان بورس امیدوارند سال 1402 سالی بسیار خوب برای بورس باشد که امروز می تواند ضرب المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» را برای بورسی ها معنا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  6  =