بانک مرکزی: بانکها باید ۱۰ روزه وام ازدواج و مسکن بدهند

مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: تمام شبکه‌های بانکی موظف هستند بعد از تشکیل پرونده متقاضیان ودیعه مسکن در شعبه، نهایتا در مدت زمان ده روز طبق مصوبات و بخشنامه‌های بانک مرکزی نسبت به پرداخت وام ازدواج، فرزند‌آوری و ودیعه مسکن اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بانک مردم بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستأجران، ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز شد.

همچنین بانک مرکزی در این خصوص اعلام کرد که از ابتدای سال تا ۲۴ آذر به یک میلیون و ۵۷۰ هزار متقاضی، وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن به مبلغ ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در شبکه بانکی پرداخت شده است. در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت از ۱۰ فروردین تا تاریخ ۲۴ آذر ماه امسال شبکه بانکی کشور به ۷۲۰ هزار نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۹۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده که رشد ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. به گفته بانک مرکزی، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز به ۶۸۰ هزار نفر به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، از تاریخ ۶ تیر (‌زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانک ها‌) تا ۲۴ آذر نیز در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۷ هزار پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۱۷۰ هزار نفر به میزان ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مستأجران در خصوص اجاره مسکن و دریافت تسهیلات ودیعه مسکن این است که اولاً بسیاری از مستأجران، جزو خانوارهای کم‌درآمد محسوب شده و علاوه‌بر اینکه برای پرداخت اجاره‌ مسکن دچار مشکل می‌شوند، توان پرداخت اقساط این وام را ندارند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که اقشار کم‌درآمدی مانند مستمری‌بگیران، بازنشستگان و کارگران مستأجر از دو سال گذشته تاکنون برای تشکیل پرونده و زمان دریافت وام بعد از تشکیل پرونده، از سوی بانک‌ها با بحران‌های جدی روبه‌رو شده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر این است؛ با وجود اینکه دولت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و همچنین تسهیلات ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد را در دستور کار دارد؛ ولی وام این دو طرح برای این اقشار دو مشکل بزرگ دربر دارد، نخست اینکه این تسهیلات بازپرداخت‌های زیاد و اقساطی چند میلیون تومانی دارد و اقشار کم درآمد توان پرداخت این میزان قسط را نداشته و نخواهند داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان طبقه کارگر که اتفاقاً بخش بزرگی از جامعه مستأجران را تشکیل می‌دهند، برای وام مسکن اقدامی نکرده‌اند، چراکه می دانند در صورت دریافت این تسهیلات، در تأمین سایر هزینه‌های زندگی از جمله خوراک هم با مشکل مواجه می‌شوند.

جالب اینکه در پژوهش‌های یکی از استادان دانشگاهی مشخص شده که در دهه ۹۰ شمسی تعداد مستأجران و افراد نیازمند مسکن، بیش از دو برابر شده است و سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ از ۲۱ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده است که این عدد برای تهران حدود ۵۰ درصد براورد شده و در دهک‌های پایین جامعه و افراد آماده ازدواج به ۷۰ تا ۸۰ درصد هم می‌رسد. همچنین بیشتر افراد به سن ازدواج رسیده و خانوارها درگیر تأمین مسکن، اجاره‌بهای مسکن و یا اقساط وام مسکن خود هستند.

در همین خصوص «مصطفی قمری وفا» مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات با اشاره به موانع به وجود آمده از سوی برخی بانکها در مسیر دریافت آسان ودیعه مسکن برای متقاضیان گفت: تمام شبکه های بانکی موظف هستند بعد از تشکیل پرونده در شعبه، نهایتا در مدت زمان ده روز طبق مصوبات و بخشنامه‌های بانک مرکزی نسبت به پرداخت وام ازدواج، فرزند‌آوری و ودیعه مسکن اقدام کنند.

وی در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه تمامی بانک‌ها پس از ثبت‌نام مستاجران در سامانه برای دریافت وام ودیعه مسکن، موظف به تشکل پرونده هستند، گفت: هیچ بانکی حق ندارد به بهانه عدم پرداخت بودجه و یا زیاد بودن تعداد پرونده متقاضیان در آن شعبه، پس از ثبت نام مستاجرین در سامانه، برای آنها تشکیل پرونده نداده یا آنها را به دیگر بانکها عودت دهند.

قمری‌وفا در پایان تاکید کرد: متقاضیان در صورت روبرو شدن با چنین مشکلاتی با سامانه ۲۷۰۶ یا همان سامانه رسیدگی به شکایات بانک مرکزی تماس حاصل کنند تا به کار آنها رسیدگی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1