صدور شناسنامه پولی کشور در دی ماه

در ابتدای زمستان، پایه پولی با رشدی 38 درصدی رکورد 16 ماهه را شکست. در ادامه بررسی وضعیت متغیرهای کلان که شناشنامه پولی اقتصاد کشور محسوب می شوند نشان می دهد نقدینگی در آغاز زمستان از مرز 6 هزار همت عبور کرده است.

مرکز آمار تازه‌ترین داده‌های مربوط به متغیرهای کلان اقتصادی تا پایان دی ماه سالجاری منتشر کرد. این آمارها که به صورت ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر می شد از نیمه پاییز 1401 به بعد هنوز داده‌ای منتشر نشده است. این در حالی است که مرکز آمار در چند ماه اخیر این ارقام را در بررسی شاخص های کلان خود در پایان هر ماه اعلام می کند. در این میان پایه پولی که یکی از مهم ترین هسته های تورم ساز کشور به شمار می آید در ابتدای زمستان امسال جهشی قابل توجه را ثبت کرده است.

رشد 36.6 درصدی پایه پولی

پایه پولی در پایان دی ماه امسال به 785 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دی ماه سال گذشته 38.2 درصد رشد داشته و به لحاظ مقداری افزایشی برابر با 217 همت را رقم زده است. بررسی های ماهانه نیز نشان می دهد پایه پولی نسبت به آخر پاییز امسال، 2.4 درصد بیشتر شده که معادل با 98 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

بررسی ها نشان می دهد رشد نقطه ای هسته تورم ساز کشور در ابتدای زمستان رکورددار 16 ماه اخیر بوذه و نشان از خیز جدی در این شاخص داشته است. عموما آمارها، مهم ترین عامل در افزایش پایه پولی را رشد بدهی بانک ها به بانک مر کزی می دانند. در ادامه این شاخص مهم با ضرییب فزاینده 7.7 به نقدینگی در کشور تبدیل شده است.

عبور نقدینگی از مرز 6 هزار و 30 همت

بر اساس این گزارش حجم نقدینگی اقتصاد کشور در پایان دی ماه امسال به بیش از 6 هزار و 36 همت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.1 درصد جهش پیدا کرده است.

به بیان دیگر از دی ماه سال 1400 تا دی ماه سال 1401 معادل هزار و 535 همت به نقدینگی کشور افزوده شده است. همچنین طبق داده های بانک مرکز ی و مرکزآمار ایران، میزان نقدینگی طی 10 ماهه نخست امسال قریب به هزار و 200 همت افزایش داشته است.

بررسی رشد این شاخص مهم اقتصاد نیز نشان می دهد میزان رشد ماهانه نقدینگی در دی ماه امسال نیز 2.2 درصد و معادل با 130.6 همت بوده است. بررسی ها نشان می دهد سرعت رشد ماهانه نقدینگی در دی ماه نسبت به آذر امسال 0.5 واحد درصد بیشتر شده است.

شبه پول کمترین رشد 3 سال اخیر را به ثبت رساند

به طور کلی نقدینگی برحسب اجزای تشکیل دهنده به دو بخش پول و شبه پول تقسیم می شود. حجم پول به آن دسته از نقدینگی که سرعت نقدشوندگی بالاتری دارد اطلاق شده و عموما مشتمل بر اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپرده های دیداری است. در مقابل شبه پول نیز به آن دسته از نقدینگی گفته می شود که سرعت نقدشوندگی پایین تری داشته باشد. سپرده های غیر دیداری از مهم ترین بخش های این بخش به شمار می رود.

براساس داده های مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شده، حجم کل پول در اقتصاد ایران در پایان دی ماه امسال به هزار و 489 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد نقطه‌به‌نقطه 70.5 درصدی را برای این ماه به ثبت رسانده است. طبق این داده ها میزان رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول در دی ماه امسال، از آبان ماه سال 99 بی‌سابقه بوده است. در دی ماه امسال میزان پول با رشد 7.6 درصدی نسبت به ماه قبل، معادل 98 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

دیگر حجم شبه پول در دی ماه امسال نیز با رشد ماهانه 0.7 درصدی به 4 هزار و 547 هزار میلیارد تومان رسیده و کمترین میزان رشد را از فروردین امسال به ثبت رسانده است. این رقم در دوازده ماه منتهی به دی ماه امسال، 25.3 درصد رشد داشته و طی این دوره حدود قریب به 920 هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است. باوجود رشد سهم پول اما رشد نقطه‌‍به‌نقطه شبه پول در دی ماه امسال به کمترین میزان 3 سال اخیر خود رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  +    =  18