توهم بزرگ در ناکامی سیاست خارجی آمریکا

کتاب پیشنهادی برای مطالعه در ایام نوروز(بخش پنجم)

کتاب دیگری که برای مطالعه در نوروز پیشنهاد می شود، توهم بزرگ بوده که نوشته جان مرشایمر و توسط دلیله رحیمی آشتیانی و منصور براتی ترجمه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این کتاب از این جهت اهمیت دارد که مبتنی بر سیاست‌های رئالیستی روابط بین‌الملل است. مرشایمر به این موضوع اشاره می‌کند که در بسیاری از موارد آمریکایی‌ها از رویایی لیبرالی بهره می‌گیرند.

رویای لیبرالی یعنی تلاش برای دموکراسی در تمامی حوزه‌های جغرافیایی و این انگاره منجر به افزایش هزینه‌های نظامی و امنیتی آمریکا خواهد شد، بدون آنکه آمریکا نتیجه مشخصی به دست آورد. در کتاب توهم بزرگ، رویاهای لیبرالی مورد انتقاد قرار گرفته و محور اصلی رفتار در سیاست خارجی را بر اساس معادله قدرت، موازنه و مصالحه قرار داده است.

مترجم کتاب توهم بزرگ مرشایمر، آخرین اثر استاد سرشناس سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو است که از مهم‌ترین آثار منتشر شده در حوزه روابط بین‌الملل به‌شمار می‌آید. هدف اصلی مرشایمر از نگارش این کتاب، آنگونه که خود در پیشگفتار کتاب می‌گوید، شرح علل ناکامی روزافزون سیاست خارجی ایالات‌متحده آمریکا با وجود خوش‌بینی‌های موجود در اوایل دهه ۱۹۹۰ در خصوص نقش این کشور در سیاست بین‌الملل است. واکاوی ریشه این ناکامی‌ها به‌ویژه‌ در طرح خاورمیانه بزرگ و در روابط ایالات‌متحده با روسیه، مرشایمر را برای نگارش این اثر مصمم‌ ساخته است. مرشایمر در توهم بزرگ تلاش کرده مبانی بنیادین سیاست خارجی لیبرال آمریکا را از یکسو و پیامدهای پیگیری هژمونی لیبرال را از سوی دیگر مورد ارزیابی و نقد قرار دهد. استدلال وی این است که ایالات‌متحده آمریکا پس از جنگ سرد، سیاست خارجی عمیقا لیبرالی را دنبال کرد که منجر به «هژمونی لیبرال» شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  −  87  =