بانک‌مرکزی برای انتشار آمار تورم انتخاب مناسب‌تری است

بانک‌مرکزی یک نهاد تخصصی در حوزه پول است و بنظر انتخاب مناسب‌تری برای انتشار آمار‌های تورم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ؛کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره انتشار آمار تورم پس از پنج سال توسط بانک‌مرکزی، گفت: توقف انتشار آمار تورم توسط بانک‌مرکزی کار غلطی بوده و باید پیش از این‌ها آمارها دوباره منتشر می‌شد، زمانی‌ که در دولت قبل بانک مرکزی را از انتشار نرخ تورم منع کردند، نرخ تورم بانک‌مرکزی بالاتر از نرخ تورم مرکز آمار بود. شاید به همین دلیل بود که دولت قبل به این نتیجه رسید که بانک‌مرکزی این آمار‌ها را منتشر نکند.

 

ندری تصریح کرد: در یکسال اخیر این روند برعکس شده و نرخ تورم بانک‌مرکزی پایین‌تر از مرکز آمار است؛ بنابراین ممکن است این شائبه به وجود بیاید که به دلیل پایین‌تر بودن نرخ بانک‌مرکزی، اجازه انتشار نرخ به این نهاد داده شده است. البته تفاوت میان آمار تورم در مرکز آمار و بانک‌مرکزی به قدری نیست که قابل توجه باشد.

 

وی افزود: باید در رابطه با اینکه آیا درست است که دو مرکز همزمان شاخص قیمت را محاسبه کنند؟ اندیشید؛ بنابراین بانک‌مرکزی بهتر بود پیش از انتشار آمار و ارقام تورم این مسئله را نیز برطرف می‌کرد.

 

 

چرا آمار تورم مرکز آمار و بانک‌مرکزی متفاوت است؟

 

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به وجود تفاوت در آمار تورم بانک‌مرکزی و مرکز آمار، گفت: دلیل تفاوت بین نرخ‌های اعلام شده توسط مرکز آمار و بانک‌مرکزی به دلیل متفاوت بودن شیوه آماری به کار برده شده، سبد کالایی و زمان جمع‌آوری متفاوت آمار‌ها است. به هیچ وجه این آمار‌ها ساختگی نبوده و تنها به دلیل تفاوت در نحوه محاسبه با یکدیگر اختلاف دارند، که این تفاوت منطقی است.

 

ندری در پایان تاکید کرد: به دلیل نظارتی که صندوق بین‌المللی پول روی انتشار آمار و ارقام توسط بانک‌مرکزی دارد و با توجه به اینکه بانک‌مرکزی یک نهاد تخصصی در حوزه پول است، بنظر انتخاب مناسب‌تری برای انتشار آمار‌های تورم است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  −  20  =